
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
mevrouw Marieke Kindt en de heer Mark Cromheecke 
 
tegen 
 
de heer Douglas De Coninck, journalist, en de heer Yves Desmet, hoofdredacteur van De 
Morgen 
 
Met een brief van 7 maart 2005 dienen mevrouw Marieke Kindt en de heer Mark Cromheecke 
klacht in tegen journalist Douglas De Coninck. Aanleiding zijn een artikel van De Coninck 
met als titel ‘Hoe de nv Dump Het Afval Overal vijftien jaar lang kon doorgaan’ in De 
Morgen van 19 februari 2005 en een naschrift van de journalist bij de lezersbrief van beide 
klagers in De Morgen van 3 maart 2005. 
De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft de inhoud van de klachtbrief 
meegedeeld aan de journalist en aan de hoofdredacteur van De Morgen. De ombudsman heeft 
een poging ondernomen om het geschil minnelijk te regelen, maar die heeft geen resultaat 
opgeleverd. 
De hoofdredacteur van De Morgen en journalist Douglas De Coninck hebben op de klacht 
geantwoord in een brief van 13 juni 2005. Klagers hebben hierop schriftelijk gerepliceerd met 
een brief van 30 juni 2005. Beide partijen hebben de Raad voor de Journalistiek stukken 
bezorgd om hun stelling kracht bij te zetten. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 7 februari 2006. De twee klagers en de journalist zijn persoonlijk hun standpunt komen 
toelichten. 
 
DE FEITEN 
 
Klagers zijn ambtenaren ruimtelijke ordening en stedenbouw. Marieke Kindt is 
stedenbouwkundig inspecteur van het Vlaams gewest voor Oost-Vlaanderen. Mark 
Cromheecke is diensthoofd ruimtelijke ordening en stedenbouw van de provincie Oost-
Vlaanderen. Op 19 februari 2005 publiceert De Morgen een reportage van Douglas De 
Coninck naar aanleiding van de veroordeling, enkele dagen voordien, van twee afvalbaronnen 
die jarenlang zware milieumisdrijven hebben gepleegd. In zijn artikel zoekt De Coninck naar 
een antwoord op de vraag waarom de illegale stortingen zo lang hebben voortgeduurd. 
Onder de tussentitel ”SP.A-VLD-connectie” legt hij een band tussen in eerste instantie de 
plaatselijke bestuurscoalitie, ten tweede een bestendig afgevaardigde van VLD signatuur, 
tevens neef van de veroordeelde storters, en bevoegd voor Ruimtelijke Ordening, en ten derde 
beide klagers. 
Over Marieke Kindt schrijft hij dat ze een bekende figuur is binnen de socialistische 
vrouwenbeweging, als lid van het VOK, het Vrouwen Overleg Komitee. Het artikel maakt 
melding van een proces-verbaal dat door Kindt is opgesteld, en waarin wordt meegedeeld dat 
een bepaald dossier is afgehandeld. Voorts schrijft De Coninck dat Mark Cromheecke, die in 
het artikel als haar partner wordt voorgesteld, een ex-kabinetslid is van toenmalig vice-
premier Vande Lanotte en dat hij onder een bestendig gedeputeerde werkt, die een neef is van 
de veroordeelde afvalbaron. In het artikel wordt mevrouw Kindt tweemaal geciteerd. In een 
eerste citaat verklaart ze dat ze enkel bevoegd is voor stedenbouw en niet voor leefmilieu. In 
een tweede citaat verklaart ze dat haar relatie tot het privé-leven behoort, dat zijzelf pas sinds 



 2
2000 en haar vriend pas sinds 2001 hun huidige functie uitoefenen. Zij wijst aldus de 
verantwoordelijkheid af voor vijftien jaar voortdurende misdrijven. 
Na publicatie van het artikel sturen klagers een lezersbrief naar De Morgen, die in de krant 
verschijnt op 3 maart 2005, gevolgd door een naschrift van Douglas De Coninck. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
In hun klachtbrief, in hun tweede brief en tijdens de hoorzitting verwijten klagers de journalist 
dat hij verschillende fouten heeft begaan, zowel in zijn oorspronkelijk artikel als in het 
naschrift bij hun lezersbrief. Op de hoorzitting vatten zij hun verwijten samen in drie punten: 
een inbreuk op de privacy en twee feitelijke onjuistheden. In de eerste plaats nemen zij het 
niet dat zij met naam worden vermeld en dat naar hun relatie wordt verwezen, terwijl zij maar 
zijdelings iets met de zaak te maken hebben. Voorts heeft de journalist geschreven dat 
Marijke Kindt een bekende figuur was in de socialistische vrouwenbeweging, terwijl zij actief 
was bij het pluralistische Vrouwen Overleg Komitee. Mark Cromheecke was evenmin een 
gewezen kabinetslid van vice-premier Vande Lanotte, zoals De Coninck schrijft, maar wel 
één van zijn studenten en nadien wetenschappelijk medewerker aan de universiteit. Klagers 
zijn van oordeel dat de journalist daarmee suggereert dat zij deel uitmaken van een politiek 
complot met de bedoeling de afvalbaronnen de hand boven het hoofd te houden. De Morgen 
heeft wel de lezersbrief van klagers gepubliceerd, waarin zij een en ander rechtzetten. Maar in 
het naschrift bij de lezersbrief blijft de journalist zijn beweringen volhouden. Vandaar dat zij 
een klacht hebben ingediend bij de Raad voor de Journalistiek. Klagers trekken op de 
hoorzitting wel de klacht in die ze hadden ingediend tegen hoofdredacteur Yves Desmet, 
omdat ze hem geen concrete fout aanwrijven. 
 
