
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer en mevrouw Dupont en hun zoon Benoit Dupont 
 
tegen 
 
Het Laatste Nieuws en mevrouw Annick Grobben, journaliste 
 
Met een brief van 21 september 2007 dient advocaat Steven Verbeke namens zijn cliënten, de 
heer en mevrouw Dupont en hun meerderjarige zoon Benoit, klacht in tegen Het Laatste 
Nieuws en tegen journaliste Annick Grobben. Aanleiding is het artikel ‘Ik wil niet heel mijn 
leven een fils-à-papa blijven, hè’, gepubliceerd in Het Laatste Nieuws van 24 augustus 2007. 
Het Laatste Nieuws heeft op de klachtbrief geantwoord met een brief van 19 oktober 2007. 
De advocaat van klagers heeft hierop gerepliceerd met een brief van 20 november 2007. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft het dossier onderzocht op 
20 februari 2008. Namens de klagende partijen verschenen de heer en mevrouw Dupont, 
bijgestaan door advocaten Steven Verbeke en An-Sofie Limme. Journaliste Annick Grobben 
is in persoon verschenen, vergezeld door Raymond De Craecker, hoofd redactiebeheer van 
Het Laatste Nieuws. 
 
DE FEITEN 
 
In augustus 2007 neemt journaliste Annick Grobben een interview af van Benoit Dupont in 
het kader van een reeks gesprekken met mensen die ze ontmoet in twaalf badplaatsen aan de 
Belgische kust. Het verslag van die ontmoetingen wordt dag na dag gepubliceerd in Het 
Laatste Nieuws onder de titel ‘Het bankje’. Het interview met Benoit Dupont, geïllustreerd 
met zijn foto, verschijnt in de krant van 24 augustus 2007. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
De klagende partij betoogt dat de krant en de journaliste meerdere inbreuken op de 
journalistieke beroepsethiek hebben gepleegd. 
In de eerste plaats bevat het artikel een aantal feitelijke onjuistheden. In tegenstelling tot wat 
de journaliste schrijft, is het interview niet spontaan en toevallig tot stand gekomen, maar 
gebeurde dat weloverwogen en doelbewust. Ook het tijdstip van het interview is verkeerd 
weergegeven. Het gesprek vond niet plaats tijdens de lunch maar om 18 uur. 
Een tweede inbreuk bestaat er volgens de klagende partij in dat de journaliste Benoit Dupont 
heeft misleid omtrent het onderwerp van het interview. Als onderwerp werd het uitgangsleven 
van jongeren in Knokke naar voren geschoven, maar het interview handelt enkel over het 
privéleven van Benoit Dupont. In het artikel wordt een verkeerd beeld weergegeven van dit 
privéleven, doordat een aantal verklaringen van hem fragmentarisch en partieel aan elkaar 
gekoppeld worden. De journaliste heeft er ook geen melding van gemaakt dat Benoit Dupont 
lijdt aan ADHD, wat een andere kijk zou gegeven hebben op het gedrag van de betrokkene. 
Daardoor is essentiële informatie aan de lezer onthouden. 
De klagende partij is ten slotte van mening dat het artikel het privéleven schendt, zowel van 
Benoit Dupont als van zijn ouders. De klagende partij heeft daarover een recht van antwoord 
gestuurd naar Het Laatste Nieuws, maar die tekst is niet opgenomen. De krant is daardoor 
eveneens tekort geschoten in haar plicht om de betrokkenen een weerwoord te bieden. 



