
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
Club Brugge K.V. 
 
tegen 
 
Het Laatste Nieuws en de heer Stephan Keygnaert, journalist 
 
Met een aangetekende brief van 29 januari 2009 dient de heer Filips Dhondt, general manager 
namens de raad van bestuur van Club Brugge K.V., klacht in tegen Het Laatste Nieuws en 
tegen journalist Stephan Keygnaert. Aanleiding is een artikel van Keygnaert dat is 
gepubliceerd in Het Laatste Nieuws van 27 januari 2009 onder de titel ‘Matthijssen krijgt ons 
laatste krediet’. 
Het Laatste Nieuws en Stephan Keygnaert hebben op de klacht geantwoord met een brief van 
12 maart 2009. Club Brugge K.V. heeft hierop gerepliceerd met een brief van 30 maart 2009. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 1 juli 2009. Namens de klagende partij verschenen Jacques De Nolf, algemeen secretaris, 
en Luc Verweirder, persverantwoordelijke van Club Brugge. Namens Het Laatste Nieuws 
verscheen Raymond De Craecker, hoofd redactiebeheer. Stephan Keygnaert is in persoon 
verschenen. 
 
DE FEITEN 
 
In een uitgebreid artikel in de katern Sportkrant van Het Laatste Nieuws van 27 januari 2009 
geeft sportredacteur Keygnaert commentaar op de gang van zaken van Club Brugge, in de 
vorm van een fictief interview met voorzitter Michel D’Hooghe waarbij de voorzitter de 
persmensen zogezegd uitnodigt om hun visie te geven over de gang van zaken bij Club 
Brugge. In brieven van de dag nadien aan de hoofdredactie en de verantwoordelijke uitgever 
vraagt Club Brugge de publicatie van een recht van antwoord. De antwoordtekst wordt 
opgenomen in het sportkatern van de krant van 30 januari. In een nawoord bij de 
antwoordtekst legt chef van de sportredactie Geert Desmet uit dat het artikel van 27 januari 
een analyse was, die op een satirische manier werd gebracht. Hij verontschuldigt zich voor 
eventuele verwarring die kon ontstaan. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Club Brugge voert aan dat het betwiste artikel niet neerkomt op satire, maar wel op 
leugenachtige informatie. In het artikel wordt verslag uitgebracht van een interview dat nooit 
heeft plaatsgevonden. De voorzitter van Club Brugge, die in die periode bewust een 
informatiestop had ingelast, is daardoor in een negatief daglicht gesteld. Veel lezers zijn op 
een verkeerd been gezet en ze hebben geloofd dat het interview in werkelijkheid heeft 
plaatsgevonden. Club Brugge zegt geen bezwaar te hebben tegen de inhoud van de 
commentaar op zich, maar neemt het de journalist wel kwalijk dat hij op die manier aan 
sfeerschepping heeft gedaan. 
 
Het Laatste Nieuws betoogt dat het hier om een aanvaardbare stijlfiguur gaat, waarbij 
journalist Keygnaert in de vorm van een imaginair interview commentaar gaf op de gang van 
zaken bij Club Brugge. Boven het artikel staat trouwens de lijn: ‘Stephan Keygnaert 



 2
becommentarieert de crisis van Club Brugge’. De journalist had zeker niet de bedoeling om 
voorzitter D’Hooghe schade toe te brengen. Op de hoorzitting voegt Keygnaeert hieraan toe 
dat hij al eerder kritische commentaar had gegeven op het beleid bij de club, en dat hij ditmaal 
naar een originele formule had gezocht. Hij heeft daarbij voor het eerst de formule van een 
denkbeeldig interview gebruikt. Hij had zeker niet de bedoeling om de voorzitter persoonlijk 
te treffen, en wil zich verontschuldigen indien sommigen dit zo zouden hebben opgevat. 
Overigens zegt Keygnaert dat hij reacties ontvangen heeft waaruit blijkt dat ook binnen Club 
Brugge zijn boodschap is begrepen. 
 
BESLISSING 
 
Aan de schrijver van een column of een andere opiniebijdrage komt een grote mate van 
vrijheid toe om zijn of haar mening te geven en om conclusies te trekken uit door hem of haar 
gepresenteerde feiten. Overdrijving en eenzijdige belichting behoren daarbij tot de 
gebruikelijke stijlmiddelen. De auteur van een column of een andere opiniebijdrage geniet 
ook een ruime mate van vrijheid om feiten te kwalificeren en van een eigen interpretatie te 
voorzien (Zie: RvdJ 2004-04, Standaert t/ Desmet, 13 mei 2004, RvdJ 2004-07, Catherine t/ 
Doornaert, 9 december 2004 en RvdJ 2007-09, Devriendt, De Loof en Cambien t/ 
Vandeweghe, 15 maart 2007). 
Voor de lezer dient wel duidelijk aangegeven te worden dat het om een commentariërende 
bijdrage gaat, en niet om feitelijke verslaggeving. Artikel 3 van de Code van journalistieke 
beginselen bepaalt immers: ‘Het onderscheid tussen de weergave van de feiten en de 
commentaren moet duidelijk merkbaar zijn’. 
Boven het artikel ‘Matthijssen krijgt ons laatste krediet’ staat in een lijn aangegeven: ‘Stephan 
Keygnaert becommentarieert de crisis van Club Brugge’, naast een foto van de betrokken 
journalist. Bovendien heeft de krant, mocht er toch nog onduidelijkheid hebben bestaan bij 
bepaalde lezers, in de krant van 30 januari 2009 naast de antwoordtekst ook een naschrift 
gepubliceerd, waarbij zij zich verontschuldigt bij de lezers die door het artikel in verwarring 
werden gebracht. 
Het Laatste Nieuws heeft dus voldoende aangegeven dat het betrokken artikel een 
commentariërende bijdrage betreft. 
 
De Raad voor de Journalistiek is daarom van mening: 
 
De klacht is ongegrond. 
 
 
 
 
 
Brussel, 10 september 2009 
 


