
 1 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

COVER 
 
 
 
 
 

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

EN 
COLLEGE VOOR DEONTOLOGIE 

 

JAARVERSLAG 2000-2001 
 

September  2001 
 
 
 
 
 
 



 2 

AVBB 
JAARVERSLAG DEONTOLOGIE 2000-2001 

September  2001 
 
INHOUDSTAFEL 
________________ 
 
… (door Patrick Martens)        p. 3 
… (door Martine Simonis)         
… (door Pol Deltour) 
 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 
 
- H. c/ A. (Het Laatste Nieuws) (30/3/2000)     
- VTM c/ VRT-radio en VRT-radio c/ VTM (27/4/2000) 
- Pierre Dejemeppe c/ J.T. RTBF (27/4/2000) 
- José Happart c/ Philippe Brewaeys (Le Soir Illustré) (25/5/2000) 
- Rijkswacht c/ M. (Le Matin) (25/5/2000) 
- Liga voor Mensenrechten c/ De Morgen (25/5/2000) 
- Firma Seghers c/ D. (De Standaard) (29/6/2000) 
- Filip Dewinter c/ Humo (24/8/2000) 
- C. c/ Het Laatste Nieuws (editie Brabant) (26/10/2000) 
- B. (De Morgen) c/ H. (Gazet van Antwerpen) (26/10/2000) 
- P. (VTM) c/ VRT (26/10/2000) 
- BFFP - Alain Schmitz c/ Paul Declerc (21/12/2000) 
- VZW Solidariteitsfonds c/ Hürriyet (21/12/2000) 
- Hugo Schiltz c/ De Nieuwe Gazet (25/1/2001) 
- Belgacom c/ Clickx (25/1/2001) 
- Parket Luik c/ P (La Meuse) (22/2/2001) 
- Roger De Clerck c/ J.P. (Financieel-Economische Tijd) (22/2/2001) 
- VZW Open Thuis c/ Jambers (22/2/2001) 
- Bureau AVBB c/ D. (De Morgen)/M. (Gazet van Antwerpen) (22/2/2001) 
- Verhaeghe c/ V. (Het Laatste Nieuws) (22/2/2001) 
- Parket Leuven c/ M. en G. (Het Laatste Nieuws) (29/3/2001) 
- Nationale Orde van Geneesheren c/ P. (P-Magazine) (29/3/2001) 
- G.L. c/ La Province (29/3/2001) 
- M.S. c/ La Nouvelle Gazette (29/3/2001) 
- Van Weezendonk c/ W. (Financieel-Economische Tijd) (26/4/2001) 
- D. c/ W. (Financieel-Economische Tijd) (26/4/2001) 
 
COLLEGE VOOR DEONTOLOGIE 
 
- José Happart c/ X (Le Soir Illustré) (23/11/2000) 
- Pierre Dejemeppe c/ RTBF (16/1/2001) 



 3 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

4 pagina's voor 
woorden vooraf 

en samenstelling Raad en College 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 4 

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
H.  c/  A. (Het Laatste Nieuws) 

 
30 maart 2000 

 
FEITEN 
 
Op 17 mei 1999 publiceert de krant Het Laatste Nieuws een artikel over onrust bij de 
bewoners van wijk Scorsevelden in Mechelen. De woningen worden gerenoveerd en 
daarvoor moeten de bewoners tijdelijk uit hun huizen. De stad heeft vervangwoningen 
voorzien. De onrust onder de bewoners is volgens het artikel vooral ontstaan omdat een 
maatschappelijk werker van de stad zich niet erg tactisch heeft gedragen tegenover de 
bewoners. 
 
 
PROCEDURE 
 
Op 17 juni 1999 dient H., de "maatschappelijk werker" in het artikel, klacht in bij de 
Raad voor Deontologie tegen A., de auteur van het artikel. A. verschijnt op 24 februari 
2000 voor de Raad van Deontologie om te antwoorden op de klachten. 
 
 
KLACHT 
 
Volgens H. maakt het artikel indirect zijn identiteit bekend door de verwijzing naar een 
"maatschappelijk werker verantwoordelijk voor de wijk". De huisbezoeken aan de 
bewoners zijn volgens H. niet verlopen zoals in het artikel is beschreven. Hij heeft die 
ook samen uitgevoerd met de stadsarchitect en in nauw overleg met de bevoegde 
collega's . Hij vindt het artikel lasterlijk en een aantasting van zijn beroepseer. Ook heeft 
de journalist de klager nooit om een standpunt verzocht. 
 
 
VERWEER 
 
Journalist A. zegt dat hij naar de wijk is gegaan na een discussie in de gemeenteraad over 
de problematiek. De reacties van de bewoners wezen in dezelfde richting: de bewoners 
hadden kritiek op de stad over de plannen om hun woningen te renoveren en vooral het 
gedrag van de maatschappelijk werker was ontoelaatbaar. Volgens A. is hij er niet in 
geslaagd om H. dezelfde dag te bereiken. In het artikel citeert hij wel de baas van H., de 
schepen van sociale zaken, die de maatregelen opsomt die de stad heeft genomen om de 
bewoners ter wille te zijn. 
 
 



 5 

ADVIES 
 
1) Vermelding functie 
 
In het artikel wordt de naam van de klager niet genoemd, wel zijn functie. De vermelding 
van die functie is in de context van het artikel noodzakelijk om de onrust van de 
bewoners te begrijpen. 
 
In deze functie treedt de klager overigens ook niet op als privé-persoon, maar als een 
vertegenwoordiger van een openbaar bestuur en oefent hij een zekere macht uit over de 
bewoners. Het is de plicht van de pers om erover te waken dat deze machtsuitoefening 
correct gebeurt. 
 
Klager voert dan ook ten onrechte aan dat dit artikel zijn privacy heeft geschonden. 
 
2) Inhoudelijke fouten 
 
Het is niet aan de Raad om te oordelen of de huisbezoeken aan de bewoners al dan niet 
correct verlopen zijn. 
 
De auteur van het artikel signaleert een eenduidige klacht van de bewoners over de 
huisbezoeken die aan de basis ligt van de onrust in de wijk. 
 
De journalist van het Laatste Nieuws heeft zich hiervoor naar eigen zeggen gebaseerd op 
wat "tientallen bewoners" tegen hem hebben verteld. Hij heeft bijgevolg voldoende 
bronnen om zijn feitenrelaas te staven zodat hem deontologisch niets kan worden 
verweten. 
 
3) Geen reactie gevraagd 
 
De auteur van het artikel zegt dat hij H. de dag zelf geen reactie kon vragen omdat deze 
niet te bereiken was. Hij heeft na publicatie H. aangeboden om zijn versie toe te lichten 
maar dat zou door H. zijn afgewezen. 
 
De journalist laat wel de hiërarchische chef van H., de schepen van sociale zaken, aan het 
woord waardoor de beweringen van de bewoners enigszins worden gerelativeerd. 
Nochtans laat hij in het artikel de schepen niet direct reageren op de beschuldigingen, ook 
al had de schepen dat wel gedaan in het gesprek met A. 
 
Het artikel zou evenwichtiger geweest zijn indien de reactie van de schepen op de 
beschuldigingen duidelijker in het artikel verwerkt was geweest. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 



 6 

 
 



 7 

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
VTM  c/  VRT-Radio 

en VRT-Radio  c/  VTM 
 

27 april 2000 
 
 
 
DE KLACHTEN 
______________ 
 
 
1. VTM c/ VRT-Radio 
 
Bij brief van 21 juni 1999 dient de heer Fernand Van Oostende, adjunct-directeur 
Informatie van VTM, klacht in tegen de VRT "wegens schending van de auteursrechten 
door het onrechtmatig gebruik van ons materiaal door de openbare omroep". 
 
Klager meldt dat de VRT-Radio op vrijdag 18 juni in zijn nieuwsuitzending van 22 uur 
een verklaring uitzond van wielrenner Frank Vandenbroucke in de dopingzaak die deze 
laatste toen achtervolgde. Dit klankfragment was echter zonder enige bronvermelding 
overgenomen van een live-interview van VTM-reporter Jan Dewijngaert met renner 
Vandenbroucke, diezelfde dag in Parijs. VTM zond dat interview uit om 19 uur. 
Nader onderzoek leert dat de klacht specifiek de volgende verklaring van wielrenner 
Vandenbroucke betreft: "Al de onderzoeksresultaten zijn negatief. Alles is negatief. Geen 
doping is teruggevonden." 
 
Bij de klacht zijn een VHS-copie van het VTM-nieuwsfragment en een audiocassette met 
een copie van het VRT-radiobericht gevoegd. 
 
 
2. VRT-Radio c/ VTM 
 
Met een brief van 23 juni 1999, twee dagen later dus, dient de heer Jos Bouveroux, 
hoofdredacteur van de Radionieuwsdienst, klacht in tegen VTM voor het niet-vermelden 
van de bron, of juister de opdrachtgever van een nieuwsitem, zijnde de VRT-Radio zelf. 
 
Deze klacht betreft de weergave in het VTM-journaal van 12 juni van een Dimarso-
verkiezingspeiling die in opdracht van de VRT en de Financieel-Economische Tijd was 
uitgevoerd. In de nieuwsuitzending van 13 uur was wel nog vermeld dat de openbare 
omroep de peiling had besteld, in de nieuwsuitzending van 19 uur was dat niet meer het 
geval. 



 8 

Volgens klager is het "de gewoonte en de deontologische plicht dat steeds de 
opdrachtgever van opiniepeilingen wordt vermeld". "Onnodig te zeggen dat de VRT 
schade heeft ondervonden van het niet-vermelden van de opdrachtgevers. De VRT en de 
Financieel-Economische Tijd hebben zware kosten gedaan om de exclusieve 
opiniepeiling te organiseren." 
 
Bij de klacht is een videocassette van de betrokken nieuwsuitzending van VTM gevoegd. 
 
 
ADVIES 
________ 
 
Onderzoek van de toegestuurde beeld- en klankfragmenten laat toe te concluderen dat 
beide klachten met de feiten stroken. 
 
De Raad voor Deontologie betreurt dat in beide gevallen de televisieredacties een 
correcte bronvermelding achterwege hebben gelaten. 
 
Wanneer journalisten niet zelf bepaalde exclusieve informatie hebben ingewonnen, 
behoort het tot hun essentiële plichten melding te maken van het - al dan niet 
concurrerend - medium dat de informatie heeft aangebracht. 
 
De Raad voor Deontologie herinnert in dit verband aan de volgende plichten opgenomen 
in de Verklaring van München uit 1971: 
- het verbod om essentiële informatie achterwege te laten (plicht 3); 
- het verbod om oneerlijke methodes te gebruiken voor het verkrijgen van informatie 

(plicht 4); 
- het verbod van plagiaat (plicht 8). 
 
De Raad voor Deontologie is van mening dat in beide gevallen een inbreuk op voormelde 
deontologische principes gepleegd is. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 



 9 

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Pierre Dejemeppe  c/  RTBF 

 
27 april 2000 

 
1. DOSSIER 
 
1. De heer Pierre Dejemeppe, verzoeker, heeft op 1 juni 1999 een klachtbrief 

geschreven naar het Bureau van het AVBB, dat de klacht heeft overgemaakt aan de 
Raad voor Deontologie. De klacht is gericht tegen de RTBF en betreft de uitzending 
van een sequens van het televisiejournaal van 20 mei 1999. 
Het eerste onderzoek van het dossier heeft plaatsgevonden op 26 augustus. De 
verhoren die oorspronkelijk waren voorzien in september moesten worden uitgesteld 
tot februari 2000, als gevolg van de werkoverlast bij de Raad voor Deontologie. De 
redactiechef van het televisiejournaal, de betreffende journaliste, alsook de aanklager 
werden door de Raad gehoord. 
De definitieve uitspraak werd goedgekeurd op 27 april 2000. 
 

2. "Moorden van Waals-Brabant: een hypothese die opnieuw opduikt", zo kondigde de 
RTBF aan in zijn televisiejournaal van 19u30 op donderdag 20 mei 1999. De 
journaliste ontwikkelde de genoemde hypothese zoals ze aan de media was 
voorgesteld tijdens een persconferentie, die in het kader van de verkiezingen was 
georganiseerd door Albert Mahieu, de lijsttrekker van "VIVANT" voor het Brussels 
Hoofdstedelijk Gewest. 
"Volgens hem zouden de aanslagen tegen de Delhaize te maken hebben met  
verduisteringen door de bestuurders van de groep, alsook met de maffia", 
rapporteerde de journaliste. Daarbij schoof ze naar voren dat de heer Dejemeppe "aan 
de basis ligt van de gerechtelijke vervolgingen omwille van fraude tegen 
verschillende bestuurders van de verzekeringsmaatschappij Assubel". "Volgens 
Albert Mahieu", vervolgde de journaliste, "woont de broer van de procureur des 
Konings van Brussel samen met een persoon van wie de familie eigenaar is van 
gebouwen die worden gebruikt voor prostitutie". 
Door middel van illustratiemateriaal dat verdeeld werd tijdens de persconferentie, en 
van gefilmde beelden van namen die naast de deurbellen prijken, onthulde de camera 
op het scherm de identiteit van de echtgenote van de aanklager, alsook die van haar 
(minderjarige) zoon. 
 
De volgende dag opende het televisiejournaal van 19u30 met de voorlezing van een 
rechtzetting die werd opgesteld door de heer Dejemeppe, verzoeker. Deze ging als 
volgt: "Pierre Dejemeppe verklaart dat hij niets te maken heeft met de geruchten en 
samenraapsels die werden gerapporteerd door de heer A. Mahieu en die 
gisterenavond werden uitgezonden tijdens het televisiejournaal van de RTBF. Hij 
betreurt dat deze roddels, die reeds lang de ronde doen en die nooit werden hard 



 10

gemaakt met ook maar het  minste bewijs, nog kunnen worden uitgezonden, waardoor 
de eer van een familie wordt geschaad. Hij heeft besloten klacht in te dienen tegen de 
heer Mahieu voor laster en eerroof, en zich te wenden tot de disciplinaire raad van de 
journalistenvereniging (AVBB) voor wat de sequens van het televisiejournaal betreft 
die gisteren werd uitgezonden". 