In hun schriftelijke repliek van 13 juni 2005 voeren Yves Desmet en Douglas De Coninck aan 
dat de klacht onontvankelijk is ten aanzien van Desmet en ongegrond ten aanzien van De 
Coninck. De argumenten worden op de hoorzitting door Douglas de Coninck verder 
ontwikkeld. De Coninck voert aan dat hij in zijn artikel is ingegaan op vragen die gesteld 
werden door de bewoners van de wijk waar de zware milieuverontreiniging zich voordeed, en 
die ook in andere media en tijdens het proces aan bod zijn gekomen. Hij heeft daarom 
beschreven welke de rol is van klagers, maar hij heeft hen niet beschuldigd. Integendeel heeft 
hij beschreven hoe de gemeente zich achter een brief van Marieke Kindt heeft verscholen om 
niet op te treden tegen de milieudelicten, aldus nog De Coninck. De journalist voert nog aan 
dat zijn nawoord bij de lezersbrief van klagers bedoeld is om de feiten in hun context te 
plaatsen. 
 
 
BESLISSING 
 
 
1. Ten aanzien van hoofdredacteur Yves Desmet: 
 
De Raad voor de Journalistiek neemt er akte van dat klagers hun klacht tegen de 
hoofdredacteur niet handhaven. 
 
2. Ten aanzien van journalist Douglas De Coninck: 
 



 3
2.1. De journalist heeft geen overtuigende argumenten aangevoerd waarom het journalistiek 
verantwoord was om in zijn artikel privé-gegevens over klagers openbaar te maken. Het 
resultaat van die openbaarmaking, samen met de bekendmaking van vermeende politieke 
banden van klagers, is dat er in het artikel rond beide klagers aan negatieve sfeerschepping 
wordt gedaan. De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat de journalist het privé-leven van 
klagers onvoldoende heeft gerespecteerd. (Zie artikel 5 van de Verklaring van de plichten van 
de journalist: ‘Zich ertoe verplichten het privé-leven van de personen te eerbiedigen.’, en 
artikel 5 van de Code van journalistieke beginselen: ‘De uitgevers, de hoofdredacteurs en de 
journalisten moeten de individuele waardigheid en de privacy respecteren.’). 
 
2.2. Het artikel van 19 februari 2005 bevat minstens twee onjuistheden over klagers. Ten 
eerste wordt het VOK voorgesteld als een socialistische organisatie, terwijl het een 
pluralistische vrouwenbeweging is. Ten tweede schrijft de journalist dat tweede klager actief 
was op het kabinet van minister Vande Lanotte, terwijl het aan de universiteit is dat hij met 
hem heeft samengewerkt. Klagers hebben deze fout rechtgezet in hun lezersbrief, 
gepubliceerd op 3 maart 2005. In zijn naschrift bij de lezersbrief geeft de journalist zijn fout 
weliswaar toe, maar voegt hij eraan toe dat tweede klager toen werd gezien als ‘een van de 
belangrijkste adviseurs’ van Vande Lanotte, waardoor hij opnieuw de negatieve de sfeer van 
verdachtmaking van klagers bevestigt. De journalist is daarmee tekort geschoten in zijn plicht 
om op een faire wijze onjuiste informatie recht te zetten (Zie artikel 7 van de Code van 
journalistieke beginselen: ‘Fouten en informatie die na publicatie ervan foutief blijken te zijn, 
moeten rechtgezet worden en dit zonder beperking.’). 
 
 
De klacht is gegrond ten aanzien van journalist Douglas De Coninck. 
 
 
 
 
 
 
Brussel, 11 mei 2006 
 
 
 
 
 


