
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Johan Devos 
 
tegen 
 
Het Laatste Nieuws en de heer José Masschelin, journalist, 
 
Met een aangetekende brief van 7 april 2006 dient advocaat Rik Demeyer namens zijn cliënt 
Johan Devos klacht in tegen Het Laatste Nieuws en tegen journalist José Masschelin. 
Aanleiding is de berichtgeving in Het laatste Nieuws van 9 en van 29 maart 2006 over het 
gerechtelijk onderzoek tegen klager. 
De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft de inhoud van de klachtbrief 
meegedeeld aan Het Laatste Nieuws en heeft eerst nagegaan of een minnelijke regeling tussen 
partijen kon worden bereikt. Omdat een minnelijke regeling niet mogelijk was, heeft Het 
Laatste Nieuws op de klachtbrief geantwoord met een brief van 29 mei 2006. De advocaat 
van klager heeft hierop gerepliceerd met een brief van 5 juli 2006. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 21 november 2006. Namens klager verscheen zijn advocaat Rik Demeyer. Namens Het 
Laatste Nieuws verscheen de heer Raymond De Craecker, hoofd redactiebeheer. José 
Masschelin is in persoon verschenen. 
 
DE FEITEN 
 
Klager is leidend ambtenaar bij Aminal, de administratie leefmilieu, in West-Vlaanderen. 
Begin april 2006 wordt hij, samen met vijf andere ambtenaren, gearresteerd in het kader van 
een gerechtelijk onderzoek naar corruptie. De zes worden ervan verdacht geld te hebben 
aangenomen om moeilijke bouwdossiers een positief advies te verlenen. Hierover is in diverse 
media, ook in Het Laatste Nieuws, uitvoerig verslag uitgebracht. Op 9 maart 2006 publiceert 
Het Laatste Nieuws een groot artikel onder de kop ‘Schaamteloos corrupt’ en met als 
ondertitel ‘Topambtenaar landinrichting vroeg tot 25.000 euro per bouwdossier’, dat integraal 
de beweerde rol van klager in de zaak belicht. Daaronder verschijnt dezelfde dag een korter 
artikel met als titel ‘Zes ambtenaren aangehouden’. Op 10 maart 2006 verschijnt een artikel 
onder de titel ‘Lobbyisten ondervraagd in corruptiezaak bouwambtenaren’, en de dag erna een 
stuk onder de titel ‘Vijf bouwambtenaren blijven in cel’. Op 29 maart 2006 ten slotte brengt 
de krant een groot stuk onder de titel ‘Gerecht en fiscus shoppen gratis bij Floralux’, en met 
als ondertitel ‘Werknemer van tuincentrum klaagt corrupte ambtenaren aan’.  
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
In zijn klachtbrief, zijn repliek en zijn uiteenzetting voor de rapporteringscommisie betoogt de 
advocaat van klager dat zijn cliënt het recht op vrije verslaggeving niet wil betwisten. Wel 
ergert hij zich aan de berichtgeving in Het Laatste Nieuws, waarin volgens hem een aantal 
elementaire beginselen van goede journalistiek met voeten zijn getreden. 
Klager betoogt dat het artikel van 9 maart 2006 onder de titel ‘Schaamteloos corrupt’ bestaat 
uit een amalgaam van citaten uit anonieme bronnen, met weinig eigen redactionele inbreng. 
Hij vraagt zich af wie die bronnen zijn en of die er geen belang bij hadden om klager zwart te 
maken. Journalist Masschelin houdt in zijn eigen redactionele inbreng geen rekening met het 