 
3. In zijn klacht bij de Raad voor Deontologie betreurt Pierre Dejemeppe de 

journalistieke wijze waarop de openbare televisiezender de informatie heeft 
behandeld. Volgens hem is er een loopje genomen met "deontologische regels die met 
name voorzichtigheid en waakzaamheid vereisen en die respect voor het privé-leven 
opleggen". 
Verzoeker meldt dat de dag na het televisiejournaal, de zoon van zijn echtgenote, een 
adolescent van 16 jaar, geïnterpelleerd werd door zijn schoolvrienden, die zijn naam 
hadden opgemerkt op het televisiescherm. 
Pierre Dejemeppe verwijst eveneens naar het dossier met nummer 11 dat de Raad 
voor Deontologie behandelde in 1997-1998, zoals blijkt uit het officiële jaarverslag 
van 1998-1999: "De beweringen gepubliceerd door De Morgen betreffende de 
banden tussen de procureur des Konings en de prostitutie - een band waarvan ik de 
hoeksteen zou zijn - werden het voorwerp van een strenge uitspraak van uw Raad op 
11 februari 1998. Uw Raad was met name van oordeel dat "de beschuldigingen 
ernstige schade toebrachten aan de waardigheid van de procureur en aan die van 
zijn familie."" 

 
 
2. ANALYSE VAN DE REPORTAGE 
 
De Raad voor Deontologie had tijdens zijn zitting van 16 december 1999, toen hij de 
omstreden reportage bekeek, de indruk dat hij de door de krant De Morgen bijna drie jaar 
eerder ontwikkelde beschuldigingen opnieuw hoorde. 
De Morgen werd toen door de Raad gewezen op haar deontologische verplichtingen. De 
uitspraak van de Raad luidde dat de krant "op onachtzame wijze had gehandeld”. De 
Morgen heeft deze uitspraak toen integraal gepubliceerd  in haar editie van 10 maart 
1998, dit samen met een tekst met "Verontschuldigingen" bestemd voor de procureur des 
Konings van Brussel, vanwege hoofdredacteur Yves Desmet. Ook deze berichtgeving 
was het gevolg geweest van een persconferentie van dezelfde Albert Mahieu. 
 
Na de analyse van de televisiereportage en van de logenstraffing die de volgende dag 
werd uitgezonden door het televisiejournaal, heeft de Raad voor Deontologie de 
journaliste en haar hoofdredacteur gevraagd om een repliek te komen verstrekken. 
 
 
3. DE HOORZITTING MET DE JOURNALISTE EN HAAR HOOFDREDACTEUR 
 
De journaliste en haar hoofdredacteur werden gehoord op 24 februari 2000. 
 



 11

Tijdens de redactievergadering waarop ze was aangeduid om Mahieus persconferentie te 
verslaan, had de journaliste er zich louter toe geëngageerd om verslag uit te brengen. 
Volgens de journaliste zelf is ze nu eenmaal geen specialiste in het dossier van de 
moorden van Waals-Brabant. Ze was voor dit onderwerp niet overgegaan tot een grondig 
onderzoek. Evenmin zag ze in hoe ze de stellingen die naar voren werden gebracht door 
Albert Mahieu tijdens zijn persconferentie beter had kunnen controleren. 
 
Van zijn kant beklemtoont de hoofdredacteur dat het item in het televisiejournaal 
"zorgvuldig in de voorwaardelijke wijs gebracht werd". Hij voegt eraan toe dat er 
pogingen werden gedaan om de heer Dejemeppe voor de camera te laten reageren en dat 
deze de voorkeur had gegeven aan een rechtzetting de volgende dag, rechtzetting die 
werd uitgezonden door het televisiejournaal. 
 
 
4. HOORZITTING MET PIERRE DEJEMEPPE 
 
De verzoeker, die gevraagd had om voor de Raad de redenen van zijn klacht te kunnen 
toelichten, beklemtoonde "het gebrek aan duidelijke afstandname" waarmee de RTBF 
deze persconferentie had verslagen. Dat stond volgens hem in contrast met de houding 
van RTL-TVI en alle Belgische kranten. 
 
Gelijktijdig met zijn klacht voor de Raad, diende de heer Dejemeppe klacht in tegen 
Albert Mahieu bij het gerecht. 
 
 
5. ADVIES 
 
De Raad is van oordeel dat, gezien de complexiteit van het dossier van de moorden van 
Waals-Brabant en gezien de ernst van de beschuldigingen die werden geuit door de heer 
Mahieu tijdens zijn persconferentie, het zeker nodig was geweest dat de journaliste zich 
documenteerde dan wel een beroep deed op raadgevingen van de justitie-specialisten bij 
de openbare televisieomroep. 
Door haar reportage niet in de toepasselijke verkiezingscontext te plaatsen, gaf de 
journaliste bovendien nog meer gewicht aan de beschuldigingen, waarvan de formulering 
in de voorwaardelijke wijs teniet werd gedaan door de overvloed van beelden die de 
bedoelingen van Albert Mahieu alleen maar versterken. 
De Raad wenste eraan te herinneren dat "de journalist als taak heeft zijn informatie 
zorgvuldig na te trekken alvorens haar te gebruiken. Door de bedoelingen van een ander 
te publiceren maakt hij zichzelf verantwoordelijk. Als hij de waarheid verzuimt, kan hij 
slechts worden vrijgepleit door zijn fout op zijn informanten af te schuiven" (Duwaerts en 
Demarteau, Rechten en plichten van de journalisten, Hoofdstuk VII, paragraaf 91). 
 
Het respect voor de privacy is eveneens een journalistieke gedragsregel, die opgenomen 
is in alle nationale en internationale deontologische codes. Begin 1998 herinnerde 
directeur informatie van de RTBF nog aan het belang van dit principe, toen hij de nieuwe 
Deontologische Code voorstelde die unaniem door de raad van bestuur van de RTBF 



 12

werd aanvaard. In dit verband is het onthullen van de identiteit van een minderjarige die 
niets met de weergegeven zaak te maken heeft, niet conform met de deontologie. 
 
Hoewel de voorwaardelijke wijs in het gecontesteerde item overvloedig werd gebruikt, is 
de Raad van oordeel dat het hier gaat om een valse, oppervlakkige voorzichtigheid. 
 
Er moet wel worden toegegeven dat er intussen meer dan vijftien jaar verstreken zijn 
sinds de "moordenaars van Waals-Brabant" hun achtentwintigste onbestrafte moord 
pleegden. Gezien de ernst van de beschuldigingen die werden geuit door Albert Mahieu, 
is het derhalve aangewezen deze enkel met de grootste bedachtzaamheid uit te zenden, 
conform de deontologie. 
 
Een uitspraak van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
gerechtelijke aansprakelijkheid - het weze burgerrechtelijk, het weze strafrechtelijk - van 
de betrokken journalist of van wie dan ook. 
 
 
 
 
Zie advies van het College voor Deontologie van 23 november 2000. 
 
 
 



 13

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
José Happart  c/  X (Le Soir Illustré) 

 
25 mei 2000 

 
 
DOSSIER 
 
- In een brief geadresseerd aan de voorzitter van de AVBB, gedateerd op 18 juni 1999, 

vraagt de heer José Happart, op dat ogenblik Europees volksvertegenwoordiger en 
aangekondigd kandidaat voor een ministeriële post binnen de volgende Waalse 
regering, de bijeenroeping van de Raad voor Deontologie over een reeks artikelen 
gepubliceerd tussen 7 april en 13 juni 1999 in Le Soir Illustré. 

- Verzoeker ziet hierin "een persoonlijke vijandigheid (…) met het duidelijke doel mijn 
politieke carrière schade toe te brengen". 

- Het eerste artikel (Le Soir Illustré van 7 april) bracht documenten ter sprake die door 
ene Horst Hermann overhandigd werden aan José Happart en die vals bleken te zijn. 

- Het tweede artikel (gedateerd op 28 april) bracht verslag uit van de 
getuigenverklaring van zakenlui die zouden gecontacteerd zijn om smeergeld wit te 
wassen. 

- Het derde artikel (d.d. 9 juni) was in feite een artikel in de marge van de dioxinecrisis. 
- Het vierde artikel (d.d. 16 juni) omvatte een reportage over het verleden van de vader 

van José Happart. 
 
De Raad heeft het dossier ingeleid op zijn vergadering van 30 september 1999. 
De Raad nodigde de journalist uit op zijn vergadering van januari 2000. 
 
 
HOORZITTING MET DE JOURNALIST 
 
Op 30 maart 2000 kon de auteur van de gelaakte artikelen (eindelijk) ingaan op de 
uitnodiging van de Raad. Hij gaf de volgende uitleg: 
- Het eerste artikel had te maken met een feit uit de actualiteit: de beschuldiging van 

Herman omwille van de valse documenten die werden overgemaakt aan Happart. 
- Tijdens het onderzoek dat de journalist met betrekking tot dit onderwerp verrichtte, 

stootte hij op andere elementen die hij in zijn tweede artikel heeft verwerkt. 
- De journalist maakt gewag van een veertigtal contacten en documenten die zijn 

interview ondersteunden. José Happart zelf werd bij drie gelegenheden geïnterviewd. 
- Het tijdstip van verschijning en de nabijheid van de verkiezingen, en bijgevolg van de 

vorming van een Gewestregering, was puur toeval, aldus de journalist. 
- Het artikel met betrekking tot het verleden van de vader had als doel "Happart in 

tegenspraak te brengen met zijn eigen beweringen". 



 14

- De titels en de presentatie van de artikels zijn zaak van de uitgever, met dewelke de 
journalist zich volledig solidair verklaart. 

- Er werd een recht van antwoord gepubliceerd, dat was toegestuurd door één van de 
geciteerde vzw's. 

 
 
PRO MEMORIE 
 
Het komt de Raad voor Deontologie niet toe een tegenonderzoek te voeren met 
betrekking tot de aangebrachte feiten, en er vervolgens de relevantie van te controleren. 
Het toetsen aan de kwalificaties "leugenachtige beweringen" en "eerrovende, lasterlijke 
en beledigende uitlatingen" - zoals gevraagd door de heer Happart in zijn verzoekschrift - 
behoort niet tot de bevoegdheid van de Raad. 
 
 
ADVIES 
 
Niettemin komt het de Raad wel toe te zeggen of naar zijn mening en volgens de 
elementen die hem ter kennis werden gebracht, de deontologische regels werden 
gerespecteerd bij de verwerking van de informatie. 
- In dit geval neemt de Raad akte van de verklaringen van de auteur van de artikels, die 

betrekking hebben op het grote aantal bronnen en op de tegenpartij. 
- Ook al is de vrijheid van meningsuiting één van de fundamenten van de journalistiek, 

het is de regel dat de uiteenzetting van de feiten duidelijk moet worden gescheiden 
van het gegeven commentaar, wat niet het geval is bij de manier waarop de artikels 
werden gepresenteerd. Hier werd het verslag van het onderzoek vermengd met satire 
tot een allegaartje dat indruist tegen de deontologie van een informatief magazine. 
Het gebruik van een niet ondertekende karikatuur, het herhalen van bepaalde 
uitdrukkingen (zoals "ex-toekomstige Waalse minister" of ook nog "Dom José") 
vormen elementen die kunnen wijzen op mediatieke pesterij, en zelfs op de wil om 
schade toe te brengen. 

- Dit is nog meer het geval bij het artikel over het verleden van de vader. In dit verband 
houdt de Raad eraan duidelijk te herinneren aan de regel van het "recht om vergeten 
te worden". Deze regel werd overigens ook geëxpliciteerd in een recente gerechtelijke 
uitspraak: "De bescherming van het privé-leven omvat voor een veroordeelde persoon 
een daadwerkelijk recht op vergeten. Het naleven van dat recht, ook door 
journalisten die zich beroepen op de persvrijheid, moet worden beschouwd als het 
basisprincipe. Afwijkingen hierop zijn mogelijk in twee gevallen: bij het verspreiden 
van elementen die vroeger reeds werden openbaar gemaakt of als er een actueel 
belang is voor een tweede openbaarmaking." (Cfr. Burg. Rechtb. Namen, 17 
november 1997, A&M, 1998/3, 269). Het vonnis besluit nog dat wat de 
uitzonderingen betreft de alszodanig toegelaten afwijkingen strikt, en zelfs onder 
voorbehoud, moeten worden geïnterpreteerd. 
De Raad voor Deontologie is van mening dat het bijzonder gedocumenteerd onthullen 
van het verleden van de vader werd gebruikt met als enig doel aan te tonen dat de 
zoon zou hebben gelogen. De Raad is van mening dat de journalist ertoe verplicht is 



 15

om, in het licht van zijn behoeften tot bewijsvoering, andere belangen dan enkel die 
van zichzelf te laten doorwegen. In het onderhavige geval is het ophalen van 
herinneringen tegenstrijdig met de deontologie. 

 
Een uitspraak van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
gerechtelijke aansprakelijkheid - het weze burgerrechtelijk, het weze strafrechtelijk - van 
de betrokken journalist of van wie dan ook. 
 
 
Zie het advies van het College voor Deontologie van 23 november 2000. 
 
 
 
 



 16

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Rijkswacht  c/  M. (Le Matin) 

 
25 mei 2000 

 
 
FEITEN 
 
- In een brief, gedateerd op 19 november 1999, interpelleert de adjunct-woordvoerder 

van de rijkswacht de Raad voor Deontologie betreffende een artikel dat zeven dagen 
eerder verscheen in Le Matin. In dat artikel stelde de journalist, M., rijkswachters van 
Zaventem aansprakelijk voor een zaak die uitliep op een verkrachting. 

- De klagende rijkswachtofficier betreurt meer bepaald de volgende zinsnede: 
"Niemand ontkent nog het feit dat binnen dit detachement bepaalde functionarissen 
van de ordehandhaving aangetast zijn door de weerzinwekkende stellingen van het 
Vlaams Blok." 

- De Raad neemt kennis van het dossier, maar heeft geen contact kunnen opnemen met 
de journalist. Hij heeft de redactie van Le Matin verlaten en heeft geen gevolg 
gegeven aan de brief, noch aan de telefonische oproepen waarbij hij werd uitgenodigd 
om uitleg te verstrekken aan de Raad. 

