
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Rik Daems, kamerlid, en de heer Yves Stevens, woordvoerder 
 
tegen 
 
Dag Allemaal 
 
Met een brief van 30 januari 2006 dienen kamerlid Rik Daems en zijn woordvoerder Yves 
Stevens klacht in tegen het weekblad Dag Allemaal. Aanleiding is de totstandkoming van een 
interview dat in het nummer van 10 januari 2006 van Dag Allemaal is gepubliceerd onder de 
titel ‘VLD-kopstuk Rik Daems praat openhartig over de breuk met zijn tweede vrouw’. 
De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft de inhoud van de klachtbrief 
meegedeeld aan de hoofdredacteur van Dag Allemaal, die erop geantwoord heeft in een brief 
van 14 maart 2006. Met een conclusie, gedateerd op 7 april 2006 en met een reeks stukken als 
bijlage, heeft de advocaat van Yves Stevens hierop een repliek bezorgd. Rik Daems heeft 
gerepliceerd in een brief van 14 april 2006. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 17 mei 2006. Kamerlid Rik Daems en woordvoerder Yves Stevens, vergezeld door zijn 
advocaat Frans Wouters, zijn er hun standpunt komen toelichten. Namens Dag Allemaal zijn 
verschenen: hoofdredacteur Ilse Beyers, journalist Jo Smeets, algemeen directeur Koen 
Clement, juridisch raadgever Karen Van Brabant en advocaat Geert Glas. 
 
DE FEITEN 
 
In december 2005 verneemt Dag Allemaal dat kamerlid en gewezen minister Rik Daems, in 
die tijd ook fractieleider in de Kamer, op het punt staat om uit de echt te scheiden. Op 20 
december 2005 neemt journalist Jo Smeets contact op met woordvoerder Yves Stevens om 
hem hiervan bevestiging te vragen. In de loop van de dag zijn er, zowel telefonisch als per 
mail, nog meerdere andere contacten tussen de journalist – en eenmaal ook tussen 
hoofdredacteur Ilse Beyers – en woordvoerder Yves Stevens. Deze gaan in eerste instantie 
over een uitstel van het geplande artikel en in tweede instantie over de inhoud ervan. Als 
reden voor het uitstel wordt het feit aangevoerd dat de dochter van Daems nog niet op de 
hoogte was gesteld van de nakende scheiding. Uiteindelijk wordt dezelfde dag nog 
overeengekomen dat het artikel uitgesteld zal worden en vervangen door een interview over 
de nakende scheiding en de politieke gevolgen, dat zal verschijnen na de periode van kerstmis 
en nieuwjaar. 
Het interview vindt plaats op 4 januari 2006, en wordt gepubliceerd in het nummer dat 
verschijnt op 10 januari 2006, nadat het aan Stevens ter inzage is voorgelegd en hij er nog 
enkele tekstwijzigingen in heeft aangebracht. Na het interview stuurt Stevens ook een mail 
naar journalist Smeets, waarin hij Dag Allemaal bedankt ‘voor de zeer correcte wijze van 
werken ivm het itv (d.i. interview) van Rik Daems’. 
De dag voor de publicatie van het artikel, op 9 januari 2006, bericht De Standaard dat wordt 
uitgekeken naar een ‘andere baan’ voor Rik Daems en legt de krant een verband met de 
echtscheiding waarin het kamerlid verwikkeld zit en waardoor hij mogelijk zal verhuizen uit 
het kanton Leuven. Op 10 januari, dag waarop Dag Allemaal verschijnt, maakt Le Soir 
bekend dat kamerlid Daems een relatie heeft met een kamerlid van de Parti Socialiste, een 
gegeven dat in het interview met Dag Allemaal niet ter sprake komt. 



 2
In de dagen en weken nadien worden de scheiding van kamerlid Daems en zijn nieuwe 
relatie uitvoerig besproken in de media, ook in het buitenland. Er wordt door de media en 
door kamerlid Daems en zijn woordvoerder Stevens met de vinger gewezen naar Dag 
Allemaal. Om hun standpunt tegenover Dag Allemaal kracht bij te zetten maakt woordvoerder 
Stevens de mailuitwisseling met Dag Allemaal openbaar. 
 
