Mediabedrijven gaan zorgvuldig om met gebruikersinhoud

De ontwikkeling van de digitale communicatie heeft ertoe geleid dat mediagebruikers op een vlotte manier informatie en commentaar kunnen bezorgen aan de redacties.

Dat is een positieve evolutie. Meer dan in het verleden brengen de media dan ook informatie, beeldmateriaal en opinieteksten die door het publiek worden aangeboden. Zo bestaat bij de meeste nieuwssites de mogelijkheid om in discussieforums of onder artikelen commentaar te laten opnemen.

Om ongewenste neveneffecten, zoals foutieve of lasterlijke informatie, te vermijden heeft de Raad voor de Journalistiek een Richtlijn over de omgang van de pers met gebruikersinhoud uitgevaardigd. Wat het door het publiek aangeboden nieuwsmateriaal betreft, zoals tips, foto's en videobeelden, vraagt de Raad om dit te behandelen volgens de klassieke regels van de journalistieke bronnencontrole.

Bij opiniebijdragen wordt aan de redacties gevraagd om het nodige te doen zodat ongepaste inhoud kan voorkomen worden of zo snel mogelijk verwijderd worden. In de Richtlijn worden meerdere technieken opgesomd om dit doel te bereiken, zoals het op voorhand toetsen van de reacties op hun toelaatbaarheid, het zich laten registreren door de gebruikers en het duidelijk aangeven van de gebruiksvoorwaarden van een discussieforum. De Raad wijst er ook op dat anonieme bijdragen slechts uitzonderlijk kunnen worden gepubliceerd en dat de redactie alleszins over de identiteitsgegevens van de inzender moet beschikken.