- Na een lange wachttijd heeft de Raad besloten om een uitspraak te doen. 
 
 
ADVIES 
 
- In de presentatie van het artikel werd, en dit conform met de meest elementaire regels 

van de deontologie, de uiteenzetting van de feiten duidelijk gescheiden van de 
commentaar. 

- De uiteengezette feiten gaan terug op een een getuigenis, die als dusdanig werd 
weergegeven door de advocaat van het slachtoffer. 

- Het commentaar behelst twee onderdelen: 
◊ een serie van bemerkingen waarvoor de journalist verantwoordelijk is in de mate dat 

hij zijn persoonlijke perceptie van de zaken geeft; 
◊ een serie van vragen die zijn persoonlijke benadering van de feiten resumeren. 
- Binnen dit kader van commentaar wordt verwezen naar relaties met het Vlaams Blok. 
Ook al kan deze stelling mogelijk afdoende tegengesproken worden, toch wordt ze door 
de context gerelativeerd. Bijgevolg is het poneren van deze stelling niet strijdig met de 
deontologie, en valt dit wel degelijk onder de vrijheid van commentaar. 
 
Een uitspraak van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
gerechtelijke aansprakelijkheid - het weze burgerrechtelijk, het weze strafrechtelijk - van 
de betrokken journalist of van wie dan ook. 
 



 17

 
 



 18

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Liga voor Mensenrechten  c/  De Morgen 

 
25 mei 2000 

 
 
FEITEN 
 
Op 16 augustus 1999 publiceert De Morgen een artikel over de moord in het Nederlandse 
Assen op een zevenjarig meisje. De journalist van De Morgen constateert na een gesprek 
met de moeder dat deze niet echt is aangedaan door de moord op haar dochtertje. Bij het 
artikel wordt ook een foto overgenomen van De Volkskrant. Het onderschrift bij de foto 
zegt dat de moeder emotieloos staart naar de zandbak waarin haar dochter het laatst is 
gezien. 
 
 
KLACHT 
 
Op 19 augustus 1999 dient de heer Paul Pataer als voorzitter van de Liga voor 
Mensenrechten een klacht in bij de Raad voor Deontologie. Hij stelt dat De Morgen een 
deontologische fout heeft gemaakt door de oorspronkelijke foto van De Volkskrant te 
voorzien van een ander en "subjectief" onderschrift. 
 
 
ONTVANKELIJKHEID 
 
Yves Desmet, algemeen hoofdredacteur van De Morgen, repliceert in een brief van 13 
maart 2000 dat hij zich niet tegen de klacht hoeft te verweren gezien de heer Pataer geen 
rechtstreeks noch onrechtstreeks belang heeft bij dit artikel. Volgens hem is de klacht van 
de heer Pataer met andere woorden onontvankelijk. 
 
De Raad voor Deontologie herinnert eraan dat hij geen rechtscollege is dat bindende 
uitspraken doet waaraan de gedaagden zich dienen te houden. Het 'belang' dat iemand 
heeft bij een klacht is dan ook geen ontvankelijkheidsvereiste. Bij een klacht van iemand 
die geen rechtstreeks belang heeft in het aangeklaagde artikel, kan de Raad beslissen die 
klacht toch te behandelen als de opgeworpen kwestie van belang is voor de bepaling van 
de krijtlijnen van de journalistieke deontologie. 
In het verleden heeft de Raad ook in andere dossiers deze houding aangenomen, onder 
meer toen voormalig minister van Media Van Rompuy een advies vroeg over de zaak-
Kasterlee (advies van de Raad van 28 januari 1999). 
 
Derhalve oordeelt de Raad dat de klacht ontvankelijk is. 
 



 19

 
ADVIES 
 
De journalist van De Morgen laat in zijn artikel van 16 augustus de moeder van het 
vermoorde meisje aan het woord. Daarin stelt hij vast dat deze "naar eigen zeggen niets 
speciaals voelt na de dood van haar dochtertje". De journalist baseert deze vaststelling op 
het gesprek dat hij had met de moeder en ook op wat buren hem vertelden. 
 
Een journalist mag in de beschrijving van een situatie verder gaan dan de louter letterlijke 
weergave van de feiten. Hij mag daar persoonlijke observaties aan toevoegen zolang die 
gebaseerd zijn op wat hij zelf heeft gezien of gehoord. De journalist van De Morgen heeft 
dan ook geen deontologische regels overtreden door de persoonlijke observaties in het 
artikel over de gemoedstoestand van de moeder. 
 
De Morgen publiceert naast het artikel ook een foto van de moeder tijdens een 
herdenkinsplechtigheid aan de zandbak waar haar dochtertje het laatst is gezien. De 
moeder staat hier tussen een tiental buurtbewoners. Deze foto is overgenomen van De 
Volkskrant. Volgens klager schreef De Volkskrant onder deze foto: "Chanels moeder 
(midden, met donker haar en donkere jas) herdenkt met buurtbewoners de dood van haar 
dochtertje tijdens de stille tocht, bij de zandbak waar het kind het laatst heeft gespeeld." 
De Morgen betwist niet dat dit het oorspronkelijke onderschrift was. 
 
Zelf schrijft De Morgen bij deze foto: "Emotieloos staart de moeder van de vermoorde 
Naomi (midden) naar de zandbak waar alles begon." 
Nochtans is de karakterisering "emotieloos" in niets af te leiden uit de foto zelf. Uit niets 
blijkt dat de journalist van De Morgen zelf op deze herdenkingsplechtigheid aanwezig 
was en dat de karakterisering in het onderschrift een persoonlijke observatie was op het 
moment van de herdenkinsplechtigheid. Uit het artikel blijkt ook niet dat aanwezigen op 
de herdenkingsplechtigheid tegen De Morgen hebben verteld dat de moeder op het 
moment van de herdenkingsplechtigheid inderdaad zonder emotie staarde naar de 
zandbak. 
 
De Morgen kan dan ook de karakterisering in het onderschrift bij de foto niet hard 
maken, en is bijgevolg door het plaatsen van het nieuwe onderschrift onnauwkeurig 
geweest. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 



 20

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Seghers Better Technology  c/  D. (De Standaard) 

 
29 juni 2000 

 
 
VOORGAANDEN 
 
Met een brief gedateerd op 27 augustus 1999 dienen vijf naamloze vennootschappn rond 
de Seghers Better Technology Group (hierna SBT) klacht in bij de AVBB tegen de heren 
D. en Vandermeersch, respectievelijk economieverslaggever en hoofdredacteur van De 
Standaard. 
 
De klacht heeft betrekking op “de houding, voorbereiding en journalistieke werkwijze 
van de heer D. naar aanleiding van de publicatie in het dagblad ‘De Standaard’ van de 
artikelen van 7 mei 1999, 29 juli 1999 en 30 juli 1999 over de nv Seghers Better 
Technology Group en haar dochtervennootschappen.” 
 
Gelijk met de klacht bij de AVBB dagvaardt SBT de N.V. Vlaamse 
Uitgeversmaatschappij, hoofdredacteur Peter Vandermeersch, journalist D. en journalist 
S. voor de burgerlijke rechtbank te Brussel. De schadevergoeding beloopt 5 miljoen 
Belgische frank, het zij 1 miljoen frank voor elk van de betrokken firma’s, dit “onder 
voorbehoud van vermeerdering in de loop van het geding” en door de gedaagden 
“solidair minstens in solidum de ene bij gebreke aan de andere” te betalen. SBT eist 
verder de publicatie van het vonnis in De Standaard en drie andere Nederlandstalige 
dagbladen op kosten van de gedaagden. De firma dringt tot slot aan op de uitvoerbaarheid 
bij voorraad van het tussen te komen vonnis. 
 
Op donderdag 30 maart hoort de Raad voor Deontologie voor SBT de advocaat alsmede 
een bedrijfsverantwoordelijke van de groep. Op dezelfde dag hoort de Raad journalist D. 
 
 
DE KLACHT 
 
De klacht is concreet gericht tegen vier artikelen die in De Standaard over SBT 
verschenen: 
- Een artikel van 7 mei 1999 onder de titel ‘Ambiteuze expansie keert zich tegen 

Seghers’ en met als ondertitel ‘Belangrijk verlies voor uitblijvende contracten’; 
- Een artikel van 8 mei 1999 dat een portret bevat van de heer Hendrik Seghers onder 

titel ‘Tijl Uilenspiegel en Caligula’; 
- Een artikel van 29 juli 1999 met als title ‘Seghers ontslaat op de valreep enkele 

topmedewerkers’ en als ondertitel ‘Macht Hendrik Seghers wordt statutair beperkt’; 
- Een artikel van 30 juli 1999 met als titel ‘Seghers enkele maatjes te klein’. 



 21

 
SBT ziet in deze vier arikelen “een aaneenrijging van vooringenomen en inhoudelijk 
onzorgvuldig verzorgde perspublicaties en feitelijkheden van de hand van de heer D.” 
 
De klachten tegen de journalist kunnen als volgt gestructureerd worden. 
 
1. Eenzijdigheid, selectiviteit, partijdigheid, geen onderscheid tussen feiten en 

commentaar 
 
Klager verwijt de journalist “systematisch op selectieve wijze” te werk te gaan, “met 
exclusieve aandacht voor ongenuanceerde ‘onheilspellende’ berichten die 
disproportioneel worden weergegeven". Voorbeelden: de berichten over een nakend 
faillissement op 7 en 8 mei en de zogenoemde leegloop van topmedewerkers op 29 
juli. 
Volgens aanklager worden deze berichten ook “onnodig herhaald”. Voorbeeld: het 
terugkomen op het ontslag van de heer V. 
Klager stoort zich er verder aan dat welbepaalde items worden uitvergroot en als 
symptoom worden gesteld voor een vermeende algemene malaise. Zo wordt het 
vertrek van een aantal medewerkers ten onrechte geëxtrapoleerd tot een 
“destabilitatie” bij SBT. Het uitblijven van een belangrijke opdracht 
(verbrandingsoven Drogenbos) wordt ten onrechte gesitueerd binnen een context van 
“belangrijke financiële problemen” bij SBT. 
Alszodanig maakt de journalist volgens klager ook onvoldoende onderscheid tussen 
feiten en commentaar: “Alle aangehaalde ‘feiten’ moeten zijn persoonlijke 
subjectieve visie ondersteunen.” 

 
2. Gebruik van uitsluitend anonieme bronnen, deloyale nieuwsverstrekking 

 
Volgens klager werkt de journalist “op basis van uitsluitend anonieme bronnen, zoals 
‘een kenner van de sector’, ‘sommigen’, goedgeplaatste waarnemers’, een 
betrokkene’, ‘industriële en financiers die groep Seghers kennen’. Door deze 
overvloedige verwijzing naar voor de lezer volstrekt onbekende en oncontroleerbare 
bronnen poogt de heer D. aan de verdachtmakingen een schijn van credibiliteit te 
verlenen terwijl het voor de lezer precies onmogelijk is om zich te vergewissen van 
het waarheidsgehalte en de betrouwbaarheid van de geuite verdachtmakingen.” 

 
3. Schending van het beginsel van hoor en wederhoor 

 
Op 27 juli 1999 vond op de redactie van De Standaard een onderhoud plaats tussen 
SBT, journalist D. en adjunct-hoofdredacteur B. Daarbij maakte SBT zijn beklag over 
de berichtgeving van 7 en 8 mei. Onmiddellijk daarna volgden de gewraakte artikelen 
van 29 en 30 juli. Volgens klager kwam dit neer op “het niet honoreren van 
afspraken.” 
Overigens bracht de journalist ook de publicaties van 7 en 8 mei al zonder “een 
afspraak met SBT die gepland was en plaatsvond op zaterdag 8 mei 1999 […] te 
willen afwachten.” 



 22

 
4. Niet rechtzetten van foutieve informatie  

 
Volgens de klacht laat de journalist “ook na om enige vroeger gepubliceerde 
(foutieve) informatie spontaan recht te zetten.” 
 

In het algemeen wijst de klager nog op de enorme impact die een dergelijke 
berichtgeving heeft voor de economische en financiële geloofwaardigheid van een 
bedrijf. Voor financieel-economische berichtgeving moet de deontologische lat hoger 
liggen dan voor andere journalistiek, omwille van de grote belangen (ook voor de 
werknemers bijvoorbeeld) die hierin meespelen. 
 
 
REPLIEK 
 
Journalist D. stelt al eind februari 1997 in contact gekomen te zijn met Seghers. Het 
bdrijf zou toen naar de beurs gaan, wat vreemd geworden werd door de bankiers. Op dit 
ogenblik is Seghers nog steeds niet beursgenoteerd. 
Later zou het bedrijf een privé-plaatsing doen. Volgens een Lessius-rapport zakte de 
waardering op korte termijn van 6 naar 4 miljard. 
 
Het artikel van 7 mei 1999 knoopte eigenlijk aan bij een interview met de heren Seghers 
en Cornillie dat drie dagen eerder in de Financieel-Economische Tijd verscheen. In die 
periode werd wel degelijk gewag gemaakt van problemen, zoals het vertrek van de heer 
V., gedelegeerd bestuurder van SBT Water, bij het bedrijf. 
Het klopt dat er op zaterdag 8 mei een contact gepland was met SBT, maar precies omdat 
de FET op dinsdag al iets gepubliceerd had kon De Standaard moeilijk talmen.  
 
De journalist praatte toen met bankiers, industriëlen, concurrenten, mensen van SBT zelf 
(onder wie een bestuurder). 
De berichtgeving was dus absoluut niet gebaseerd op meer dan een enkele bron, en zeker 
niet ‘gestuurd’. 
Zo circuleerden er ook bepaalde verliescijfers, maar die weigerde de journalist over te 
nemen omdat hij ze onvoldoende onderbouwd vond. 
Maar de waarheid is wel degelijk dat de groep het financieel niet goed doet. 
 
