
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
mevrouw Marijke Vanden Berghen, de heren Stefaan Backx, Edwin Coeck, Karel De 
Vos, Serge Morren, Philippe Rummens en de Geneeskundige Kring Dodonaeus vzw 
 
tegen 
 
de VRT 
 
Met een brief van 12 november 2008 dienen mevrouw Vanden Berghen en de heren Stefaan 
Backx, Edwin Coeck, Karel De Vos, Serge Morren en Philippe Rummens, allen geneesheren, 
klacht in tegen de VRT naar aanleiding van een uitzending van het televisieprogramma Volt 
op 22 oktober 2008. Met een brief van 19 november 2008 sluit de vzw Geneeskundige Kring 
Dodonaeus zich aan bij de klacht. Met een brief van 12 januari 2009 antwoordt 
hoofdredacteur Kris Hoflack op de klacht. Namens de klagende partijen repliceert de heer 
Rummens hierop met een per mail van 12 maart 2009 verstuurde tekst. 
 De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 23 
juni 2009. De heren Coeck, Rummens en Morren zijn in persoon verschenen, samen met de 
heer Stijn Festraets namens de vzw Geneeskundige Kring Dodonaeus. Voor de VRT 
verschenen hoofdredacteur Kris Hoflack, eindredacteur Carl Voet en juridisch adviseur Hilde 
Minjauw. 
 
DE FEITEN 
 
In het televisieprogramma Volt van 22 oktober 2008 wordt onder de titel ‘Een pilletje voor 
alles’ een reportage, gevolgd door een studiogesprek, uitgezonden over het voorschrijfgedrag 
van artsen. In de reportage worden vier artsen tijdens een raadpleging gefilmd met een 
verborgen camera. De artsen zijn onherkenbaar gemaakt door hun gezicht te ‘blurren’. Hun 
stem wordt ongewijzigd weergegeven, en er worden ook snel gemonteerde beelden getoond 
van het praktijklokaal, de deurbel en van artsenvoorschriften. De reportage wordt ook 
geplaatst op de website van Volt en beelden ervan zijn gebruikt in het journaal van 19 uur op 
7 november 2008 op Eén. Na het indienen van de klacht is de betrokken reportage verwijderd 
van de website van Volt en heeft de VRT toegezegd de beelden uit het archief te verwijderen 
om heruitzending ervan te vermijden. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klagende partijen zijn van mening dat het programma, en meer bepaald de 
undercoverreportage, een reeks tekorten bevatte, die in wezen neerkomen op vier ernstige 
inbreuken op de journalistieke beroepsethiek. In de eerste plaats vinden klagers dat de VRT 
ten onrechte gebruik heeft gemaakt van de undercovertechniek. Het betrof immers geen 
onderwerp van groot maatschappelijk belang en de undercovermethode kwam neer op een 
regelrechte schending van de relatie tussen arts en patiënt, waarbij de arts tot het 
voorschrijven van een geneesmiddel werd geprovoceerd. De journalist die zich als patiënt had 
aangeboden vertelde immers een sterk uitlokkend verhaal waarbij niet anders dan 
antidepressiva konden worden voorgeschreven. In de tweede plaats werd in de reportage 
inbreuk gepleegd op de privacy van de artsen, omdat ze onvoldoende anoniem werden 
gemaakt en omdat hen nooit de toestemming is gevraagd tot het maken van een opname in 



 2

hun praktijk, noch tot het uitzenden ervan. Ten derde vinden de klagers dat de reportage een 
verkeerd beeld geeft van de werkelijkheid, omdat er gesuggereerd werd dat de diagnose op 
een kwartiertje werd gemaakt, omdat er verzwegen werd dat de artsen ook verdere afspraken 
hebben gemaakt over follow-up van de patiënt. Ten vierde betogen klagers dat aan de artsen 
geen weerwoord werd geboden. Na de reportage is in een studiogesprek wel aan een 
vertegenwoordigster van het artsensyndicaat de gelegenheid geboden om het standpunt en de 
werkwijze van de artsen te verdedigen, maar deze woordvoerster stond tegenover een 
apotheker, een psychotherapeut en de twee presentatoren, zodat van een evenwichtig debat 
geen sprake was. 
 