 2
vermoeden van onschuld en met het feit dat het gerechtelijk onderzoek zich nog in een 
beginfase bevindt, en hij heeft klager evenmin gehoord voordat hij de zware beschuldigingen 
publiceerde. Hij omschrijft klager onomwonden en ongenuanceerd als ‘de corrupte 
ambtenaar’, de titel van het stuk is ‘Schaamteloos corrupt’ en de ondertitel: ‘Topambtenaar 
landinrichting vroeg tot 25.000 euro per bouwdossier’, maar dat zijn allemaal elementen die 
het gerechtelijk onderzoek nog moet uitwijzen. 
De advocaat van klager heeft de krant op 15 maart 2006 een antwoordtekst bezorgd, maar de 
krant heeft die niet opgenomen. Klager heeft dus geen weerwoord gekregen op de 
beschuldigingen die tegen hem werden gepubliceerd. 
De krant heeft integendeel op 29 maart 2006 een nieuw artikel gepubliceerd, waarin klager 
opnieuw van zware feiten wordt beschuldigd, zoals het incasseren van ‘massa’s geld’ van 
bouwheren. 
In het kader van een mogelijke minnelijke regeling is aangeboden om alsnog een interview 
met klager te publiceren. Maar klager is daar niet op ingegaan omdat hij zich op dat moment 
nog in voorlopige hechtenis bevond, en omdat het geven van een interview aan de krant in 
zekere in zelfs een beloning zou zijn voor Het Laatste Nieuws. 
Klager ergert er zich ook aan dat het artikel melding maakt van irrelevante persoonlijke 
details over hem en over zijn gezinstoestand. Hij neemt het niet dat de krant een foto van zijn 
gezinswoning heeft afgedrukt. Volgens hem gaat het hier om een inbreuk op zijn privacy en 
die van zijn gezin. 
 
Het Laatste Nieuws en de journalist betogen dat er een zorgvuldige bronnencontrole werd 
verricht. De informatie is gebaseerd op talrijke bronnen uit diverse milieus. Aangezien klager 
in voorlopige hechtenis zat, was het uiteraard onmogelijk hem een reactie te vragen. 
De krant en de journalist voeren ook aan dat het gedrag van klager een publiek geheim was, 
nog voor hij in het kader van het gerechtelijk onderzoek werd aangehouden. Het is ook 
veelbetekenend, zeggen ze, dat klager in zijn klacht de gegrondheid van de feiten niet betwist. 
Het Laatste Nieuws voert nog aan dat in het artikel van 9 maart 2006 duidelijk wordt gemeld 
dat het onderzoek zich in de beginfase bevindt. Dit blijkt eveneens uit de stukken die de dagen 
erna, op 10 en 11 maart 2006, worden gepubliceerd. 
Wat het recht van antwoord van klager betreft, meent Het Laatste Nieuws dat dit niet 
beantwoordt aan de vereisten van de wet en dat het daarom niet moest worden opgenomen. 
Het Laatste Nieuws en José Masschelin wijzen er ook op dat klager ambtenaar is met een 
publieke functie. Wanneer een dergelijke verdachte wordt gearresteerd, is het gebruikelijk dat 
de betrokken persoon wordt gesitueerd, zowel in zijn beroepsleven als privé. Klager is zeer 
bekend in West-Vlaanderen, want hij was al geruime tijd belast met de adviesverlening bij 
bouwaanvragen in landbouwgebied. 
 
BESLISSING 
 
De aanhouding van ambtenaren in het kader van een onderzoek naar fraude en corruptie is een 
belangrijk nieuwsfeit. De media hebben het recht en de plicht om hierover te berichten en de 
feiten in hun context te plaatsen. Dat recht wordt trouwens niet door klager betwist. Klager 
voert wel aan (1) dat Het Laatste Nieuws eenzijdig heeft bericht door (a) geen wederhoor te 
plegen tijdens de nieuwsgaring en door (b) na de publicatie van het artikel geen wederwoord 
te verlenen aan klager, (2) dat in het artikel van 9 maart 2006 onvoldoende duidelijk is 
gemaakt dat het om verdenkingen gaat en niet om vaststaande feiten en dat het vermoeden 
van onschuld dus onvoldoende werd gerespecteerd, en (3) dat de privacy van klager is 



 3
geschonden door de publicatie van gegevens over zijn gezinstoestand en van de foto van zijn 
woning. 