De journalist verwijst nog naar de editie van Trends van 19 oktober 1999, waarin de heer 
Hendrik Seghers zelf toegeeft dat zijn bedrijf liquiditeitsproblemen kent. In hetzelfde 
blad verscheen bovendien een artikel over het personeelsverloop bij SBT. 
 
Bovendien kwam de journalist SBT wel degelijk serieus tegemoet, door tussen 8 mei en 
29 juli-dat was in volle crisisperiode bij het bedrijf- niets meer te publiceren. 
 
Het bericht van 29 juli 1999 was gebaseerd op de aankondiging van een algemene 
vergadering van het bedrijf, waarop belangrijke zaken besproken zouden worden in 



 23

verband met personeel en statuten (onder anderen aanpassingen aan het statuut van de 
topfuncties). 
 
Journalist D. erkent dat de stijl van zijn berichtgeving als ‘pittig’ ervaren kan worden. Dit 
is een bewuste keuze met als doel de economische berichtgeving minder saai te maken. 
 
De journalist stelt tot slot te vrezen dat SBT er in wezen op uit is te beletten dat hij 
sowieso nog iets schrijft over het bedrijf. 
 
 
ADVIES 
 
1. De Raad voor Deontologie ziet niet in hoe de gelaakte berichtgeving door vermeende 

eenzijdigheid, selectiviteit of partijdigheid in strijd zouden zijn met de journalistieke 
deontologie. 
Om te beginnen stelt de eis van partijdigheid zich niet in de zin van perfecte 
objectiviteit. De journalist kan best wel persoonlijke overtuigingen laten doorspelen 
in zijn redactionele werk. Elk journalistiek werkstuk heeft onvermijdelijk iets 
subjectiefs. 
Bovendien is de gelaakte berichtgeving niet eenzijdig, in die zin dat ze wel degelijk 
gebaseerd blijkt te zijn op meerder bronnen, en vaak niet de minste. 
Verder stelt de Raad voor Deontologie vast dat de gelaakte berichtgeving ook 
melding maakt van de visie van SBT zelf op de gebeurtenissen. In het artikel van 7 
mei 1999 doet de heer Hendrik Seghers bepaalde geruchten expliciet af als "onzin". 
In het artikel van 29 juli is de volledig laatste alinea aan de visie van de heer Seghers 
op het personeelsverloop van zijn bedrijf gewijd. 
De Raad voor Deontologie merkt tot slot op dat het laatste artikel, van 30 juli 1999, 
niet van de hand van journalist Dendooven maar van de hand van diens collega 
Sertyn is. Overigens publiceerde ook het weekblad Trends niet altijd even flatterende 
berichtgeving voor SBT. Er kan dan moeilijk volgehouden worden dat hier een 
enkele journalist alleen maar zijn eigen subjectieve visie aan het verdedigen zou zijn, 
zoals klager beweert. 

 
2. Het gebruik van anonieme bronnen is geoorloofd wanneer (1) dit noodzakelijk is om 

bepaalde relevante informatie aan te brengen en (2) het niet mogelijk blijkt dit aan de 
hand van identificeerbare bronnen te doen, bijvoorbeeld omdat bronnen ernstig 
gevaar lopen hun werk te verliezen of anderzins te worden gestationeerd. Dit komt in 
het bedrijfsleven meer dan eens voor. 
De Raad voor Deontologie beklemtoont dat de journalist systematisch duidelijk 
maakt dat bepaalde beweringen afkomstig zijn van welbepaalde (zij het anonieme) 
bronnen. Dit laat het lezerspubliek wel degelijk toe de relativiteit van de gedane 
uitspraken in te zien en deze naar waarde te schatten. Anders zou het geweest zijn 
wanneer de journalist de bewegingen in kwestie systematisch voor zijn eigen 
rekening genomen had, quod non. 

 



 24

3. De Raad voor Deontologie is van oordeel dat in het algemeen het beginsel van hoor 
en wederhoor afdoende is nagekomen door de journalist. 
Op diverse plaatsen in de berichtgeving is plaats voorzien voor de visie van SBT zelf. 
Opmerkelijk genoeg heeft SBT nooit het initiatief genomen om een recht van 
antwoord in te dienen bij De Standaard. Volgens klager zou dit geen soelaas gebracht 
hebben en zelfs contraproductief hebben gewerkt. De Raad voor Deontologie meent 
nochtans dat het recht van antwoord een aangewezen middel blijft om informatie bij 
te sturen. 

 
4. De Raad voor Deontologie ziet niet in welke informatie als "incorrect" gecorrigeerd 

diende te worden. 
Overigens erkende niemand minder dan de raadsman van klager zelf, tijdens 
dehoorzitting van 30 maart, dat de weergegeven informaties op zich allemaal wel 
klopten, maar dat ze in hun geheel genomen "onrechtvaardig" waren. Ook daarom, 
aldus klager zelf, zag SBT af van het indienen van een recht van antwoord. 
De Raad voor Deontologie stipt aan dat het recht tot antwoord bij printmedia wel 
degelijk ook kan uitgeoefend worden zonder dat er fouten worden aangetoond. 

 
In het algemeen betwist de Raad voor Deontologie nog dat de deontologische normen 
voor economiejournalistiek anders en strenger zouden moeten zijn dan voor de 
nieuwsvoorziening in het algemeen. 
 
De Raad ziet dan ook niet in hoe in deze zaak weldanige inbreuk op de journalistieke 
deontologie zou zijn gepleegd. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridisch-gerechtelijke aansprakelijkheid - het weze strafrechtelijk, het weze 
burgerrechtelijk - van de betrokken journalist(en) of van wie anders ook. 
 
 
 
 



 25

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Dewinter (Vlaams Blok)  c/  Humo 

 
24 augustus 2000 

 
 
VOORGAANDEN 
------------------------ 
 
Op 1 juni 1999 publiceert het weekblad Humo (editienummer 3065/23) een artikel onder 
de kop '20.000 frank per bord: het Vlaams Blok bakt het bruin'. Het stuk belicht twee 
fund raising dinners die georganiseerd werden door de heer Filip Dewinter, Vlaams 
parlementslid voor het Vlaams Blok, dit in de aanloop naar de parlementsverkiezingen 
van 13 juni 1999. Vooral een fondsenwervingsactie van 1 mei '99 krijgt aandacht. De 
auteurs van het artikel stellen deze handelswijze tegenover de negatieve houding die (de 
partij van) Dewinter aanneemt ten overstaan van de fondsenwerving bij andere politieke 
partijen en politici. 
 
In het artikel komt de heer Dewinter zelf ruimschoots aan bod. Hij legt uit dat hij zich 
met zijn fund raising dinners niet buiten de wettelijkheid plaatst. Ook enkele personen die 
aan de bijeenkomst van 1 mei 1999 deelnamen, komen aan het woord. 
 
Twee weken later publiceert Humo (editienummer 3067/25) een recht van antwoord van 
de heer Dewinter. Daarin klaagt deze over het niet respecteren van de persoonlijke 
levenssfeer en over schending van het recht op afbeelding. 
 
Een formele klacht met gelijklopende strekking werd door de heer Dewinter ingediend bij 
de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer. Deze klacht is 
tevens gericht tegen onbekenden, die het repertorium van de motorvoertuigen bij de 
Dienst van Wegverkeer zouden misbruikt hebben. 
 
Ondertussen leidde de heer Dewinter ook een burgerrechtelijke procedure in tegen vier 
Humo-medewerkers (cfr. infra). Daarbij eist hij een provisionele schadevergoeding van 2 
frank per nummer dat van Humo 3065/23 is verkocht. 
 
 
KLACHT 
------------ 
 
Op 20 juli 1999 dient de heer Dewinter, hierna klager genoemd, een klacht in bij de Raad 
voor Deontologie. De klacht is geformuleerd tegen de journalisten S. en I., die het artikel 
schreven, tegen hoofdredacteur Guy Mortier en tegen fotograaf K. 
 



 26

Klager stelt vooreerst dat de twee journalisten en de fotograaf op een unfaire wijze te 
werk zijn gegaan. Ze zouden oneerlijke methoden hebben gebruikt om hun informatie en 
fotomateriaal te bekomen. Concreet: ze zouden zich verdekt hebben opgesteld in de 
omgeving van de plaats waar klager op 1 mei 1999 een fund raising dinner organiseerde. 
Daarbij zouden bovendien nummerplaten zijn opgeschreven van de voertuigen van de 
deelnemers, en werden deze gegevens vervolgens gebruikt om hun identiteit te 
achterhalen. Klager verwijst hierbij naar een telefonisch gesprek dat hij op 13 mei 1999 
had met een van de journalisten. 
 
Het tweede deel van de klacht slaat op het niet respecteren van de persoonlijke 
levenssfeer door het publiceren van namen, beroepsactiviteiten en foto's van een aantal 
deelnemers. 
 
 
REPLIEK 
------------ 
 
De twee auteurs (op 15 mei 2000), de hoofdredacteur (op 24 mei 2000) en de fotograaf 
(ook op 24 mei 2000) maakten schriftelijk hun repliek op de klacht over. Deze replieken 
lopen inhoudelijk grotendeels gelijk. 
 
Beklemtoond wordt dat klager fund raising dinners organiseerde in zijn hoedanigheid van 
parlementslid en verkiezingskandidaat. Daardoor horen deze fondsenwervingsactiviteiten 
niet in de privé- maar in de publieke sfeer thuis. 
 
De journalisten wijzen er verder op dat voor de foto's "uiterst omzichtig te werk is 
gegaan". Er werden zwarte blokjes voor de gezichten van de genodigden gezet, de foto's 
werden opzettelijk zo klein afgedrukt dat niemand herkenbaar is. Erkend wordt dat "de 
foto's genomen werden zonder dat de genodigden wisten dat zij gefotografeerd werden". 
"Maar omdat er scrupuleus op gelet werd dat ze onherkenbaar werden gemaakt, werd 
geen inbreuk gepleegd op het recht van afbeelding van de genodigden." 
 
Ten slotte beklemtonen de journalisten dat ze de namen van de genodigden hebben 
kunnen achterhalen "zonder dat ze daarvoor welke oneerlijke methode dan ook hebben 
gehanteerd." Overigens: "Zij kunnen zich ter zake op het bronnengeheim beroepen." 
 
 
ADVIES 
----------- 
 
De Raad voor Deontologie beklemtoont dat het recht op informatie en het recht op vrije 
informatieverzameling buiten discussie staan voor gebeurtenissen met een politiek 
karakter. Zowel de journalistieke deontologie als de rechtspraak laat daarover geen 
twijfel bestaan. 
 



 27

Een fund raising dinner van een parlementslid en verkiezingskandidaat is een activiteit 
met een politiek karakter. Ze valt daardoor buiten de persoonlijke levenssfeer. Bij 
uitbreiding geldt dit ook voor anderen die deelnemen aan een dergelijke activiteit. De 
wetgever zelf streeft trouwens maximale transparantie na in verband met de 
verkiezingsuitgaven en de financiering van politieke partijen en hun mandatarissen (cfr. 
plafonds voor uitgaven, registratie van giften, enzovoort). 
 
De redenering van klager dat een fund raising dinner "geen publieke manifestatie" zou 
zijn, gaat op in de mate dat bij voorbeeld niet alle leden van zijn partij eraan deelnemen, 
of dat er inderdaad geen open oproep was om eraan deel te nemen. Maar ondertussen 
speelt deze activiteit zich door haar politieke karakter wel degelijk af in de publieke sfeer, 
zodat moeilijk sprake kan zijn van het niet respecteren van de privacy. Zo'n activiteit is 
met andere woorden van algemeen belang, en dan geldt bij voorrang het recht op 
informatie en op vrije informatieverzameling. 
 
De Raad voor Deontologie neemt akte van het feit dat foto's van genodigden werden 
genomen zonder hun medeweten. Tegelijk stelt de Raad voor Deontologie vast dat de 
foto's bij het artikel moeten dienen om de inhoud ervan te staven. Bovendien zijn de 
betrokken genodigden onherkenbaar gemaakt. Er is zodoende geen inbreuk gepleegd op 
het recht van afbeelding. 
 
De Raad voor Deontologie respecteert vanzelfsprekend het bronnengeheim van 
journalisten en kan in die zin geen uitspraak doen over de methode die werd gebruikt om 
de identiteit van een aantal genodigden te achterhalen. Klager verwijst weliswaar naar 
een telefonisch gesprek op 13 mei 1999, maar de hoofdredactie van Humo is formeel 
over de wijze waarop de informatie voor het artikel werd verzameld: er zijn geen 
oneerlijke of unfaire methodes gebruikt. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geenszins een erkenning in van de 
juridische -het weze strafrechtelijke, het weze burgerrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie anders ook. 
 
 
 



 28

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
C.  c/  Het Laatste Nieuws 

 
26 oktober 2000 

 
 
FEITEN EN VOORGAANDEN 
__________________________ 
 
Op 23 oktober 1999 bericht Het Laatste Nieuws - editie Brabant over een 
verkeersongeval onder de kop 'In gracht na knal tegen paal'. De twee inzittenden, twee 
jongeren, die lichte verwondingen opliepen, worden opgevoerd met naam, voornaam, 
leeftijd, straat, huisnummer en woonplaats. 
 
De ouders van een van de jongeren beklagen zich in een brief van 14 november 1999 
over een schending van de privacy bij de Raad voor Deontologie. Hun vraag betreft 
zowel de wettigheid als het deontologisch verantwoord zijn van de berichtgeving. 
 
 
REPLIEK 
________ 
 
In een brief van 5 september 2000 repliceert Paul Daenen, hoofdredacteur van Het 
Laatste Nieuws, dat er geen sprake is van een schending van de privacy. "Zoals dat in 
dergelijke berichtgeving algemeen gebruikelijk is, wordt de identiteit van de slachtoffers 
vermeld." 
 
De hoofdredacteur beklemtoont dat de berichtgeving zeer neutraal was, dat er geen 
enkele oorzaak voor het ongeval opgegeven werd en er bijgevolg zeker geen schuldige 
werd aangeduid. Dit, terwijl de klagende partij in zijn klachtbrief zelf erkent dat het 
ongeval aan overdreven snelheid te wijten was… 
 
De hoofdredacteur betwist ten slotte de bevoegdheid van de Raad voor Deontologie nu de 
klacht niet uitgaat van de zoon zelf maar van diens vader. 
 