 2
 
Het Laatste Nieuws en journaliste Annick Grobben betogen dat ze een positief beeld hebben 
geschetst van een jongeman, die na een ‘losbandige’ jeugd tot het inzicht is gekomen dat hij 
aan de slag moet om een zinvol leven te kunnen opbouwen. De hele tekst is opgebouwd rond 
de ommekeer die zich in het leven van Benoit Dupont heeft voorgedaan. De betrokkene, die 
18 jaar oud is, heeft bewust aan het interview meegewerkt. Hij kende de reeks waarin het 
interview zou worden gepubliceerd en was dus vertrouwd met het opzet van het artikel. Hij 
heeft spontaan en openhartig verteld, met groot respect voor zijn ouders, en dat wordt in het 
interview ook weergegeven. In het artikel wordt overigens niet vermeld dat het interview 
tijdens de lunch plaatsvond, zoals klagers beweren. De journaliste heeft er bewust geen 
melding van gemaakt dat Benoit Dupont lijdt aan ADHD, omdat de zoon zelf gevraagd had 
om dit niet te vermelden en ze vond dat dit tot het privéleven behoort. De journaliste betoogt 
dat ze haar bedoelingen met het interview ook duidelijk heeft gemaakt en dat ze na afloop ook 
voorgesteld heeft om het artikel te laten nalezen, maar Benoit Dupont is volgens haar niet op 
dat aanbod ingegaan. 
 
BESLISSING 
 
Over de juiste omstandigheden waarin het interview plaatsvond en de afspraken die daarover 
tussen de journaliste en de geïnterviewde zijn gemaakt, loopt de versie van partijen uiteen. De 
Raad voor de Journalistiek beschikt – mede door het feit dat Benoit Dupont niet aanwezig was 
op de hoorzitting – over onvoldoende gegevens om daarover een uitspraak te doen. Wel kan 
de Raad zich uitspreken over de inhoud van het artikel zoals het in de krant is verschenen. 
 
De klacht bevat drie onderdelen : onjuiste berichtgeving, schending van de privacy en het niet 
verlenen van een weerwoord. 
 

1. Onjuiste berichtgeving 
 
Klagers betogen dat het artikel een verkeerde indruk wekt over het juiste uur en de plaats van 
het interview. Zelfs indien uit de inleiding van het artikel zou kunnen worden afgeleid dat het 
interview ’s middags en op een bankje heeft plaatsgevonden, terwijl het in werkelijkheid in de 
vooravond en in een drankgelegenheid plaatsvond, betreft dit onnauwkeurigheden die in dit 
geval niet relevant zijn. Ook enkele andere feitelijke onjuistheden (zoals een verkeerd 
automerk) zijn weliswaar betreurenswaardig, maar kunnen niet aangemerkt worden als een 
beroepsethische fout. Het feit dat de journaliste geen melding maakt van het feit dat de 
geïnterviewde aan ADHD lijdt is dat evenmin, omdat de journaliste terecht aanvoert dat ze 
daarmee de privacy van de geïnterviewde zou schenden. 
 

2. Schending van de privacy 
 
Het interview is afgenomen van een meerderjarige jongeman die, volgens alle gegevens van 
het dossier, bewust aan het artikel heeft meegewerkt. Dat blijkt trouwens ook uit de foto die 
bij het artikel werd gepubliceerd. De klagers hebben op geen enkele manier kunnen aantonen 
dat hun zoon misleid of gemanipuleerd was door de journaliste. Overigens was de moeder 
aanwezig in het lokaal waar het interview werd opgenomen, heeft ze een kort gesprek gehad 
met de journaliste en heeft ze zich bij die gelegenheid niet verzet tegen publicatie. De 
gegevens die Benoit Dupont over zichzelf meedeelt kunnen dan ook niet beschouwd worden 
als een inbreuk op zijn privéleven en dat van zijn familie. 



 3
3. Niet verlenen van een weerwoord 

 
Na de publicatie van het artikel hebben klagers een recht van antwoord bezorgd aan Het 
Laatste Nieuws, tegelijk met de klacht bij de Raad. Dit recht van antwoord is niet opgenomen 
in de krant. De Raad voor de Journalistiek kan zich niet uitspreken over de juridische redenen 
waarom het recht van antwoord niet is gepubliceerd. De Raad voor de Journalistiek stelt wel 
vast dat de antwoordtekst geen relevante nieuwe feiten bevat die de opname ervan om 
beroepsethische redenen zouden vereisen. 
 
 
De Raad is daarom van oordeel: 
 
 
 
 
 
 
De klacht is ongegrond 
 
 
Brussel, 13 maart 2008 


