Hoofdredacties moeten garant staan voor journalistieke onafhankelijkheid

In een advies over de plaats die de hoofdredacteurs innemen op een redactie, heeft de Raad voor de Journalistiek de cruciale rol benadrukt die de hoofdredacteurs moeten hebben bij het waarborgen van de redactionele onafhankelijkheid, meer bepaald ook tegenover andere afdelingen van een mediabedrijf, zoals de commerciële en advertentieafdeling.

Zo zullen hoofdredacteurs erop toezien dat commerciële acties van een mediabedrijf geen invloed hebben op de journalistieke onafhankelijkheid.

De Raad wijst er ook op dat de functie van hoofdredacteur een journalistieke functie is. Hij/zij die de functie uitoefent, bewaakt de onafhankelijkheid en de integriteit van de redactie, zodat ze de regels van behoorlijk professioneel gedrag en de journalistieke ethiek correct kan toepassen.

Het is de Vlaamse Vereniging van beroepsJournalisten VVJ die aan de Raad voor de Journalistiek om advies heeft gevraagd over de verhouding tussen redactie, hoofdredactie en marketing/promotie binnen een mediabedrijf. Aanleiding was de toekenning vorig jaar van de titel van 'marketeer van het jaar' aan de hoofdredacteur van De Standaard, Peter Vandermeersch.

De tekst van het advies vindt u hier (pdf).