
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
mevrouw Leen Nuyts, woordvoerster van het parket in Antwerpen 
 
tegen 
 
mevrouw Anne De Graaf (De Morgen) 
 
Met een brief van 16 september 2002 dient Leen Nuyts, woordvoerster van het parket van 
Antwerpen, klacht in tegen Anne De Graaf, journaliste bij De Morgen, wegens een artikel dat 
de krant van 12 september 2002 verscheen onder de titel ‘Antwerpse advocaat bracht 
“bijzondere boodschapjes” naar de Begijnenstraat’. Volgens klaagster wordt zij door de 
journaliste ten onrechte als bron vermeld en geciteerd. 
De Nederlandstalige dossiers van de raad voor deontologie, die ondertussen met zijn 
activiteiten is gestopt, zijn in het voorjaar 2003 overgedragen aan de Raad voor de 
Journalistiek. Het secretariaat heeft dit op 18 maart 2003 aan de partijen meegedeeld en heeft 
hen uitgenodigd om een standpunt in te nemen. 
Op 31 maart 31 heeft klaagster meegedeeld dat zij niet wenst gehoord te worden en dat zij 
geen conclusie indient. De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft 
een zitting over de zaak gehouden op 25 april 2003. Op de zitting is de journaliste verschenen. 
 
DE FEITEN 
 
In De Morgen van 12 september 2002 verschijnt een uitvoerig stuk van Anne De Graaf naar 
aanleiding van de aanhouding, enkele dagen voordien, van een Antwerpse advocaat. Het 
artikel bevat volgende zin: ‘Volgens Leen Nuyts, woordvoerster van het Antwerpse parket, 
waren er toen genoeg elementen om de advocaat te arresteren op verdenking van “deelname 
aan een criminele organisatie”’. 
 
DE STANDPUNTEN VAN DE PARTIJEN 
 
In haar klachtbrief van 16 september 2002 stelt parketwoordvoerster Nuyts dat de 
deontologische regels inzake de vermelding van de bron in dit geval overtreden zijn. Niemand 
van de krant De Morgen heeft haar over het dossier gecontacteerd, ook journaliste Anne De 
Graaf niet. Bovendien is de bron volgens haar ook verkeerd geciteerd. Gelet op de delicate 
aard van de zaak en in het belang van het lopende gerechtelijke onderzoek heeft haar ambt 
aan alle persorganen enkel de arrestatie van de advocaat bevestigd en heeft het diens 
inverdenkingstelling voor deelname aan een criminele organisatie meegedeeld. 
 
Anne De Graaf stelt dat zij zich voor haar artikel heeft gebaseerd op een bericht van het 
persagentschap Belga van 11 september 2002. Het Belgabericht luidde: ‘De Antwerpse 
advocaat P.V. is dinsdagmiddag gearresteerd op verdenking van “deelname aan een criminele 
organisatie”. Dat bevestigt Leen Nuyts, de woordvoerster van het Antwerpse parket. (…)’ De 
tekst van het artikel in De Morgen verschilt niet van de formulering van Belga. Een 
Belgabericht heeft voldoende ‘autoriteit’ om overgenomen te worden. 
Voorts heeft Anne De Graaf haar berichtgeving gesteund op andere bronnen ‘in het 
justitiepaleis’, die haar bevestigden dat de betrokken advocaat in verdenking was gesteld voor 



 2
deelname aan een criminele organisatie. Daags nadien werd dit in dezelfde bewoordingen in 
alle nationale kranten weergegeven. 
 
BESLISSING 
 
Hoewel in het artikel van Anne De Graaf niet uitdrukkelijk verwezen is naar een externe bron, 
was haar informatie wel degelijk afkomstig van een Belgabericht waarin de Antwerpse 
parketwoordvoerster werd geciteerd. Het valt dan ook niet in te zien waarom een journalist 
deze informatie niet zou mogen verwerken in een artikel waarin het nieuwsfeit wordt 
besproken en verder uitgediept. Informatie die via het agentschap Belga wordt verspreid is in 
de eerste plaats bestemd voor de journalist en kan door hem als betrouwbaar worden 
aangezien. De journalist die daarvan gebruik wil maken moet in beginsel de bron niet meer 
persoonlijk raadplegen. Wel zou een verwijzing naar het agentschap Belga vollediger geweest 
zijn. 
 
Noch uit de door klaagster verstrekte gegevens, noch uit de lezing van het artikel blijkt dat de 
informatie van het Antwerpse parket met betrekking tot de aard van de verdenkingen verkeerd 
is weergegeven. 
 
 
De klacht is ongegrond. 
 
 
 
Brussel, 12 juni 2003 


