Raad stelt eigen code voor

Op een persconferentie in Brussel heeft de Raad voor de Journalistiek zijn code voorgesteld. De code telt in totaal 27 artikelen, waarin de basisbeginselen van de journalistiek worden uiteengezet. Als bijlage volgen nog een aantal richtlijnen over concrete toepassingen. De code bevat niet enkel journalistieke plichten, maar verdedigt ook het recht op informatie en de vrijheid van journalisten om hun werk te doen.

De nieuwe code wordt vanaf nu door de Raad voor de Journalistiek als leidraad gehanteerd bij de behandeling van vragen en klachten. Tot nu toe verwees de Raad naar teksten die dateren van enkele tientallen jaren terug, maar de journalistiek heeft ondertussen grote veranderingen ondergaan. De nieuwe code houdt rekening met de recente evoluties, zoals het belang van het beeld in de berichtgeving en de digitalisering.

Het uitwerken van de nieuwe code heeft enkele jaren in beslag genomen. Een werkgroep van de Raad heeft een ontwerp opgesteld, waarin rekening is gehouden met de bestaande codes en met de uitspraken en richtlijnen van de Raad. Ook is een vergelijking gemaakt met een hele reeks buitenlandse codes. Het ontwerp is intensief besproken met de leden van de Raad en met talrijke andere journalisten en mediaverantwoordelijken. De uiteindelijke tekst is goedgekeurd op 20 september 2010 door de raad van bestuur van de VZW Vereniging van de Raad voor de Journalistiek. Daarin zijn journalisten enerzijds, en mediadirecties en uitgevers anderzijds op paritaire basis vertegenwoordigd.

Voorzitter van de VZW, journalist Patrick Martens, overhandigde een eerste exemplaar van de code aan minister van media Ingrid Lieten. Martens zei dat de nieuwe code een grondwet vormt voor de journalistiek, waarin minimumregels voor de goede praktijk worden aangereikt. De code houdt voldoende rekening met de verscheidenheid van de  media en hun publiek, en is duidelijk, overzichtelijk en logisch opgebouwd.

Minister Lieten deed een oproep tot alle journalisten en mediaverantwoordelijken, met name ook aan de CEO’s en de aandeelhouders van de mediabedrijven, om de nieuwe code in de dagelijkse praktijk te gebruiken en na te leven. Lieten engageerde zich ertoe om alle financiële steun vanuit haar beleid toe te kennen op voorwaarde dat het betrokken persbedrijf de Raad voor de Journalistiek erkent en de nieuwe code ook effectief ter harte neemt.

Ombudsman van de Raad, Flip Voets, kondigde aan dat de code ruim zal worden verspreid, niet enkel onder journalisten en redacties, maar ook op de diverse journalistenopleidingen.

De Code van de Raad voor de Journalistiek vindt u hier.

(Foto: Photonews) Voorzitter Patrick Martens van de VZW RvdJ overhandigt een exemplaar van de code aan minister van media Ingrid Lieten.