De VRT is van mening dat de gebruikte techniek veeleer als incognitojournalistiek te 
beschouwen is dan wel als undercoverjournalistiek, omdat de reporter geen andere 
hoedanigheid heeft aangenomen maar in eigen naam en als een gewone burger de artsen heeft 
bezocht met een klacht die eenieder kan hebben. Hoe dan ook is volgens de VRT voldaan aan 
de vereisten om aan undercoverberichtgeving te doen, want het voorschrijfgedrag van artsen 
bij depressie is een onderwerp van groot maatschappelijk belang, gelet op het fors gestegen 
gebruik van antidepressiva. Bovendien was het onmogelijk om op een andere manier te weten 
te komen of artsen in de praktijk vrij snel antidepressiva voorschrijven en waren de risico’s 
van de gebruikte methode alleszins beperkt en besproken met de hoofdredactie. De VRT 
ontkent dat een verkeerd beeld is gegeven over het voorschrijfgedrag van de artsen, want in 
de praktijk duurde de consultatie tussen 14en 18 minuten, zodat het journalistiek verantwoord 
was om te spreken van een gemiddelde duur van een kwartier. Slechts één van de vier 
geconsulteerde artsen verwees in het gesprek door naar een of andere vorm van therapeutische 
begeleiding, zodat het eveneens verantwoord was om dit niet in de gemonteerde reportage op 
te nemen. De VRT betoogt dat de betrokken artsen voldoende onherkenbaar werden gemaakt, 
wat niet belet dat zij door hun rechtstreekse omgeving of trouwe patiënten kunnen zijn 
herkend, maar zoiets is onvermijdelijk. Volgens de VRT is het standpunt van de huisartsen 
eveneens voldoende aan bod gekomen in het studiogesprek, waar een vertegenwoordigster 
van het artsensyndicaat uitvoerig de gelegenheid kreeg om het woord te nemen. 
 
 
BESLISSING 
 

1. In tegenstelling tot wat de VRT aanvoert, is de reportage wel degelijk een 
undercoverreportage, omdat de reporter niet gewoon incognito bij de feiten aanwezig 
was, maar integendeel de hoedanigheid van een patiënt heeft aangenomen en een 
verzonnen verhaal aan de artsen heeft meegedeeld, met de bedoeling om een 
voorschrift voor antidepressiva te verkrijgen. In die omstandigheden moet er worden 
nagegaan of aan de voorwaarden, waaraan voldaan moet worden om tot een 
undercoverreportage over te gaan, voldaan is (zie RvdJ 2007-19, Richtlijn over 
undercoverjournalistiek). In dit geval heeft de VRT onvoldoende aannemelijk 
gemaakt dat de informatie over het voorschrijfgedrag van artsen niet alleen met de 
klassieke journalistieke methoden kon worden vergaard. 

2. De VRT heeft weliswaar voorzorgen genomen om de artsen niet herkenbaar te maken 
maar, gelet op de speciale vertrouwensrelatie tussen de betrokken artsen en hun 
patiënten, had hier zorgvuldiger mee moeten worden omgegaan. Zo had bijvoorbeeld 
ook de stem kunnen worden vervormd. Nu is dat niet gebeurd, waardoor de artsen 
ongetwijfeld door patiënten konden worden herkend. 

3. Volgens aangeven van de betrokken artsen, werd in de uitgezonden beelden ook niet 
duidelijk gemaakt dat de journalist telkens beweerd had dat hij een bestaande 



 3

medicatie had onderbroken, zodat de indruk kon ontstaan dat hij het voorschrift 
vrijwel onmiddellijk had ontvangen. Het onvermeld laten van de beweerde medische 
voorgeschiedenis kan een verkeerde indruk geven van wat er zich werkelijk in het 
dokterskabinet heeft afgespeeld. 

4. Wat het beweerde ontbreken van een weerwoord betreft, moet worden vastgesteld dat 
de artsen niet persoonlijk werden beschuldigd, maar dat de reportage veeleer een 
algemeen fenomeen wilde illustreren. In die omstandigheden was het niet vereist om 
aan iedere individuele arts een weerwoord te verlenen, maar kon worden volstaan met 
de verklaringen van de woordvoerster van een artsenvereniging, die de reportage had 
gezien en tijdens het studiodebat de kans kreeg om erop te reageren. 

 
De Raad voor de Journalistiek neemt ten slotte akte van de toezegging van de VRT om de 
beelden van de reportage in de toekomst niet meer te gebruiken. 
 
De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel: 
 
De klacht is gegrond in haar eerste drie onderdelen. 
 
 
 
 
 
Brussel, 10 september 2009 
 