Op 31 januari dienen Daems en Stevens klacht in tegen Dag Allemaal bij de Raad voor de 
Journalistiek. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
De klachtbrief van 31 januari 2006 bevat twee elementen, die in de latere conclusies van 
klagers en tijdens de hoorzitting uitvoerig worden uitgewerkt en toegelicht. In de eerste plaats 
betogen klagers dat Dag Allemaal hen onder druk heeft gezet om elementen uit het privé-
leven van kamerlid Daems prijs te geven. Dag Allemaal dreigde ermee om over zijn 
huwelijksmoeilijkheden te schrijven terwijl zijn minderjarige dochter hiervan nog niet op de 
hoogte was. Klagers konden niet anders handelen dan zelf een interview over het privé-leven 
van Daems aanbieden, omdat ze op die manier uitstel van publicatie konden verkrijgen en 
aldus vermeden dat het blad zelf met de door hen oncontroleerbare informatie zou uitpakken 
op een moment dat de dochter van Daems er nog niet van op de hoogte was. In de tweede 
plaats nemen klagers het weekblad kwalijk dat woordvoerder Stevens, door de polemiek die 
nadien door de affaire ontstaan is, verplicht is geweest zijn vertrouwelijke mailuitwisseling 
met journalist Smeets bekend te maken en dat hij op die manier zijn werk als woordvoerder 
onmogelijk nog correct kon uitvoeren. 
Kamerlid Daems betoogt nog dat het bekleden van een publieke functie niet betekent dat het 
privé-leven publiek eigendom is. Het publieke aspect van het privé-leven van de politicus 
beperkt zich tot de aspecten die terzake politiek relevant zijn. De publicatie in Dag Allemaal 
heeft geen enkele politieke relevantie en behoort tot de strikte privé-sfeer. De publicatie komt 
volgens Daems daarom neer op een onaanvaardbare inmenging in zijn privacy. De publicatie 
heeft bovendien aanleiding gegeven tot een grote mediaheisa achteraf, die hem schade heeft 
berokkend. 
 
Dag Allemaal wijst erop dat kamerlid Daems een publieke functie bekleedt. Publieke 
personen dienen een verdergaande inmenging in hun privé-leven te tolereren dan anderen, 
zeker wanneer dit privé-leven een invloed kan hebben op hun publieke functie. In het 
verleden is kamerlid Daems bovendien zelf geregeld met elementen uit zijn privé-leven naar 
buiten gekomen. Een echtscheiding van kamerlid Daems heeft een maatschappelijke 
relevantie, omdat de eventuele verhuis van het kamerlid ten gevolge van een echtscheiding 
een invloed kan hebben op de samenstelling van de kieslijst in Leuven, waar in het verleden 
een grote tweekamp tussen burgemeester Tobback en kamerlid Daems, allebei lijsttrekkers, is 
gevoerd. 
Dag Allemaal voert aan dat hun journalist met de woordvoerder van Daems contact heeft 
opgenomen met de bedoeling om informatie na te trekken over de mogelijke echtscheiding. 
Het blad wou er aanvankelijk enkel een kort artikel over brengen. De vraag om uitstel werd 
om de genoemde reden gehonoreerd. Het voorstel om een interview te geven kwam van de 
woordvoerder van Daems en ook de publicatiedatum is afgesproken in onderling overleg, en 
nadien nog verplaatst op vraag van Daems. Dat alles correct is verlopen, blijkt uit alle mails 
die over het interview werden gewisseld, en in het bijzonder uit de bedankingsmail die 
woordvoerder Stevens na het interview heeft gestuurd aan de journalist Jo Smeets. Het is pas 



 3
wanneer de relatie van kamerlid Daems met een politica van de PS via andere media aan het 
licht komt, dat kamerlid Daems en zijn woordvoerder hun houding tegenover het weekblad 
hebben veranderd en klacht hebben ingediend. Dat woordvoerder Stevens daarbij zijn 
beroepsregels als woordvoerder zou hebben geschonden door het vrijgeven van zijn 
emailverkeer met de journalist, is een beslissing die onnodig was en die hij op eigen 
verantwoordelijkheid heeft genomen, en die Dag Allemaal niet kan worden aangewreven. 
 
BESLISSING 
 
Vooraleer de twee onderdelen van de klacht te behandelen, is het aangewezen om kort in te 
gaan op de kwestie van de omgang van de pers met het privé-leven van publieke figuren, die 
zowel door klagers als door de verwerende partij wordt aangehaald. 
Ook publieke figuren hebben een recht op respect voor hun privé-leven. Het feit dat iemand 
een publieke figuur is, geeft de pers niet het recht om ongehinderd over diens privé-leven te 
berichten. Er zijn echter elementen van het privé-leven, die een invloed kunnen hebben op het 
publieke leven. Berichtgeving hierover kan verantwoord zijn omdat het publiek het recht heeft 
geïnformeerd te worden over kwesties van maatschappelijk belang. 
 