 
ADVIES 
________ 
 
De Raad voor Deontologie is wel degelijk bevoegd om kennis te nemen van de klacht 
van de vader van de in het artikel genoemde zoon, nu ook deze vader een rechtstreeks 
belang heeft bij de zaak. 
 



 29

De Raad voor Deontologie heeft zich niet uit te spreken over de mogelijke (on)wettigheid 
van de gelaakte berichtgeving. Zijn taak is wel om deontologische bakens uit te zetten 
voor het journalistieke functioneren, bakens die meer dan eens niet gelijk zullen lopen 
met de rechtsnormen. 
 
Wat de overeenstemming met de journalistieke deontologie betreft, stelt de Raad zich 
vragen bij de noodzaak om de betreffende persoonsgegevens expliciet in de 
berichtgeving te verwerken. Het artikel zou zijn nieuwswaarde ongetwijfeld behouden 
hebben zonder de vermelding van volledige naam en adres van de twee slachtoffers. 
 
Overigens is het niet omdat iets 'algemeen gebruikelijk' zou zijn, zoals de hoofdredacteur 
van Het Laatste Nieuws stelt, dat de Raad dit ook noodzakelijk als deontologisch moet 
weerhouden. 
 
Een beoordeling van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische – het weze strafrechtelijke het weze burgerrechtelijke – aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 
 



 30

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
B. (De Morgen)  c/  H. (Gazet van Antwerpen) 

 
26 oktober 2000 

 
 
FEITEN 
_______ 
 
Op 16 november 1999 publiceert Gazet van Antwerpen een artikel van de hand van 
journalist H. getiteld 'Het failliet van een pretentieuze onderzoeksjournalistiek'. De 
aanleiding is de zelf toegegeven misser van de krant De Morgen, en met name toenmalig 
hoofdredacteur Ludwig Verduyn, rond een vermeende geheime miljoenenrekening van 
PRL-kopstuk Didier Reynders bij KB Lux. Voor journalist H. is de werkelijkheid "dat 
vrijwel alle grote en sensationele onderzoeksverhalen, meestal gepubliceerd in dezelfde 
krant De Morgen, aflopen met gigantische sissers." Volgt een overzicht van  een tiental 
gerechtelijke dossiers waarin De Morgen (maar ook andere media) uit de bocht zou(den) 
gegaan zijn. 
 
Een van die dossiers betreft een grootscheeps onderzoek rond een van zedenfeiten 
verdachte priester uit Genk. "Zomaar even 1.550 vrouwelijke ex-leerlingen van de 
priester werden ondervraagd. Resultaat: nul. Er kwamen na 1.550 ondervragingen géén 
strafbare feiten aan het licht." 
 
 
KLACHT 
________ 
 
In een brief die bij de AVBB toekomt op 23 november 1999, dient B., journalist bij De 
Morgen, klacht in tegen het artikel. Ook al wordt zijn naam niet vermeld in het stuk, toch 
voelt de journalist zich geviseerd. "Ik was de journalist die voor De Morgen én als eerste 
over de zaak berichtte en ze later opvolgde." 
De heer B. stelt dat hij steeds scrupuleus en volgens de deontologische regels over de 
zaak bericht heeft. Ook over de afloop deed hij dat: geen doorverwijzing naar de 
rechtbank wegens verjaring van de feiten in twee dossiers en onvoldoende bewijzen in 
een derde dossier. 
Volgens de heer B. maakt collega H. "in zijn opsomming een amalgaam van dossiers 
waar inderdaad vragen over kunnen gesteld worden en andere dossiers waar niets op aan 
te merken valt." 
 
 
REPLIEK 
________ 



 31

 
De heer H., door de Raad voor Deontologie op 31 augustus 2000 om een repliek 
gevraagd, gaat hier niet op in. 
 
 
ADVIES 
________ 
 
De Raad voor Deontologie ziet in de gelaakte berichtgeving geen deontologische fout. 
 
De journalistieke vrijheid omvat ook de vrijheid om het werk van collega's in vraag te 
stellen en te bekritiseren. 
 
Zowel de provocerende titel als de badinerende toonzetting verlenen aan het gelaakte 
bericht bovendien iets columnachtigs, wat de expressiemarge nog vergroot. 
 
Overigens is het artikel wel degelijk ook op andere media gericht, en komt de naam van 
de klagende partij nergens in het stuk voor, waardoor er van een rechtstreekse benadeling 
moeilijk sprake kan zijn. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 
 



 32

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
P. (VTM)  c/  VRT 

 
26 oktober 2000 

 
 
FEITEN 
 
Op 31 januari staan drie cameraploegen aan de ingang van het Onze-Lieve-Vrouw-
ziekenhuis van Aalst, waar, twee dagen eerder, koning Albert een hartoperatie onderging. 
Op 31 januari bracht federaal premier Guy Verhofstadt een bezoek aan de herstellende 
vorst. 
 
De VTM-ploeg bestaat uit journalist P., een cameraman en een geluidsman. De VRT-
cameraploeg omvat geen journalist. Van de VRT-radio was niemand aanwezig. 
 
Zowel de VRT-televisie als de VRT-radio brengen verslag uit van de verklaringen van de 
premier (in het bijzonder diens reactie op uitlatingen van de Oostenrijkse rechtsextremist 
Haider over de Belgische regering). 
 
 
KLACHT 
 
In een e-mail van 1 februari 2000 laakt VTM-journalist P. de handelswijze van de VRT. 
In verband met het door de VRT behandelde onderwerp was hij de enige journalist 
geweest die vragen had gesteld aan de premier. 
 
Klager meent dat op die manier zijn intellectueel werk gestolen is. 
 
Ter financiële compensatie vraagt hij het door de VRT "uitgespaarde" bedrag, zijnde 
tweemaal de gemiddelde dagvergoeding van een VRT-journalist. 
 
 
REPLIEK 
 
Door de Raad voor Deontologie hierom verzocht op 31 augustus 2000, antwoorden Jos 
Bouveroux, hoofdredacteur VRT-Radionieuws, en Jan Ouvry, chef TV-journaal, in een 
brief van 23 oktober 2000. 
 
Volgens hen kan de VTM-journalist geenszins de 'intellectuele eigendom' van de 
uitgezonden fragmenten (verklaringen van premier Verhofstadt) claimen, nu 
- de VRT-camera deze wel degelijk zelf heeft geregistreerd; 



 33

- er geen sprake was van enige exclusiviteit van het interview, meer: met de 
woordvoerder van de premier was uitdrukkelijk afgesproken dat de VRT-ploeg alle 
verklaringen van de premier zou registreren en gebruiken. 

 
 
BEOORDELING 
 
De Raad voor Deontologie ziet niet in hoe de VRT de regels van de journalistieke 
deontologie te buiten gegaan is. 
 
Klager wist perfect dat zijn interview met de premier ook door twee andere 
cameraploegen geregistreerd werd. Als hij per sé wilde dat deze andere ploegen geen 
gebruik maakten van zijn werk, dan had hij dat uitdrukkelijk moeten melden, en zich 
desnoods met de eerste minister moeten afzonderen. 
 
Overigens maken alle media elke dag opnieuw gebruik van antwoorden die gegeven 
worden op de vragen van journalisten van andere media. Mede gelet op de proliferatie 
van het aantal nieuwsploegen, is dit praktisch gezien ook de enige mogelijkheid. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 
 
 
 



 34

AVBB 
Raad voor Deontologie 

 
BFFP/S.  c/  D. 

 
21 december 2000 

 
 
 
DOSSIEROMSCHRIJVING 
----------------------------------- 
 
Op 21 september 1999 vroeg de Belgische Foto- en Filmpers (BFFP) de Raad voor 
Deontologie om zijn advies over een punt dat deze VZW, die dicht bij de AVBB staat, de 
dag voordien zelf had onderzocht. 
De BFFP was gevat door de klacht van een van zijn leden, S., tegen een ander lid, D., van 
de onderneming Videopool. Dit bedrijf had beelden gedraaid voor rekening van het 
Vlaams Blok, dit in het kader van de uitzendingen door derden op de VRT. 
Vooraleer de BFFP te vatten met zijn ethische vraag, had de klager zijn collega 
gecontacteerd met de melding dat hij niet diens vriendschappelijke telefoontje vergeten 
was toen hij zich in september 1993 in het hospitaal bevond, dit ingevolge gewelddaden 
van Blok-sympathisanten tegen hem. Mogelijk verontrust door dit contact, richtte de 
verantwoordelijke van de in opspraak gebrachte onderneming op 15 september een brief 
aan zijn beroepsvereniging, met de officiële vraag of de medewerkers van zijn bedrijf 
gemachtigd zijn om opdrachten uit te voeren voor het Vlaams Blok. 
 
 
ADVIES 
----------- 
 
De Raad voor Deontologie onderzocht dit dossier op zijn zittingen van 24 augustus en 28 
september 2000. De Raad stelt vast dat, ook al kan niemand ontkennen dat het Vlaams 
Blok een extremistische partij is (en zich ook alszodanig voorstelt), deze partij niettemin 
een politieke groepering is die wettelijk opgericht en erkend is in het federale Parlement, 
in het Vlaamse Parlement en in meerdere officiële instellingen waarvan de samenstelling 
gebaseerd is op verkiezingsresultaten. 
Zijn bekwaamheid van fotograaf of cameraman uitbesteden aan deze partij doet niet 
specifiek een vraag van journalistieke deontologie rijzen, maar eerder een van algemeen-
persoonlijke ethiek. 
De Raad herinnert er bij deze tevens aan dat om de titel van beroepsjournalist te 
verkrijgen en te behouden, de journalist zijn hoofdactiviteit moet bestaan in algemene 
informatieverstrekking. In de lijn van de jurisprudentie van de Erkenningscommissies, 
kan dit niet verward worden met propaganda. 
 



 35

Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 



 36

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
VZW Solidariteitsfonds  c/  Hürriyet 

 
21 december 2000 

 
 
FEITEN EN VOORGAANDEN 
__________________________ 
 
Op 17 december 1999 dient de VZW Solidariteitsfonds, die in België opgericht werd na 
de aardbeving van 17 augustus 1999 in Turkije, bij de Raad voor Deontologie klacht in 
tegen de krant Hürriyet. 
 
In enkele artikelen plaatsten de journalisten Y. en S. sinds november 1999 ernstige 
vraagtekens rond de aanwending van de gelden die door het Solidariteitsfonds werden 
opgehaald. 
- Op 10 november 1999 publiceert Hürriyet een artikel van de hand van Y. waaruit 

moet blijken dat 10 miljoen frank ingezameld geld niet naar Turkije is overgemaakt; 
- Op 14 november 1999 noemt S. in Hürriyet de verantwoordelijken van het Fonds 

'profiteurs'; 
- In Hürriyet van 16 november trekt Y. andermaal van leer tegen het Fonds, en verwijt 

de verantwoordelijken geen rekenschap te geven. 
 
Volgens de verantwoordelijken van het Solidariteitsfonds is de informatie vals en 
lasterlijk. In hun klacht heet het dat "de 'correspondenten-journalisten' op geen enkel 
ogenblik zelfs maar ernstig navraag deden of inzage namen van de rekeningen". 
 
 
BEOORDELING 
______________ 
 
De Raad voor Deontologie stelt vast dat Hürriyet een Turks dagblad is met zetel in 
Duitsland, Admiral Rosendahlstrasse 3 A te 63263 Neu-Isenburg. 
De gewraakte artikelen werden ook in het Turks gepubliceerd. 
 
Weliswaar werden de bijdragen geleverd door Turkse journalisten die woonachtig en 
actief zijn in België. 
Verder klopt het dat Hürriyet ook bij de Turkse gemeenschap in België een ruime afname 
kent. 
 
Toch meent de Raad voor Deontologie van de AVBB dat hij zich niet uit te spreken heeft 
over de deontologie van journalisten die geen in België erkende beroepsjournalisten zijn 
en dit voor bijdragen die niet in een van de Belgische landstalen verschenen in een 
essentie Turks dagblad. 



 37

 
De Raad voor Deontologie verklaart zich dan ook onbevoegd. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 



 38

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Hugo Schiltz  c/  P. (Het Laatste Nieuws) 

 
25 januari 2001 

 
 
FEITEN 
 
Op vrijdag 14 april 2000 publiceert Het laatste Nieuws een artikel over de beschuldiging 
dat de familie Schiltz een AWW-bedrijfswagen zou hebben misbruikt voor privé-
doeleinden. In een kaderstukje wordt een telefoongesprek tussen de journalist en Hugo 
Schiltz, schepen van de stad Antwerpen, letterlijk weergegeven. In het telefoongesprek 
vraagt de journalist om een reactie van Schiltz op de aantijgingen, maar weigert de 
politicus hierop in te gaan. 
 
 
PROCEDURE 
 
Op 11 mei 2000 dient Hugo Schiltz klacht in bij de Raad voor Deontologie tegen P., de 
auteur van het artikel. P. verschijnt op 21 december 2000 voor de Raad van Deontologie 
om te antwoorden op de geuite klachten.. Hij overhandigt aan de Raad ook een brief van 
de Hoofdredacteur van De Nieuwe Gazet in verband met deze zaak. 
 
 
KLACHT 
 
Volgens Hugo Schiltz had de journalist hem niet vooral gezegd dat het telefonisch 
gesprek zou worden geregistreerd en letterlijk zou worden weergegeven in de krant. Ieder 
telefoongesprek heeft een confidentieel karakter, stelt Schiltz. Een registratie van een 
telefoongesprek kan dan ook alleen maar met toestemming, zoniet vormt dit een 
schending van de privacy. 
 
 
VERWEER 
 
P. zegt dat hij Hugo Schiltz heeft opgebeld om hem de gelegenheid te geven te reageren 
op de beschuldigingen aan zijn adres. Hij heeft zich duidelijk geïdentificeerd als 
journalist tijdens dat gesprek. Het gesprek is volgens de hoofdredacteur van de De 
Nieuwe Gazet opgenomen om de woorden van de geïnterviewde zonder fouten te kunnen 
weergeven. De letterlijke weergave van de reactie van Hugo Schiltz gebeurde om deze op 
een zo objectief mogelijke manier te brengen. 
 
