
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer Christian Du Four, procureur des Konings te Dendermonde

tegen

de heer Douglas De Conink, journalist

Met een brief van 2 december 2009, gericht aan de nationale secretaris van de VVJ, dient de 
heer Christian Du Four, procureur des Konings te Dendermonde, klacht in tegen journalist 
Douglas De Coninck. De VVJ heeft de klachtbrief doorgestuurd naar de Raad voor de 
Journalistiek. Aanleiding van de klacht is een artikel van De Coninck, dat gepubliceerd is in 
De Morgen van 1 december 2009. Douglas De Coninck heeft op de klacht geantwoord met 
een brief van 30 maart 2009, en hij heeft ook een aantal documenten bezorgd aan de Raad 
voor de Journalistiek.
Partijen hebben afgezien van een hoorzitting. De rapporteringscommissie van de Raad voor 
de Journalistiek heeft de zaak besproken op een bijeenkomst van 24 juni 2010. 

DE FEITEN

Op dinsdag 1 december 2009 publiceert De Morgen een artikel van De Coninck onder de titel 
‘Anja Hermans: “De politie gaf mij de computer mee van Kim De Gelder”. In het artikel 
wordt melding gemaakt van een mogelijke blunder bij justitie. In het kader van een onderzoek 
naar haar mogelijke betrokkenheid bij aanslagen van  het ALF, heeft de federale politie een 
computer aan Anja Hermans willen bezorgen die verkeerdelijk werd aangezien als de 
computer die bij haar eerder in beslag was genomen. In werkelijkheid zou het gaan om de 
computer van Kim De Gelder. In het artikel wordt Anja Hermans geciteerd, die bevestigt dat 
de politie haar een computer wou bezorgen die  niet de hare was, maar die een opschrift ‘Kim 
De Gelder’ droeg. Voorts wordt in het artikel ook een woordvoerder van het parket van 
Dendermonde aan het woord gelaten, waarmee de journalist enkele keren telefonisch contact 
heeft gehad. In het eerste gesprek werd de verwisseling ontkend, in een later gesprek werd 
toegegeven dat er een verwisseling van computers is gebeurd, maar dat het niet ging om de 
computer van Kim De Gelder.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

In zijn brief van 2 december 2009 betoogt de procureur des Konings te Dendermonde dat het 
artikel eenzijdig en tendentieus is. Op 30 november heeft De Coninck telefonisch contact 
opgenomen met de magistraat die op het parket het dossier behandelt. Deze heeft 
doorverwezen naar de persmagistraat, die onmiddellijk contact opgenomen heeft met De 
Coninck en de feiten heeft ontkend en ze in hun context heeft geplaatst. Volgens klager heeft 
De Coninck echter de beweringen van Anja Hermans zonder enige vorm van kritiek als 
waarheid aangezien en heeft hij doelbewust desinformatie verspreid. De procureur des 
Konings neemt het De Coninck bovendien kwalijk dat hij een gesprek tussen de magistraat en 
de journalist dat bewust off the record werd gevoerd, in extenso in het artikel heeft 
weergegeven. Het betreft de passage in het artikel: ‘Off the record heette het gisteren ook dat 
“uw krant zich belachelijk gaat maken als ze hierover publiceert”’.



