
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Paul Put 
 
tegen 
 
de VRT-televisienieuwsdienst 
 
Met een verzoekschrift van 4 mei 2006 dient advocaat Kris Masson namens zijn cliënt, de 
heer Paul Put, klacht in tegen de VRT naar aanleiding van de berichtgeving over zijn cliënt in 
verscheidene programma’s van de nieuwsdienst. Met een brief van 18 mei 2006 antwoorden 
hoofdredacteurs Leo Hellemans en Kris Hoflack namens de VRT op de klacht. Advocaat 
Masson repliceert hierop met een brief van 29 mei 2006. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 28 
september 2006. Namens klager verscheen zijn advocaat Kris Masson. Voor de VRT 
verschenen hoofdredacteur Kris Hoflack, journalist Erik Dupain en mevrouw Merel Jansen, 
juriste. 
 
DE FEITEN 
 
De uitzendingen waartegen klacht wordt ingediend, maken deel uit van de berichtgeving over 
een omkoopschandaal in het Belgische voetbal, waaraan de pers vanaf het najaar van 2005 tot 
het voorjaar van 2006 ruim aandacht heeft besteed. Klager is herhaaldelijk in het nieuws 
gekomen omdat hij als trainer van SK Lierse in deze affaire betrokken zou zijn. Hij werd door 
de club ontslagen in november 2005. Hij kwam achteraf in dienst bij voetbalclub Excelsior 
Moeskroen, waar hij op 17 februari 2006 eveneens ontslagen werd. 
De VRT-televisie heeft in de bewuste periode in verschillende nieuws- en sportuitzendingen 
bericht over de omkopingszaak, onder meer in het journaal van 4 april 2006, de Zevende Dag 
van 23 april 2006, Studio 1 van 23 april 2006 en het journaal van 24 april 2006. De klacht 
betreft de berichtgeving in vermelde uitzendingen over de beweerde rol van Paul Put in het 
omkoopschandaal. 
Klager heeft eerder via zijn advocaat na een uitzending van het magazine Panorama op 5 
februari 2006 een recht van antwoord geëist van de VRT, maar dit is door de openbare 
omroep afgewezen. Na de journaaluitzending van 4 april 2006 heeft de advocaat van klager 
opnieuw een recht van antwoord geëist van de VRT, maar ook deze vraag werd door de 
openbare omroep afgewezen. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
In zijn verzoekschrift van 10 februari 2006 en op de hoorzitting van 28 september 2006 licht 
de advocaat van klager de gronden van de klacht toe. Aanleiding om zich tot de Raad voor de 
Journalistiek te wenden was het feit dat de VRT tot tweemaal toe een recht van antwoord van 
klager heeft afgewezen. Volgens klager is dat ten onrechte gebeurd. 
Advocaat Masson betoogt dat de VRT in de verschillende uitzendingen een eenzijdige 
voorstelling van zaken heeft gegeven en dat het standpunt van klager niet of nauwelijks aan 
bod is gekomen. 
In het journaal van 4 april 2006 heeft de VRT bericht over een klacht die door supporters van 
Lierse is ingediend tegen Paul Put. De VRT heeft in die uitzending geen reactie van Put 



 2

gegeven. Volgens advocaat Masson getuigt dit van vooringenomenheid. De advocaat heeft na 
de uitzending onmiddellijk telefonisch contact opgenomen met de VRT, en hij vindt het 
relevant dat in het laatavondjournaal de berichtgeving over de klacht van de Liersesupporters 
niet meer werd opgenomen. Een vraag tot opname van een recht van antwoord, die hij per fax 
op 5 april 2006 aan de VRT heeft gericht, is volgens de advocaat ten onrechte afgewezen. 
In de Zevende Dag van 23 april 2006 heeft journalist Erik Dupain, die naar eigen zeggen het 
dossier van de voetbalbond kon inzien, volgens klager een verkeerde voorstelling van de 
feiten gegeven door te stellen dat Paul Put verklaard heeft dat het bestuur van Lierse op de 
hoogte was van de omkoping. Dupain kon dit niet beweren, aangezien Put volgens zijn 
advocaat op dat moment nog geen verklaringen had afgelegd voor de voetbalbond. 
In Studio 1 van dezelfde dag werd de heer Theyskens, voorzitter van Lierse, de kans gegeven 
om te reageren op de berichtgeving. Ook in deze uitzending werd geen reactie van Put 
opgenomen. 
Wanneer de advocaat van Put met de VRT contact opnam om te protesteren tegen deze 
volgens hem eenzijdige berichtgeving, werd hem aangeboden om in de uitzending van de 
week nadien naar de studio te komen met zijn cliënt. Maar advocaat Masson stelt dat dit veel 
te laat was, omdat het kwaad al geschied was. 
In het journaal van 24 april 2006 heeft de VRT gemeld dat Lierse een licentie zal krijgen 
onder bepaalde voorwaarden, en is daarop een reactie van voorzitter Theyskens gegeven. 
Volgens advocaat Masson is ook in deze uitzending ten onrechte geen reactie gevraagd aan 
zijn cliënt. 
 
