Beslissing 2011-20 van de Raad voor de Journalistiek
over de klacht van

de heer en mevrouw Alain en Eliane Dirkx-Cuppens
tegen

Het Belang van Limburg en Roger Dresen, journalist

Met een brief van 20 april 2011 dienen de heer en mevrouw Dirkx-Cuppens klacht in tegen
Het Belang van Limburg en tegen journalist Roger Dresen. Aanleiding is het artikel dat op 1
april 2011 is gepubliceerd in de krant en op de website hbvl.be onder de titel ‘Jonge
motorrijder overleden na ongeval in Bree’. Op 3 juni 2011 heeft hoofdredacteur Ivo
Vandekerckhove namens de krant en de journalist geantwoord op de klacht. Klagers hebben
daarop gerepliceerd met een brief die op 1 augustus 2011 is toegekomen.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden
op 13 oktober 2011. Alain en Eliane Dirkx-Cuppens waren persoonlijk aanwezig. Voor Het
Belang van Limburg verscheen advocaat Dirk Van Empten.

DE FEITEN

Klagers zijn de ouders van een 28-jarige motorrijder die omgekomen is na een ongeval in
Bree. In de krant en op de website hbvl.be wordt op 1 april 2011 kort verslag uitgebracht over
het ongeval. Klagers hebben daarop telefonisch contact opgenomen met de krant, waarna op 2
april 2011 een kort bijkomend artikel is gepubliceerd, waarin naar de versie van klagers wordt
verwezen.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klagers zijn van mening dat het betwiste artikel van Het Belang van Limburg een verkeerde
voorstelling van de feiten geeft, waardoor hun zoon als verantwoordelijke voor het ongeval
wordt aangewezen. Volgens het artikel dat op 1 april 2011 is gepubliceerd heeft de zoon van
klagers een rij wagens die stond aan te schuiven achter een stilstaande vrachtwagen mogelijk
te laat opgemerkt, is hij bij een remmanoeuvre geslipt op het natte wegdek, heeft hij
vervolgens een stilstaande auto geraakt, en is hij uitgeschoven en in de berm beland, waarbij
hij zwaargewond werd aan het hoofd. Volgens klagers is de waarheid echter dat hun zoon uit
de tegenovergestelde richting kwam, en dat hij gehinderd werd door een auto die de
stilstaande vrachtwagen inhaalde. Klagers hebben de dag van de publicatie telefonisch contact
opgenomen met de krant, die de dag nadien een tweede artikel heeft gepubliceerd, met daarin
onder meer volgende zin: ‘Volgens de ouders gebeurde dat omdat Joey gehinderd zou zijn
door een auto.” Volgens klagers komt dat tweede artikel niet aan hun bezwaren tegemoet. Ze
vinden dat de krant de schuld voor het ongeval ten onrechte bij hun zoon heeft gelegd, door te
schrijven dat hij een inschattingsfout heeft gemaakt. Klagers hebben in hun klachtbrief ook
bezwaar gemaakt tegen het feit dat de journalist familie, buren en vrienden heeft
gecontacteerd om een foto en verhalen te verkrijgen, maar op de hoorzitting delen ze mee dat
ze hiervoor geen elementen als bewijs of ter staving kunnen aanvoeren, zodat ze afzien van
dit tweede onderdeel van hun klacht.



In zijn schriftelijke reactie voert hoofdredacteur Vandekerckhove aan dat in het artikel van 1
april 2011 aan de hand van verklaringen van diverse getuigen en bronnen een korte
journalistieke beschrijving werd gegeven van het ongeval. Er is in het artikel geen uitspraak
gedaan over schuld of onschuld van betrokkenen. Op de hoorzitting voegt advocaat Van
Empten hieraan toe dat in het artikel van de dag nadien, op 2 april 2011, de visie van klagers
nog eens uitdrukkelijk werd vermeld. Hij wijst er ook op dat andere media de omstandigheden
van het ongeval op een gelijkaardige manier hebben beschreven. Volgens advocaat Van
Empten wordt er ook nergens, in geen van beide artikels, van een inschattingsfout gesproken,
wel dat de motorijder de situatie mogelijk te laat heeft opgemerkt.Wat het tweede onderdeel
van de klacht betreft, ontkent Het Belang van Limburg dat de familie van het slachtoffer door
hun journalist werd gecontacteerd, aangezien de krant zelf over foto’s van het ongeval
beschikte.

BESLISSING

De Raad voor de Journalistiek begrijpt het leed van klagers, die hun zoon door een tragisch
ongeval hebben verloren. Iedere informatie over de omstandigheden van het ongeval kan dan
ook pijnlijk overkomen voor de naaste omgeving van het slachtoffer, en journalisten moeten
hiermee in hun berichtgeving rekening houden.

In het artikel, dat neerkomt op een feitenrelaas, wordt geen uitspraak gedaan over de
verantwoordelijkheid voor het ongeval, en dit is trouwens de taak niet van de journalist.
Bovendien heeft de krant, na telefonisch contact door klagers, hun versie opgenomen in een
aanvullend artikel op 2 april 2011. In die omstandigheden kan aan Het Belang van Limburg
en aan de betrokken journalist dan ook geen beroepsethische fout worden verweten.

Wat het tweede onderdeel van de klacht betreft, stelt de Raad voor de Journalistiek vast dat
klagers hiervan op de hoorzitting afstand hebben gedaan.

De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel:

De klacht is ongegrond

Brussel, 10 november 2011



	DE FEITEN