In zijn brief van 30 maart 2010 werpt Douglas De Coninck vooreerst de vraag op of een brief 
naar de VVJ kan beschouwd worden als klacht bij de Raad voor de Journalistiek. Wat de 
inhoud van het artikel betreft, betoogt De Coninck dat hij zich niet alleen gebaseerd heeft op 
de verklaring van Anja Hermans. De Coninck was immers ook in het bezit van een foto van 
een stuk uit het dossier tegen Hermans, dat onder meer vermeldde: ‘Door een administratieve 
fout werd deze PC verkeerdelijk toegewezen aan Anja HERMANS, deze PC kadert echter in 
een ander dossier.’ De Coninck heeft op 30 november 2009 het parket in Dendermonde 
gebeld. Hij kwam eerst terecht bij een magistraat die hem zei dat hij niet langer de 
woordvoerder was, en die hem ook off the record zei dat de krant zich belachelijk zou maken 
als ze hierover zou publiceren. Kort daarop werd De Coninck opgebeld door de woordvoerder 
van het parket, die hem zei dat alles van a tot z verzonnen was. De Coninck heeft dan 
meegedeeld dat hij in het bezit was van een kopie van een stuk uit het dossier, waaruit bleek 
dat er toch een vergissing was gebeurd. De woordvoerder heeft De Coninck kort nadien 
teruggebeld, met de mededeling dat er inderdaad een computer was verwisseld, maar niet die 
van Kim De Gelder, en dat de vergissing gebeurd was ‘in het labo’, zodat er op geen enkel 
ogenblik enig risico is geweest van contaminatie van het ene strafonderzoek met het andere. 
De Coninck meent dat er een evolutie zat in de versie van het parket van Dendermonde, waar 
de feiten aanvankelijk werden ontkend en nadien geminimaliseerd. De Coninck legt ook een 
brief voor van het parket-generaal in Gent over de zaak, waarin geschreven wordt dat de fout 
gebeurd is ‘bij het terug bezorgen van een computer’ en dus niet in het labo. De Coninck leidt 
hieruit af dat het parket in Dendermonde hem niet de waarheid heeft verteld en dat geprobeerd 
werd de pers te manipuleren. In die omstandigheden acht hij zich ook niet gebonden door de 
afspraak om een uitspraak die off the record is gedaan, niet te gebruiken. Overigens wijst hij 
erop dat hij in zijn artikel de reactie van het parket heeft weergegeven en dat hij ook 
voorbehoud heeft gemaakt ten aanzien van de versie van Anja Hermans. De Coninck deelt 
nog mee dat ondertussen een strafonderzoek wegens misbruik van inzagerecht tegen Anja 
Hermans is geopend naar aanleiding van het fotograferen van een stuk uit  het strafdossier, en 
dat hij in dat kader is uitgenodigd om zich aan te bieden bij de federale politie.

BESLISSING

De procureur des Konings te Dendermonde heeft zijn klacht met een brief van 2 december 
2009 gestuurd naar de nationale secretaris van de VVJ. De nationale secretaris van de VVJ 
heeft de brief bezorgd aan de Raad voor de Journalistiek, nadat hij hierover eerst telefonisch 
overleg had gepleegd met de klagende partij, die ermee akkoord ging dat de klacht bestemd 
was voor de Raad voor de Journalistiek. De secretaris-generaal van de Raad voor de 
Journalistiek heeft de ontvangst van de klachtbrief aan de klagende partij bevestigd met een 
brief van 8 december 2009, en hij heeft op dezelfde dag Douglas De Coninck ervan per brief 
op de hoogte gebracht. De klacht is dan ook ontvankelijk.
Uit het artikel, dat gepubliceerd werd in De Morgen van 1 december 2009, blijkt dat de 
journalist zowel Anja Hermans als het parket van Dendermonde aan het woord heeft gelaten. 
De journalist heeft wel vragen geformuleerd ten aanzien van de opeenvolgende versies die het 
parket heeft gegeven, maar hij heeft de versie van Anja Hermans niet tot de zijne gemaakt. In 
die zin kan niet besloten worden dat het artikel eenzijdig en tendentieus zou zijn, zoals door 
de klagende partij wordt aangevoerd.

2



Wat de passage betreft die off the record door de woordvoerder van het parket is 
meegedeeld, stelt de Raad voor de Journalistiek vast dat het citaat in het artikel niet wordt 
toegeschreven aan een bepaalde persoon: “Off the record heette het gisteren ook dat ‘uw krant 
zich gaat belachelijk maken als ze hierover publiceert’”. Volgens de ‘Gezamenlijke 
omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van procureurs-generaal betreffende 
de informatieverstrekking aan de pers door de gerechtelijke overheden en de politiediensten 
gedurende de fase van het vooronderzoek’ van 30 april 1999 wordt de informatieverstrekking 
off the record omschreven als volgt: ‘de informatie mag worden gebruikt maar de 
woordvoerder mag niet geciteerd worden’. De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat de 
journalist de passage niet heeft toegeschreven aan een bepaalde persoon, maar enkel in 
gerechtelijke kringen heeft gesitueerd, zodat hij geen inbreuk heeft gemaakt op de afspraken 
die gelden over het gebruik van informatie die off the record wordt gegeven.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is ongegrond.

Brussel, 9 september 2010

3