In de brief van 18 mei 2006 en op de hoorzitting van 28 september 2006 betogen de 
vertegenwoordigers van de VRT dat de omroep geen beroepsethische fouten kunnen 
aangewreven worden bij de berichtgeving die door klager wordt aangevochten. 
Het recht van antwoord, dat advocaat Masson namens klager tweemaal heeft aangevraagd, is 
door de omroep om juridische redenen afgewezen. De VRT stelt dat het niet tot de 
bevoegdheid van de Raad voor de Journalistiek behoort om zich daarover uit te spreken. 
De VRT betwist dat het standpunt van klager onvoldoende aan bod is gekomen. De omroep 
wijst erop dat advocaat Masson herhaaldelijk het standpunt van zijn cliënt in de uitzending is 
komen verdedigen, in het bijzonder in december 2005 en verscheidene keren in februari 2006. 
Wel kan niet vereist worden dat in elke uitzending systematisch alle betrokken partijen aan 
bod komen. Dat de advocaat van Put in de latere uitzendingen niet meer aan het woord is 
gekomen, heeft te maken met het feit dat er voor Put nog nauwelijks belangrijke onderwerpen 
aan bod zijn gekomen. Wel heeft de VRT er naar eigen zeggen op toegezien dat, indien nodig 
en relevant, het standpunt van Put – dat het bestuur van Lierse wel degelijk op de hoogte was 
van de omkoping – werd opgeworpen. Dat gebeurde in drie van de vier aangevochten 
uitzendingen. De vierde had betrekking op een beslissing van de licentiecommissie, waarmee 
de klager niets te maken had. 
De VRT wijst er nog op dat aan de advocaat verschillende keren is aangeboden om samen 
met zijn cliënt naar de studio te komen, maar dat deze uitnodiging werd afgeslagen omdat Put 
zelf niet wilde meekomen. 
Wat ten slotte de verklaringen van Erik Dupain in de Zevende Dag van 23 april 2006 betreft, 
stelt de journalist op de hoorzitting dat hij correct heeft weergegeven wat hij gelezen heeft in 
het dossier van de voetbalbond. Volgens Dupain heeft Paul Put belastende verklaringen over 
zichzelf afgelegd aan twee hulptrainers van Excelsior Moeskroen, die hun voorzitter hebben 
ingelicht. De voorzitter van Moeskroen heeft die informatie nadien op een persconferentie 
bevestigd en hij heeft ook de voetbalbond erover ingelicht, aldus nog Dupain. 
 
BESLISSING 



 3

 
Over het recht van antwoord 
Conform artikel 1 van zijn werkingsreglement behandelt de Raad voor de Journalistiek de 
klachten over een journalistieke handelwijze, waarbij de journalistieke beroepsethiek aan de 
orde is. De Raad voor de Journalistiek is niet bevoegd om een uitspraak te doen over de 
juridische gronden waarop een recht van antwoord door een redactie is afgewezen. De Raad 
voor de Journalistiek kan zich daarentegen wel uitspreken over het beroepsethische beginsel 
van woord en wederwoord. In voorkomend geval kan de Raad dus nagaan of de gegevens die 
de antwoordtekst bevatte, voldoende journalistiek relevant waren zodat ze hadden opgenomen 
moeten worden als gevolg van het beroepsethische beginsel van woord en wederwoord. 
 
Over de grond van de klacht 
De VRT voert terecht aan dat in de berichtgeving over de omkoopaffaire bij het Belgische 
voetbal alle relevante standpunten aan bod moeten komen, maar dat dit niet noodzakelijk in 
één en dezelfde uitzending dient te gebeuren. Algemeen kan worden vastgesteld dat in de loop 
van de maanden, tijdens de welke over de affaire werd bericht, het standpunt van klager 
herhaaldelijk naar voren is gebracht in de uitzendingen van de VRT-televisienieuwsdienst. Zo 
is het standpunt van klager dat het bestuur van Lierse op de hoogte was van de omkoping, in 
drie van de vier aangevochten uitzendingen opgeworpen. De vierde uitzending, die van 24 
april 2006, had betrekking op een licentie die aan Lierse zou worden verleend, zodat het 
standpunt van klager hier niet relevant was. 
De antwoordtekst die de advocaat van klager op 5 april 2006 per fax aan de VRT heeft 
aangevraagd, bevatte geen nieuwe elementen, zodat de VRT op beroepsethische gronden niet 
gehouden was een wederwoord te verlenen. 
Wat ten slotte de verklaringen van journalist Erik Dupain in de Zevende Dag van 23 april 
2006 betreft, voert de advocaat van klager aan dat zijn cliënt op dat ogenblik nooit 
bekentenissen had afgelegd aan de voetbalbond of het gerecht, maar dat heeft Erik Dupain in 
de uitzending ook nooit beweerd. 
Bovendien wijst de Raad voor de Journalistiek er nog op dat de VRT herhaaldelijk aan klager 
heeft aangeboden om zijn standpunt in de studio te komen toelichten. Klager is hier niet op 
ingegaan, wat uiteraard zijn recht is. Hij kan er zich dan ook niet over beklagen dat zijn 
standpunt te weinig belicht werd. 
 
De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel: 
 
De klacht is ongegrond. 
 
 
 
 
 
Brussel, 9 november 2006 
 
 
 
 


