
Advies 2011-25 van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de vraag van 
 
de hoofdredactie van de VRT-nieuwsdienst 
 
met betrekking tot 
 
een incident op het assisenproces-Jansen in Tongeren 
 
 
In een brief van 25 oktober 2011 vraagt de hoofdredactie van de VRT-
nieuwdienst een advies aan de Raad voor de Journalistiek. De vraag heeft 
betrekking op een incident dat heeft plaatsgevonden tijdens het 
assisenproces-Jansen in Tongeren. Op 28 september 2011 zijn in het 
televisiejournaal van de VRT enkele foto’s getoond die deel uitmaken van het 
gerechtelijk dossier. Dit gebeurde op de dag dat die foto’s tijdens de openbare 
zitting van het proces werden getoond.  
De voorzitter van het assisenhof heeft om die reden de accreditatie van twee 
VRT-journalisten gedurende twee dagen ingetrokken. In de openbare zitting 
beschuldigde hij de VRT er eveneens van om voor de kopie van het dossier 
een belangrijk bedrag betaald te hebben. Van haar kant ontkent de VRT met 
klem dat er voor de foto’s uit het dossier werd betaald. 
 
Naar aanleiding van het incident vraagt de hoofdredactie van de VRT een 
antwoord op volgende vragen: 

- Heeft de VRT in deze fouten gemaakt? 
- Kan het zo maar dat een voorzitter van een assisenproces in het 

publiek een omroep beschuldigt van betalen voor informatie zonder 
enige vorm van bewijs? 

- Wat kan de VRT doen tegen deze onterechte beschuldigingen? 
 
Een commissie van de Raad voor de Journalistiek heeft het dossier 
besproken op 16 november 2011 en heeft een ontwerpadvies opgesteld. De 
tekst van het advies is daarop besproken en goedgekeurd op de bijeenkomst 
van de Raad voor de Journalistiek van 22 december 2011. 
 
ADVIES 
 

1. Het gebruik van het fotomateriaal ter illustratie van wat tijdens het 
assisenproces werd behandeld, in de voorwaarden en 
omstandigheden die de VRT duidelijk heeft gemaakt, maakt geen 
inbreuk uit op de journalistieke beroepsethiek. 

2. Betalen voor informatie is in strijd met een basisregel van de 
journalistieke beroepsethiek. De VRT ontkent met klem dat er voor de 
beelden is betaald en er is ook geen enkele aanwijzing dat dit gebeurd 
zou zijn. 

3. Het komt de Raad voor de Journalistiek, die waakt over de 
journalistieke beroepsethiek, niet toe om een uitspraak te doen over 



 2 

een rechterlijke beslissing. Toch meent de Raad voor de Journalistiek 
in het kader van dit advies een aantal punten te moeten aanstippen. 

 De Voorzitter van het assisenhof beschikt volgens artikel 267 
van het Wetboek van Strafvordering over een discretionaire 
bevoegdheid om de orde ter terechtzitting te handhaven. 

 Beslissingen die in dit kader genomen worden moeten, zoals 
elke rechterlijke beslissing, uiteraard gemotiveerd worden. 

 Journalisten preventief de toegang tot de openbare zitting 
verbieden vanwege hun berichtgeving valt volgens de Raad niet 
onder de bepalingen van artikel 267 van het Wetboek van 
Strafvordering en is ook strijdig met artikel 25 van de Grondwet 
en met artikel 10 van het Europees Verdrag van de Rechten van 
de Mens in verband met de persvrijheid. 

4. Het komt de Raad voor de Journalistiek evenmin toe te bepalen welke 
stappen de VRT kan zetten tegen een maatregel en tegen uitlatingen 
die volgens haar onterecht zijn. Wel kan worden vastgesteld dat het 
incident opnieuw wijst op de moeilijke verhouding tussen pers en 
justitie. Het is aangewezen dat justitie en media overleggen en vooraf 
afspraken maken over hoe gerechtsverslaggeving in de best mogelijke 
omstandigheden kan gebeuren. De Raad voor de Journalistiek is 
bereid om aan een dergelijk overleg deel te nemen. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Brussel, 22 december 2011 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