De klacht bestaat uit twee onderdelen, die door de Raad voor de Journalistiek als volgt 
worden beoordeeld: 
 
1. Dag Allemaal zou druk hebben uitgeoefend op klagers om elementen uit het privé-leven 
van politicus Daems naar buiten te brengen. 
 
Uit emailverkeer blijkt dat Dag Allemaal oordeelde dat er een voldoende maatschappelijke 
relevantie ligt in de gevolgen die een eventuele scheiding van politicus Daems kon hebben op 
de gemeenteraadsverkiezingen in Leuven. Van bij de eerste contacten tussen journalist Jo 
Smeets en de woordvoerder van Daems werd naar de maatschappelijke implicaties van een 
eventuele echtscheiding verwezen. Dit blijkt uit de mail die Smeets op 20 december 2005 om 
15.07 uur aan de woordvoerder van Daems heeft gericht en waarin ook wordt gesproken over 
‘zijn (d.i. Daems) standpunt over de komende gemeenteraadsverkiezingen.’ 
Over de vraag of Dag Allemaal morele dwang heeft uitgeoefend op Daems om een interview 
toe te staan, lopen de versies uiteen. Klagers houden voor dat dit gebeurde onder de druk van 
Dag Allemaal, dat volgens hen van plan was om twee pagina’s te maken over de 
echtscheiding, en dat op een moment dat de dochter van de politicus nog niet op de hoogte 
was gesteld van de nakende scheiding. Door zelf een interview voor te stellen, wilden klagers 
naar eigen zeggen erger voorkomen, namelijk eenzijdige berichtgeving en publicatie voordat 
de dochter op de hoogte was van de echtscheiding. Dag Allemaal houdt voor dat het enkele 
feit van de nakende echtscheiding onmogelijk een stuk van twee pagina’s kon verantwoorden. 
Het is alleen maar omdat Daems een exclusief interview aan het weekblad gaf, dat het 
onderwerp een ruimere behandeling kreeg. 
Vast staat dat binnen de tijdspanne van minder dan twee uren, en zonder dat de 
mailuitwisseling wijst op spanningen, partijen het volledig eens zijn geworden over de te 
volgen weg, namelijk een interview waarvan beide partijen binnen diverse mails de contouren 
hebben vastgelegd. Klagers zijn personen die gewend zijn om te gaan met de media en 
konden dus weten wat zij toezegden en wat niet. 
Vast staat eveneens dat partijen het eens waren over de definitieve tekst van het interview, 
met inbegrip van foto’s en vermeldingen op de cover van Dag Allemaal, elementen die tot op 
het laatste moment in gemeenschappelijk overleg werden bijgestuurd. 



 4
Ten slotte staat het vast dat klagers het interview volledig correct hebben bevonden, en dat 
woordvoerder Stevens de betrokken journalist en de hoofdredactrice heeft bedankt voor ‘de 
correctheid waarin het itv (d.i. interview) is verlopen’. Woordvoerder Stevens heeft het 
interview bovendien de dag voor de publicatie in Dag Allemaal in een Belgabericht 
aangekondigd, wat eveneens laat uitschijnen dat hij het met de inhoud ervan eens was. 
Waar klagers voorhouden dat op hen druk werd uitgeoefend, stelt de Raad voor de 
Journalistiek vast dat die druk niet blijkt uit de mailuitwisseling die de telefonische contacten 
bevestigde noch uit de mailuitwisseling nadien. Klagers hebben zelf voor het interview 
gekozen en er bovendien uitdrukkelijk alle stappen van goedgekeurd. 
Het is pas nadat in andere media overige elementen uit het privé-leven van politicus Daems 
aan het licht kwamen en daarover een maatschappelijke discussie ontstond, dat zij zijn gaan 
voorhouden door dag Allemaal onder druk te zijn gezet. 
 
De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel dat dit onderdeel van de klacht 
ongegrond is. 
 
2. Woordvoerder Stevens zou zich door de zaak verplicht hebben gezien om zijn 
mailuitwisseling bekend te maken en daardoor het vertrouwen tussen woordvoerders en 
journalisten te schenden. 
 
De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat hij niet bevoegd is om zich uit te spreken over een 
kwestie die betrekking heeft op de beroepsregels van woordvoerders. 
 
 
Brussel, 22 juni 2006 
 