 
ADVIES 



 39

 
Politici oefenen een openbare functie uit. Door zijn of haar optreden in de openbaarheid 
verzaakt de politicus voor zijn of haar daden als politicus aan de bescherming die de 
regels van de privacy bieden. 
Daarnaast is het een fundamentele taak van de pers om eenieder die politieke macht 
uitoefent, kritisch te volgen en de burger (de kiezer) correct te informeren over de daden 
van de politici. Dit is één van de peilers van onze democratie.  
 
Het is dan ook een courante praktijk in de politieke berichtgeving dat ieder gesprek 
tussen een journalist en een politicus alleen maar een confidentieel karakter heeft als de 
politicus dat uitdrukkelijk voor of tijdens het gesprek zegt. Zoniet, zijn alle uitlatingen 
van de politicus publiceerbaar, ook letterlijk. Of het gesprek onder vier ogen plaatsvindt 
of via de telefoon maakt in deze niets uit. 
 
De journalist heeft wel de plicht zich tijdens het gesprek te identificeren als een 
journalist. Alleen in uitzonderlijke omstandigheden kan van deze regel afgeweken 
worden, bijvoorbeeld als informatie op geen enkele andere manier gevonden kan worden 
en er een speciaal publiek belang bestaat om deze informatie te kennen. 
 
Vanuit deze overwegingen kan de journalist van Het Laatste Nieuws geen deontologische 
inbreuk worden verweten. Het telefoongesprek ging over daden van Hugo Schiltz als 
bestuurder van AWW, een politieke functie. Uit de weergave van het telefoongesprek 
blijkt ook duidelijk dat Hugo Schiltz wist dat hij een journalist aan de lijn had, vermits 
die hem om commentaar verzoekt op beschuldigingen aan zijn adres. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridisch-gerechtelijke - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - 
aansprakelijkheid van de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 
 



 40

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Belgacom  c/  Clickx 

 
25 januari 2001 

 
 
 
FEITEN 
 
In de maand juli van het jaar 2000 voeren internetprovider Telenet en het magazine 
Clickx een gezamenlijke reclamecampagne waarin verwezen wordt naar een artikel in 
Clickx over de snelheid van breedbandverbindingen die internetproviders aanbieden. In 
dat artikel, dat net voor het begin van de reclamecampagne is gepubliceerd, wordt 
Telenet als 'beste koop' voorgesteld. 
 
 
PROCEDURE 
 
Belgacom, eveneens internetprovider en concurrent van Telenet, dient tegen Clickx 
klacht in bij brief van 17 mei 2000. Lodewijk Deleu, hoofdredacteur van het magazine, 
reageert hierop ter zitting van de Raad op 23 november 2000. 
 
 
KLACHT 
 
Volgens Belgacom had Clickx bij de keuze van één bepaalde operator in zijn redactionele 
bijdrage commerciële belangen, gezien de gezamenlijke reclamecampagne die daarop 
volgde, en kon het deze keuze dan ook niet maken op een onbevooroordeelde wijze. 
Ook stelt Belgacom vragen bij het feit dat een redactionele bijdrage wordt gebruikt ten 
voordele van één bedrijf dat zelf onderwerp was van een vergelijkende studie in het 
artikel. 
Hierdoor komen volgens Belgacom de redactionele onafhankelijkeid en onpartijdigheid 
in gevaar. 
 
 
REPLIEK 
 
De hoofdredacteur van Clickx benadrukt dat alle testen door een onafhankelijk labo 
worden uitgevoerd. Ook is de redactie van Clickx gescheiden van de commerciële dienst 
waardoor het redactionele beleid onafhankelijk is van het commerciële beleid. 
De campagne met Telenet werd volgens Clickx afgesproken na het verschijnen van de 
test in Clickx. Vanuit Clickx is geëist dat Telenet letterlijk zou citeren. Clickx stelt ook 
nog dat het in de internetwereld niet abnormaal is dat testen worden geciteerd. Ook 
Easynet - dat Belgacom-technologie gebruikt voor het aanbieden van breedband toegang 



 41

tot internet - heeft Clickx op z'n website geciteerd toen de Clickx-test positief was voor 
Belgacom. Clickx voert ook nog promotieacties met andere bedrijven buiten Telenet. 
 
 
ADVIES 
 
Uit de voorgelegde stukken blijkt dat de gezamenlijke promotie-campagne pas na het 
verschijnen van de test in Clickx concreet werd afgesproken. Uit geen enkel gegeven 
blijkt dat de test die Clickx heeft gepubliceerd vooraf beïnvloed is geweest door 
commerciële contacten tussen Telenet en Clickx. Telenet heeft in deze zaak blijkbaar 
vooral munt willen slaan uit de positieve testresultaten die in Clickx waren verschenen. 
Het blad kan dan ook niet verweten worden bevooroordeeld of partijdig te zijn geweest. 
 
Toch wil de Raad voor Deontologie zijn bezorgdheid uitspreken over de aard van de 
campagne die Telenet en Clickx hebben gevoerd. Deze gezamenlijke campagne net na 
het verschijnen van een test - met de letterlijke citering van teksten die in Clickx zijn 
gepubliceerd - doet het onderscheid tussen redactioneel werk en commerciële activiteiten 
inderdaad vervagen. Dergelijke promotiecampagnes wekken bovendien hoe dan ook de 
indruk dat er vooraf afspraken zijn gemaakt en dat het persorgaan niet onpartijdig was. 
Een veralgemening van dergelijke praktijken zet de geloofwaardigheid van de pers op het 
spel. Het publiek, dat op de media moet kunnen vertrouwen als bron van informatie, zou 
moeilijker nog het onderscheid kunnen maken tussen journalistieke berichtgeving en 
commerciële mededelingen. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 



 42

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Parket Luik  c/  P. (La Meuse) 

 
22 februari 2001 

 
 
DOSSIER 
 
De substituut van de procureur des Konings te Luik die belast is met de relaties met de 
pers, mevrouw Wilwerth, maakt bij de Raad voor Deontologie op 28 november 1999 een 
klacht aanhangig tegen P., een journaliste bij La Meuse. 
De aangeklaagde artikels dienden te worden opgevraagd, en werden voorgelegd in maart 
2000. 
Het horen van de journaliste, die vergezeld was van haar hoofdredacteur en van haar 
advocaat, vond plaats in augustus en het verhoor van de substituut-procureur des Konings 
in oktober 2000. De verzoekende partij stuurde nog een aanvullend dossier door op 19 
januari 2001. 
De Raad sloot het dossier af op 22 februari 2001. 
 
 
KLACHT 
 
De klagende substituut verwijt de journalist in hoofdzaak dat zij een boek ophemelde van 
ene M. Van Gijseghem. Zodoende had zij "goedkeuring gegeven aan de beledigende en 
onjuiste uitlatingen die erin werden gedaan betreffende de gerechtelijke wereld, alsook 
aan de kwaadwillige insinuaties die erin werden gedaan betreffende bepaalde 
magistraten". 
Verzoeker meent dat er "geen enkel tegengewicht tegen deze overgenomen uitlatingen 
werd aangebracht door de journalist" en "dat geen enkele magistraat werd gevraagd om 
zijn standpunt te geven omtrent de meningen die in het werk voorkomen of omtrent de 
handelswijze van de auteur in het algemeen." De substituut voegt er tenslotte aan toe dat 
dit artikel "tendentieus is, wars van elke objectiviteit en slechts in geringe mate conform 
met de regels van de deontologie die vooral de journalisten die "in vertrouwen" "op het 
Paleis" worden toegelaten, moeten respecteren." 
 
Tijdens een hoorzitting nam de klagende partij zich voor om haar dossier nog verder 
kracht bij te zetten aan de hand van nieuwe stukken. Een tweede artikel werd voorgelegd 
in januari 2001. 
 
 
ADVIES 
 



 43

De Raad voor Deontologie stelt vast dat geen enkele van de artikels die werden 
voorgelegd door Mevrouw Wilwerth, voldoende de verwijten bijzet die zij tegen 
journaliste P. formuleert. 
 
- Het eerste artikel, "La choucroute judiciaire" (de gerechtelijke zuurkool) (La Meuse 

1/09/99), werd gepubliceerd in de rubriek 'Boeken' en behelst de recensie van een 
boek en het portret van de auteur ervan. 
Dit werd heel slecht onthaald door bepaalde Luikse, gerechtelijke middens. De 
auteur, die het met het Luikse gerecht aan de stok had, vereffende zo op een 
anonieme manier bepaalde rekeningen met bepaalde personaliteiten uit de Luikse 
gerechtelijke wereld. 
Hoewel begrip kan worden opgebracht voor het feit dat de substituut de woede van 
bepaalde van haar collega's ten opzichte van dit boek en de auteur ervan overnam, 
laat niets in het dossier toe te besluiten dat P. door het schrijven van de recensie en 
van het portret van de auteur een inbreuk zou hebben gepleegd op een regel van de 
deontologie. 
Meer bepaald betreffende het verwijt dat het woord niet werd gegeven aan de 
magistraten naar aanleiding van dit artikel, is de Raad van oordeel dat dit verwijt 
eventueel zou kunnen worden gemaakt ten opzichte van de auteur van het boek, maar 
niet ten opzichte van de journalist die er maar een afspiegeling van geeft. 
De Raad wenst eveneens naar voren te brengen dat de " de journalisten die in 
vertrouwen op het Paleis worden toegelaten" ertoe verplicht zijn om een goede 
kennis te verwerven van de praktijken, de milieus en het gerechtelijke taalgebruik, 
maar dat zij geen deontologie hebben die verschillend is van die van de andere 
journalisten. 

 
- Het tweede artikel, "Il m'arrivait de la cogner au mur" (het overkwam mij dat ik haar 

tegen de muur had geslagen), verscheen in La Meuse van 20 mei 2000 en werd 
voorgelegd aan de Raad op 19 januari 2001, wat dus na het verhoor van de partijen 
was. 
De klagende substituut preciseerde niet waarom dit artikel een inbreuk tegen de regels 
van de deontologie zou behelzen. De Raad kan zich niettemin voorstellen dat de 
(korte) puntjes van kritiek die de journalist had geformuleerd naar aanleiding van de 
vorderingen van het parket, de woordvoerster ditmaal hadden geschokt. Dit artikel 
kon volgens de woordvoerster overigens "slechts worden opgesteld in functie van een 
goede dossierkennis". 
Daar de woordvoerster "zich verliet op het besluit van de Raad", wenst deze eraan te 
herinneren dat elke klacht de grieven op het deontologische plan moet preciseren, en 
dat het niet de opdracht van de Raad is om deze te formuleren bij de lectuur van de 
artikels die haar worden bezorgd. 

 
Een uitspraak van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
gerechtelijke aansprakelijkheid - het weze burgerrechtelijk, het weze strafrechtelijk - van 
de betrokken journalist of van wie dan ook. 
 
 



 44

 
 
 



 45

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Roger De Clerck  c/  P. (Financieel-Economische Tijd) 

 
22 februari 2001 

 
 
 
VOORGAANDEN 
________________ 
 
De Financieel-Economische Tijd publiceert op 26 augustus 2000 in de rubriek 'Uw leven' 
een reportage van journalist P. onder de titel 'De Wet-Vlamingen'. De journalist is met de 
fiets door West-Vlaanderen getrokken op zoek naar de economische en bedrijfsattitude 
van de Westvlaamse ondernemers. Zijn leidmotief: "De West-Vlamingen, harde noeste 
werkers, zouden lak hebben aan wetten en niet vies zijn van fiscale fraude." De journalist 
interviewt diverse bedrijfsleiders en andere sleutelfiguren uit de provincie. Een kapstok 
voor zijn reportage is de zaak-Beaulieu, een complex gerechtelijk-fiscaal 
onderzoeksdossier rond tapijtenproducent Roger De Clerck. 
 
 
KLACHT 
________ 
 
Namens Roger De Clerck dient zijn advocaat op 18 september 2000 een klacht in tegen 
de journalist. De klacht betreft in essentie partijdigheid, het niet onderscheiden van feiten 
en commentaar, een gebrekkige bronnencontrole en het niet-corrigeren van foutieve 
informatie. 
 
De klacht betreft twee feitelijke gegevens. 
1. Terwijl het artikel meldt dat industrieel De Clerck in 1986 een veroordeling opliep en 

daarbij 'opschorting van vonnis' kreeg, wijst de klager erop dat hij op 27 juni 1987 
door de Gentse kamer van inbeschuldigingstelling buiten vervolging werd gesteld. Op 
22 juni 1995 besliste de Fiscale kamer van het Gentse Hof van beroep reeds dat de 
aanslagen die de Bijzondere Belastingsinspectie op de kwestieuze commissielonen 
geheven had, opgeheven moesten worden. 

2. In verband met de eigenlijke 'Beaulieu-zaak', een onderzoek dat inmiddels meer dan 
tien jaar in handen is van de Brusselse onderzoeksrechter Bruno Bulthé, wijst klager 
erop dat totdusver geen enkele formele inverdenkingstelling is geformuleerd. 

 
Nog volgens klager werd de redactie van de FET in kennis gesteld van de Gentse arresten 
en werd de heer P. bij aangetekend schrijven van 29 augustus 2000 om een rechtzetting 
gevraagd, waar niet op ingegaan werd. 
 



 46

 
REPLIEK 
________ 
 
Journalist P. reageert op de klacht met een brief van 21 november 2000. Hij haalt drie 
elementen aan. 
1. Hij is in het artikel wel degelijk "voorzicht" geweest, en meldde uitdrukkelijk dat er 

in de zaak-Beaulieu nog steeds geen uitspraak is gedaan. Dat sommige 
geïnterviewden Roger De Clerck niettemin een fraudeur noemen, is volgens de 
journalist voor hun rekening. 

2. De passage over 'opschorting van het vonnis' tegen industrieel De Clerck haalde hij 
uit het boek 'Beaulieu pleit onschuldig' van Ludwig Verduyn (Kritak, 1992). Tegen 
Verduyn werd nooit een klacht ingediend. 

