Titel reportage: Het bandenlabel toont duidelijk hoe veilig je banden zijn.
Samenvatting uitspraak: De reportage gaat over een factcheck waarin wordt onderzocht of labels van autobanden duidelijk zijn. Die geven onder meer de remafstand bij regenweer aan. Om te checken of de labels duidelijk zijn, stuurde het programma een reporter incognito naar enkele bandencentrales. Klager vindt het gebruik van incognitojournalistiek onterecht. De klacht is ongegrond.
De redactie van Fatcheckers maakt aannemelijk dat de reporter niet dezelfde antwoorden met klank- en beeldopnames op zijn vragen zou hebben gekregen bij een gewone opname, waarbij hij zichzelf en het doel van de opname had bekendgemaakt. Tegelijk is de veiligheid van autobanden met bijhorende bandenlabels een thema van maatschappelijk belang. Daarom was het verantwoord om incognito via verborgen opnames na te gaan of bandencentrales de consument de juiste informatie geven over bandenlabels en de veiligheid van banden.
Alle beelden van de verborgen opnames zijn op een doeltreffende manier wazig en onherkenbaar gemaakt. Het gezicht van de medewerkster van klager is geblurd, de omgeving rond haar is wazig gemaakt en haar stem is vervormd. In combinatie met snelle beeldwissels tussen de medewerkers van de vijf betrokken bandencentrales heeft de redactie er op afdoende wijze voor gezorgd dat de bandencentrale van klager en zijn medewerkster niet identificeerbaar zijn.
De aanpak in de reportage strookt met de richtlijn bij artikel 17 van de Code over incognitojournalistiek.