 
(1) (a) Het is een beroepsethische regel om voor de publicatie van ernstige verdachtmakingen 

contact op te nemen met betrokkene en hem om zijn reactie te vragen. Dit is zeker 
aangewezen indien de informatie afkomstig is uit één enkele bron. (zie: RvdJ 2003-07 
Jolie t/ Het Laatste Nieuws, 11 december 2003 en RvdJ 2005-06, Baha’is t/ Rabaey en De 
Morgen, 8 september 2005). Hiervan is in voorliggende zaak echter geen sprake. De 
journalist bericht over een lopend gerechtelijk onderzoek, hij maakt aannemelijk dat hij 
zijn informatie uit diverse en van elkaar onafhankelijke getuigenissen heeft gehaald en hij 
was ook in de onmogelijkheid om klager te contacteren, gelet op het feit dat die zich in 
voorlopige hechtenis bevond. In deze omstandigheden kon redelijkerwijze van de 
journalist niet gevraagd worden dat hij wederhoor pleegt voor de publicatie van zijn 
artikel. 
 
(b) Over de juridische gronden waarop het recht van antwoord van klager is geweigerd, 
kan de Raad voor de Journalistiek geen uitspraak doen. De Raad stelt wel vast dat de 
antwoordtekst geen nieuwe elementen bevat die van die aard zijn dat ze in het kader van 
de beroepsethische beginsel van woord en wederwoord hadden moeten opgenomen 
worden (zie: RvdJ, 2006-16, Put t/ VRT, 9 november 2006). 
 

(2) De journalist maakt aannemelijk dat zijn informatie gebaseerd is op verschillende, van 
elkaar onafhankelijke getuigenissen, en dit blijkt ook uit zijn berichtgeving. Zowel de titel 
van het artikel als de ondertitel stellen de corruptie voor als een vaststaand feit, en in de 
tekst wordt eenmaal onomwonden gesproken over de ‘corrupte ambtenaar’. Toch kan de 
journalist, zelfs indien hij over voldoende elementen zegt te beschikken om de schuld van 
klager als vaststaand voor te stellen, er niet omheen dat het gerecht nog geen uitspraak 
heeft gedaan over de verdenkingen. Hoewel dit niet meteen een beroepsethische 
tekortkoming uitmaakt, stelt de Raad vast dat zowel uit de titel als uit de inhoud van het 
artikel van 9 maart 2006 onvoldoende naar voren komt dat klager enkel in verdenking was 
gesteld en dat het gerechtelijk onderzoek nog maar was opgestart. Een meer genuanceerde 
toon was daarom aangewezen. In de artikelen van de dagen nadien, 10 en 11 maart 2006, 
wordt wel aangegeven dat het gerechtelijk onderzoek nog in een beginfase verkeert en dat 
de klager ontkent, waardoor de ongenuanceerde toon van het eerste artikel enigszins 
ongedaan wordt gemaakt. . 
 

(3) Het Laatste Nieuws voert terecht aan dat klager gesitueerd kon worden als ambtenaar en 
als persoon. In dat kader is ook het tonen van een foto van de woning van klager geen 
beroepsethische tekortkoming. De vermelding van details van de gezinstoestand van 
klager, die voor de feiten waarvoor hij verdacht wordt niet relevant zijn, vormt 
daarentegen wel een nodeloze inbreuk in het privé-leven van klager en zijn gezin, die niet 
noodzakelijk is vanuit de vereisten van de informatie. De Raad voor de Journalistiek 
herinnert in dat verband aan artikel 5 van de Code van Journalistieke beginselen (1982): 
‘De uitgevers, de hoofdredacteuren en journalisten moeten de individuele waardigheid en 
privacy respecteren; zij moeten iedere ongeoorloofde inmenging in persoonlijke pijn en 
smart vermijden, tenzij overwegingen i.v.m. de persvrijheid (…) dit noodzakelijk maken.’ 

 
 

Om die redenen is de raad voor de Journalistiek van oordeel: 



 4
 
De klacht is gegrond in haar derde onderdeel. 
 
 
 
Brussel, 8 februari 2007 
 
 
 