3. Hij nam op 24 juli 2000 telefonisch contact op met Roger De Clerck teneinde een 
reactie te bekomen, maar daar weigerde deze laatste op in te gaan. Een Belgacom-
overzicht van door de journalist opgeroepen telefoonnummers staaft dit. 

 
 
ADVIES 
________ 
 
1. De gelaakte berichtgeving maakt deel uit van een uitvoerige reportage over het 

ondernemersklimaat in West-Vlaanderen. Ondernemers en andere sleutelfiguren uit 
de provincie leggen uit hoe West-Vlamingen "lange tijd weinig ethisch" optraden op 
fiscaal vlak. Ze zoeken daarvoor verklaringen, maar stellen ook dat de tijden en de 
zeden veranderd zijn. In die evolutie krijgen Roger De Clerck en de Beaulieu-zaak 
een bijzondere vermelding. 

2. De journalist heeft zich hoe dan ook ruim geïnformeerd. Verschillende invalshoeken 
worden belicht. 

3. In dat kader deed hij ook een vergeefse poging om Roger De Clerck zelf aan het 
woord te laten. 

4. De passage over een veroordeling zij het 'met opschorting van vonnis' beantwoordt in 
die zin aan de werkelijkheid dat de Raadkamer van Kortrijk op 12 december 1986 
effectief een verwijzing van industrieel De Clerck naar de correctionele rechtbank 
opschortte, dit onder meer op grond van het intellectueel peil en de sociale positie van 
de betrokkene. De journalist voegt hier zelf aan toe dat het beroep van het parket-
generaal hier niets aan veranderde. Het is niet omdat de door de journalist 
gehanteerde terminologie niet naadloos aansluit op de juridisch-gerechtelijke 
terminologie, dat de journalist zich schuldig maakt aan een deontologische inbreuk. 

 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische-gerechtelijke - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - 
aansprakelijkheid van de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 



 47

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Open Thuis c/ 'Jambers' (De Televisiefabriek) 

 
22 februari 2001 

 
 
OMSCHRIJVING 
---------------------- 
 
Aanleiding voor de klacht zijn twee uitzendingen van het programma 'Jambers'. Het ene 
gaat onder de titel 'Opgevoed door grootouders' over kinderen die opgroeien bij hun 
grootouders (omdat de ouders overleden zijn of de opvoeding niet kunnen waarborgen). 
Het tweede belicht onder de titel 'Vrouwen in armoede' de situatie van vrouwen die te 
maken hebben met financiële en maatschappelijke achterstelling. 
 
 
KLACHT 
------------ 
 
De klacht wordt op 8 juni 2000 geformuleerd door een personeelslid van Open Thuis, een 
dienst in de sector van de pleegzorg. De betrokken teamverantwoordelijke heeft na de 
uitzending van de twee programma's nog contacten gehad met sommige mensen die erin 
opgevoerd werden en/of met hun familieleden. 
 
De klacht omvat verscheidene aspecten. 
In het algemeen worden de journalistieke methodes gelaakt die medewerkers van het 
productiehuis De Televisiefabriek zouden gebruiken. Er wordt verwezen naar een tiener 
die met beloften over een professionele loopbaan als fotomodel overtuigd geweest zou 
zijn om mee te werken. Op een ander moment zou een televisieploeg iemand 
overrompeld hebben en zonder toestemming opnames gemaakt hebben. 
Verder wordt aangeklaagd dat een meisje van 16 jaar in beeld wordt gebracht terwijl ze 
onder toezicht van de jeugdrechter staat. 
 
Omdat de klacht zeer summier en vaag geformuleerd was, bovendien zonder opgaaf van 
de datum van de gelaakte uitzendingen, vroeg de Raad op 31 oktober 2000 aan het 
personeelslid van Open Thuis meer inlichtingen. 
Open Thuis bezorgt de Raad op 11 januari 2001 een aanvullende brief met een letterlijke 
getuigenis van een vrouw (een grootmoeder) die voor het programma Vrouwen in 
armoede zonder haar toestemming gefilmd zou zijn. De uitzending van een en ander zou 
gevolgen gehad hebben voor de relatie met de ex-man van haar dochter. Verder wordt er 
opnieuw op gewezen dat de medewekers van De Televisiefabriek mensen zouden paaien 
met beloften en dat geïnterviewden schriftelijk moeten bevestigen dat zij voor hun 
medewerking niet worden betaald. 



 48

 
 
REPLIEK 
------------ 
 
In een repliek op de oorspronkelijke klacht gaat Paul Jambers, zaakvoerder van De 
Televisiefabriek, op 7 november 2000 in op de uitzending Opgevoed door grootouders. 
Hij schetst het opzet - kinderen en grootouders vertellen hun verhaal over een bijzondere 
opvoedingssituatie - en ontkent daarbij dat zijn redactie oneerlijke of misleidende 
methodes zou gebruiken om informatie te verzamelen of de medewerking van mensen te 
bekomen. 
Naar aanleiding van de klacht van Open Thuis heeft een medewerkster overigens ook nog 
contact gehad met een aantal betrokkenen, en die zouden gemeld hebben dat zij na de 
uitzending geen nadelige invloeden ervaren hadden. 
De heer Jambers meldt in zijn repliek niet welke regels hij en zijn redactie hanteren bij 
het in beeld brengen van minderjarigen en meer specifiek van minderjarigen die te maken 
hebben met een maatregel van jeugdbescherming. 
 
 
ADVIES 
----------- 
 
1. De Raad voor Deontologie kan zich niet uitspreken over hoe de redactie van De 

Televisiefabriek in casu informatie verzameld heeft en mensen gemotiveerd zou 
hebben om aan de programma's mee te werken. De Raad wil in het algemeen wel 
herinneren aan de deontologische plicht dat geen oneerlijke methodes mogen gebruikt 
worden om informatie, foto's en documenten te bekomen. Hoe dan ook stelt de Raad 
vast dat niemand van de betrokkenen voor de uitzending uitdrukkelijk voorbehoud 
gemaakt heeft tegen het draaien en het latere uitzenden van de reportage. 

 
2. In hetzelfde licht stelt de Raad geen inbreuk op de deontologische plicht van respect 

voor de privacy vast. 
Het klopt dat ingevolge artikel 80 van de wet van 8 april 1965 de media moeten 
nalaten om identiteiten te geven of beelden te tonen van minderjarigen voor wie een 
maatregel van jeugdbescherming genomen is. Niettemin zijn alleen de rechtscolleges, 
en niet de Raad voor Deontologie, bevoegd om zich uit te spreken over eventuele 
overtredingen hiervan. 

 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 



 49

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Zaak D. (De Morgen) / M. (Gazet van Antwerpen) 

 
22 februari 2001 

 
VOORGAANDEN 
________________ 
 
Onderhavige zaak is op 7 december 1999 aan de Raad voor Deontologie overgemaakt 
door het Bureau van de AVBB. Het gaat niet om een klacht maar om een vraag om 
verduidelijking. Het Bureau van de AVBB zegt met zijn vraag de bekommernissen van 
vele vrouwelijke journalisten bij de Gazet van Antwerpen te vertolken, na bepaalde 
verklaringen die door een mannelijke collega aldaar werden afgelegd. 
 
 
FEITEN 
_______ 
 
Op 14 oktober publiceert De Morgen een artikel van de hand van journaliste D., waarin 
gewag gemaakt wordt van een niet nader geïdentificeerde Antwerpse firma waar een 
personeelsverantwoordelijke een boekje zou bijhouden met de data van menstruatie van 
de vrouwelijke personeelsleden. Het artikel vermeldt gelijkaardige praktijken in het 
Aziatische en Amerikaanse bedrijfsleven. 
 
De VRT-Radio pikt het thema in zijn Radio 1 programma Groot Gelijk op. Op 19 oktober 
interviewt Groot Gelijk zowel journaliste D. als de totdusver anoniem gebleven 
bedrijfsverantwoordelijke, die niemand minder blijkt te zijn dan een eindredacteur bij 
Gazet van Antwerpen, M. Deze geeft op de radio openlijk uitleg over de 
'rodekruisjeskalender' die hij inderdaad bijhoudt. 
 
De vrouwelijke journalisten bij Gazet van Antwerpen klagen de praktijk aan als een 
inbreuk op hun privacy. Wanneer M. vervolgens door hoofdredacteur Luc Van Loon over 
de kwestie bevraagd wordt, zegt de eindredacteur dat het verhaal niet klopt met de 
realiteit. Volgens hem gaat het om een uit de hand gelopen grap. 
 
Op die manier zet M. natuurlijk wel journaliste D. voor schut. Impliciet beschuldigt hij 
haar ervan een toogverhaal te hebben gepubliceerd en haar informatie onvoldoende te 
hebben gecheckt. 
 
 
ADVIES 
________ 
 



 50

1. Rol van journaliste D. 
 
Zij wordt over de zaak gehoord op 28 september 2000. 
 
Het onderwerp ging haar interesseren na een bezoek aan Aziatische bedrijven waar de 
praktijk toegepast wordt ter bescherming van het vrouwelijke personeel. 
 
D. beklemtoont dat ze M., toen nog als vriend, volledig in vertrouwen genomen had toen 
hij haar over zijn menstruatiekalender vertelde. In dat licht vermeldde de journaliste ook 
niet M's naam. Het was M. zelf die voor het voetlicht trad, met zijn openlijke getuigenis 
op de VRT-Radio. 
 
Journaliste D. zegt bijzonder geraakt te zijn geweest door de latere ontkenningen van M. 
Ze kreeg er op haar eigen redactie moeilijkheden door. 
 
De Raad voor Deontologie meent dat journaliste D. nergens in de fout is gegaan. Ze 
kwijtte zich volledig van haar taak, ook door haar informatiebron M. aanvankelijk niet te 
vernoemen. 
 
2. Rol van journalist M. 
 
Ondanks herhaald aandringen weigert M. in te gaan op de vraag van de Raad voor 
Deontologie om zijn visie op de zaak te geven. 
 
De Raad is, na het beluisteren van een audiocassette met de getuigenis van M. in het 
VRT-Radioprogramma Groot Gelijk, van oordeel dat de eindredacteur er wel degelijk 
een menstruatiekalender over de vrouwelijke journalisten op nahoudt. 
 
De Raad meent daarom dat M. zijn collega bij De Morgen in een kwaad daglicht heeft 
gesteld door naderhand te stellen dat deze laatste van een uit de hand gelopen grap een 
nieuwsbericht had gemaakt. Een dergelijke opstelling strookt niet met de beroepsplicht 
tot confraterniteit. 
 
De Raad neemt er akte van dat, luidens zijn getuigenis op de radio, M. de kalender in 
kwestie bijhoudt om vrouwen die menstrueren te ontzien, door ze minder lastige 
karweien te geven. Zulks belet niet dat de praktijk ernstige vragen oproept rond het 
respect voor de privacy van de betrokken werkneemsters. De ultieme beoordeling van 
een en ander dient evenwel te gebeuren door de bevoegde instanties in het 
arbeidsrechtelijke circuit, met name de ondernemingsraad. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van juridisch-
gerechtelijke - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid 
van de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 



 51

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
V.  c/  S. (Het Laatste Nieuws) 

 
22 februari 2001 

 
 
FEITEN 
_______ 
 
Het Laatste Nieuws publiceert op 31 oktober 2000 een artikel over de heraanleg van het 
perceel grond rond de Sint-Veerlekapel in Steenokkerzeel, dit onder de titel 'Niemand is 
gebaat met verloren werk en weggesmeten geld'. Over deze heraanleg blijkt een politiek 
conflict te bestaan, met als concrete inzet of er paaltjes worden geplaatst of niet. De 
bevoegde schepen van Openbare Werken, V., is voor de plaatsing van paaltjes, maar dat 
stuit bij onder anderen de burgemeester van Steenokkerzeel op openlijke kritiek. 
 
Gevraagd naar zijn reactie zegt schepen V. in Het Laatste Nieuws van 31/10: "Ik heb 
geen opdracht gegeven tot het plaatsen of bestellen van paaltjes. Het hele schepencollege 
beslist daarover. Dat doe ik niet alleen. Verder zeg ik er niets meer over, ze kunnen 
ermee doen wat ze willen. Ik ben het beu het middelpunt van allerlei schandaaltjes te 
zijn." 
 
 
KLACHT 
________ 
 
In een brief aan de Raad voor Deontologie laakt schepen V. op 13 november 2000 de 
"ondeontologische houding" van de betrokken journalist. 
 
Het artikel zou helemaal niet stroken met zijn verklaring noch met andere beschikbare 
informatie. Daarbij zou de journalist erop uit zijn "een schandaalsfeer te scheppen". 
 
Bovendien werd een verzoek tot recht op antwoord niet ingewilligd. 
 
 
VERWEER 
__________ 
 
Met een brief aan de Raad van 22 januari 2001 reageert hoofdredacteur van Het Laatste 
Nieuws Paul Daenen op de klacht. 
 



 52

De hoofdredacteur beklemtoont dat beide partijen in het conflict om hun mening is 
gevraagd, dat de commentaren van beiden in citaatvorm weergegeven zijn, en dat het 
bijgevolg om correcte berichtgeving gaat. 
 
Het klopt dat schepen V. maar weinig medewerking betoonde, maar dit gebeurde op 
grond van de onterechte vooronderstelling dat de journalist een 'schandaalartikel' wilde 
maken. 
 
De hoofdredacteur weerlegt bovendien ooit een recht van antwoord te hebben gezien. 
Gezien in de nu voorgelegde tekst overigens een derde persoon in opspraak gebracht 
worden, voldoet ze toch niet aan de voorwaarden voor publicatie. 
 
 
ADVIES 
________ 
 
De Raad voor Deontologie meent dat de journalist geen enkele deontologische fout kan 
aangewreven worden; 
 
Hij pleegde correct hoor en wederhoor, en gaf de standpunten, voorzover partijen deze 
wilden formuleren, correct weer. 
 
De journalist kan niet ten kwade geduid worden naderhand een alsnog gegeven reactie 
niet gepubliceerd te hebben, daar waar hij de betrokken politicus op voorhand alle 
gelegenheid liet zijn visie te geven. 
 
Voor de beoordeling van een publicatieverplichting in het licht van de wet op het recht 
tot antwoord van 23 juni 1961, zijn enkel de rechtscolleges bevoegd. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 



 53

AVBB 
Raad voor Deontologie 

 
Parket Leuven  c/  M. en G. (Het Laatste Nieuws) 

 
Advies van 29 maart 2001 

 
FEITEN 
---------- 
 
De krant Het Laatste Nieuws publiceert op 28 en 29 augustus 2000 een paar artikelen 
over de nakende afhandeling van een dossier van pedofilie door de Leuvense raadkamer. 
 
In HLN van 28 augustus 2000 staat op pagina 1 een stukje met als kop 'Seriepedofiel gaat 
wellicht vrijuit'. In de intro wordt gemeld dat "Jozef Daniël V. (47), een pedofiel uit 
Herent die tientallen minderjarige jongens aanrandde, […] allicht zonder straf 
geïnterneerd [zal] worden." Het artikel geeft verder aan dat het parket de raadkamer zal 
vragen een beschikking in die zin te nemen, omdat de man "zijn daden niet [kon] 
controleren". De ouders van de slachtoffers zijn echter niet te spreken over de visie van 
het openbaar ministerie, meldt HLN nog. 
Op pagina 4 van dezelfde editie wordt het verhaal uitgediept. De titel hier luidt 'Ouders 
gruwen bij idee van straffeloosheid'. In de lead heet het dat de raadkamer eerstdaags moet 
beslissen of Jozef Daniël V. (47) "doorverwezen zal worden naar een rechtbank, dan wel 
zonder straf geïnterneerd zal worden." En verder: "Het parket vraagt de internering en 
wil hem buiten vervolging laten stellen. De ouders van de slachtoffers gruwelen bij de 
gedachte dat V. straffeloos zal blijven." 
 
In HLN van 29 augustus wordt melding gemaakt van een protestactie die een vader van 
een van de slachtoffers wil opzetten, dit na lezing van de vorige editie van HLN. In een 
kort stukje op pagina 1 heet het dat deze vader "een gezamenlijk protest [wil] 
organiseren tegen het feit dat de aangehouden pedoseksueel door de raadkamer 
eventueel buiten vervolging kan worden gesteld. 'Die man màg gewoon niet vrijkomen', 
zegt de vader machteloos." Op pagina 8 volgt meer informatie, en wordt de betrokken 
vader uitvoerig aan het woord gelaten. 
 
 
KLACHT 
------------ 
 
Met een brief van 13 september 2000 dient de heer Theo Jacobs, substituut-procureur des 
konings te Leuven, in zijn hoedanigheid van persmagistraat klacht in tegen de 
journalisten M. en G., de auteurs van de artikelen verschenen in HLN van 28 augustus 
2000. 
 



 54

De klacht betreft het "uiterst suggestieve karakter" van de artikelenreeks. "De 
gepubliceerde artikels suggereren, zowel in de titel als in de inhoud, dat de verdachte 
"wellicht vrijuit" gaat en "straffeloos blijft" terwijl het Parket de internering van 
betrokkene vordert, zich daarbij steunend op een onderbouwd psychiatrisch verslag." 
Zo'n internering nu is "een zeer zware beveiligingsmaatregel die maximale garanties 
oplevert voor de samenleving." Door een compleet tekort aan duiding ter zake wordt "de 
(verkeerde) indruk gewekt bij een onwetende lezer dat een maatregel van internering 
gelijk zou staan met een onvoorwaardelijke vrijlating". 
 
Klager meldt verder dat op geen enkel ogenblik het standpunt van het Leuvense parket 
werd gevraagd, waardoor dit parket "ongenuanceerd en ongecontroleerd op de korrel 
genomen werd". 
 
"Een dergelijke bewust kwaadwillige manier van berichtgeving brengt onbetwistbaar 
nodeloos schade toe aan het Parket." 
 
"Daarnaast en nog veel belangrijker, is de maatschappelijke schade die wordt aangericht 
door het opwekken van een grote commotie tengevolge van pure desinformatie." 
 
 
REPLIEK 
------------ 
 
De Raad voor Deontologie nodigt de journalisten M. en G. uit voor een repliek op zijn 
hoorzitting van 25 januari 2001. Op 24 januari 2001 bezorgt de heer Hans Deridder, 
algemeen chef Nieuws en Redactie bij Het laatste Nieuws, een uitvoerige schriftelijke 
repliek aan de Raad. Deze repliek komt in de plaats van de mondelinge toelichting die de 
Raad van de twee betrokken journalisten had gevraagd. 
 
De heer Deridder, hierna verweerder genoemd, laat vooreerst weten dat journalist G. 
alleen is opgetreden als 'terreinjournalist', die het item bij de redactie heeft aangekaart en 
contacten met familieleden van de slachtoffers heeft gelegd. Zodoende moet journalist 
Masschelin beschouwd worden als de auteur van de artikelen. 
 
Ten gronde maakt verweerder een onderscheid tussen de titel die in de editie van 28 
augustus op pagina 1 verscheen ('Seriepedofiel gaat wellicht vrijuit') en de andere 
berichtgeving. 
 
Over de titel 'Seriepedofiel gaat wellicht vrijuit' 
 
Verweerder erkent dat HLN hiermee een fout heeft gemaakt. Dat iemand zonder straf 
geïnterneerd wordt, betekent inderdaad nog niet dat hij vrijuit zou gaan. Uit het 
verweerschrift: "Ik kan u verzekeren dat dergelijke fouten (die alle media spijtig genoeg 
haast dagelijks begaan) mij steeds weer zeer ongelukkig maken." 
Verweerder stipt aan dat de fout de ochtend nadien reeds leidde tot een "interne 
maatregel" binnen de redactie, maar specificeert niet welke precies. 



 55

Netzomin meent verweerder te moeten opgeven wie dan wel in de fout is gegaan. Als 
chef Nieuws en Redactie wenst hij persoonlijk de volledige verantwoordelijkheid te 
dragen voor gemaakte fout. 
 
Over de rest van de berichtgeving 
 
Verweerder ontkent dat ook in de rest van de berichtgeving de indruk zou gewekt worden 
dat een internering een onvoorwaardelijke vrijlating impliceert. Verweerder meent "dat 
elke lezer ook wel weet dat een geïnterneerd iemand niet vrij rondloopt op straat. Indien 
ik de heer Jacobs zou volgen in zijn betoog om meer duiding, zouden kranten meer weg 
hebben van een dagelijkse aflevering uit het wetboek van strafvordering of het 
strafwetboek, dan van publicaties die man-in-de-straat vertellen wat er rondom hem 
gebeurt." 
 
Verweerder betwist verder dat er onvoldoende hoor en wederhoor zou zijn gepleegd. De 
bronnen voor de berichtgeving waren het gerechtelijk dossier, de vordering van het 
parket voor de raadkamer en de reactie van de ouders van de slachtoffers. Ook de versie 
van het parket (vraag om internering) kwam dus aan bod. 
Overigens moesten de journalisten parketwoordvoerder Jacobs ook nog om een andere 
reden geen reactie vragen: dat is omdat deze laatste "sinds jaar en dag geen vragen van de 
HLN-redactie beantwoordt" tenzij die vragen hem via een welbepaalde journalist worden 
voorgelegd, journalist via wie het item vervolgens bij alle media belandt… Ook in dit 
geval zou, volgens verweerder, de parketwoordvoerder "onze zaak" zonder enige twijfel 
"verbrand" hebben. 
 
Verweerder ziet tot slot niet in hoe de gelaakte berichtgeving enige maatschappelijke 
schade zou aangericht hebben. Wel integendeel, het parket van Leuven nodigde de 
betrokken ouders na het verschijnen van de artikelen uit om hen eindelijk in te lichten 
over het dossier. 
 
 
ADVIES 
----------- 
 
1. De Raad voor Deontologie stelt journalist G. buiten de zaak, gelet op het feit dat hij 

alleen maar basisinformatie verzamelde en niet heeft meegewerkt aan de redactie van 
de artikelen. 

 
2. De Raad voor Deontologie beschouwt de titel 'Seriepedofiel gaat wellicht vrijuit' op 

de voorpagina van de editie van 28 augustus 2000 als bijzonder ongenuanceerd en 
daardoor deontologisch niet correct. De Raad neemt daarbij akte van de erkenning 
vanwege verweerder dat de titel in kwestie inderdaad fout was. Positief is verder dat 
deze fout geleid heeft tot een 'interne maatregel', ook al preciseert verweerder niet 
welke precies. Hiertegenover staat weer dat foutieve berichtgeving ook in de krant 
zelf moet rechtgezet worden, en dat is in casu niet gebeurd. 

 



 56

3. De Raad voor Deontologie meent dat ook de rest van de berichtgeving op sommige 
punten te weinig genuanceerd was. 
 
a) Internering wordt doorlopend geassocieerd met begrippen als "buiten vervolging 
stellen", "zonder straf", "vrijkomen". Hierdoor wordt bij een breed publiek een indruk 
van volledige straffeloosheid gewekt. Nochtans komt internering neer op een zware 
vrijheidsbeperkende maatregel, die zelfs onbeperkt in de tijd kan zijn. 
- Wat de terminologie "buiten vervolging" en "geen straf" betreft, heeft verweerder 

een punt als hij zegt dat internering technisch-juridisch gezien hieraan 
beantwoordt. Wie geïnterneerd wordt, wordt volgens het officiële juridische 
discours inderdaad 'buiten vervolging gesteld'. En een internering is inderdaad 
'geen straf' in de formeel-juridische zin, wel een 'beveiligingsmaatregel'. Het is 
evenwel buitengewoon paradoxaal dat verweerder voor deze terminologie meent 
volledig te kunnen aansluiten bij het officiële juridische discours (en veronderstelt 
dat zijn lezerspubliek dat ook beheerst…), terwijl voor het overige - bij voorbeeld 
voor de term "vrijkomen" - een zeer creatieve interpretatie gegeven wordt aan het 
officiële juridische discours. 

- Dat het een ouder van een van de slachtoffers is die systematisch de term 
"vrijkomen" hanteert, belet de redactie overigens niet om uit eigen beweging deze 
in onderhavige context beladen omschrijving te nuanceren. 

 
b) Terwijl de gehanteerde terminologie dus verkeerd of zeer onnauwkeurig uitdrukt 
wat een internering eigenlijk is, wordt geen enkele poging gedaan om uit te leggen 
wat internering dan wel is. 
De Raad voor Deontologie meent dat een minimum aan duiding over zoiets als 
internering niet hoeft te betekenen dat een krant een 'aflevering van het strafwetboek 
of het wetboek van strafvordering' wordt. 
Overigens belet niets de krant om deze duiding gepaard te laten gaan met kritiek op 
de techniek van de internering. 

 
4. De naleving van de regel van woord en wederwoord dient te worden ingevuld 

volgens de omstandigheden. De gelaakte artikelen omvatten het standpunt en de 
motieven van het parket zoals die waren verwoord in het gerechtelijk dossier. Ook al 
was de weergave hiervan niet steeds even verantwoord (zie supra, punt 3), toch kan 
klagende partij er in casu geen aanspraak op maken vooraf te zijn gehoord door 
verweerder. 

 
5. De Raad voor Deontologie neemt akte van de problematische verhouding tussen de 

Leuvense persmagistraat en de redactie van Het Laatste Nieuws. De Raad wenst 
daarbij te herinneren aan de afspraken die in het kielzog van de wet-Franchimont 
werden gemaakt tussen de minister van Justitie, de gerechtelijke en politionele 
autoriteiten en de AVBB. De Raad dringt aan op een correcte uitvoering van deze 
afspraken die op 30 april 1999 werden verwoord in een gezamenlijke rondzendbrief 
van de minister van Justitie en het college van procureurs-generaal. 

 



 57

Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van juridisch-
gerechtelijke aansprakelijkheid - het weze burgerrechtelijk, het weze strafrechtelijk - van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 



 58

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Orde der Geneesheren  c/  P-Magazine 

 
Advies van 29 maart 2001 

 
 
 
 
 
FEITEN 
---------- 
 
Het weekblad P-Magazine publiceert in zijn editie van 26 juli 2000 een reeks cartoons 
van tekenaar P. Een van de cartoons toont de geboorte van een meisje, dat vervolgens 
verkracht wordt door drie artsen. 
 
 
KLACHT 
------------ 
 
De Nationale Raad van Orde der Geneesheren vraagt in een brief van 12 oktober 2000 of 
de Raad voor Deontologie wil onderzoeken of de publicatie van dergelijke cartoons 
strookt met de deontologie van de hoofdredacteur van P-Magazine. De Nationale Raad 
specifieert niet welke cartoons hij viseert, maar aangenomen mag worden dat vooral de 
cartoon met de drie artsen aan de basis van de klacht ligt. De vraag wordt gesteld door 
voorzitter D. Holsters van het Bureau van de Nationale Raad. 
 
 
REPLIEK 
------------ 
 
De hoofdredacteur van P-Magazine, Alain Grootaers, reageert in een brief van 1 maart 
2001 op de klacht. "Het is de taak en de opdracht van een cartoonist om maatschappelijke 
tendensen en situaties op de hak te nemen, om te provoceren, om grenzen af te tasten, 
taboes te doorbreken en de samenleving een spiegel voor te houden. Daarvoor maken 
tekenaars gebruik van de techniek van de ‘hyperbool’, de kunst van het overdrijven", 
aldus de hoofdredacteur. Volgens hem zijn cartoons een vorm van commentaar, geen 
feitenverslag. En "feiten zijn heilig, maar commentaar is vrij." De hoofdredacteur meent 
daarom dat hij door de publicatie niet gezondigd heeft tegen de regels van de 
journalistieke deontologie. 
 
 
 



 59

ADVIES 
----------- 
 
Cartoons zijn een vorm van commentaar en daarom is de stelling ‘feiten zijn heilig, 
commentaar is vrij’ hier van toepassing. De Raad voor Deontologie hoedt er zich voor 
om uitspraken te doen over ‘goede’ of ‘slechte smaak’. Het Europees Hof van de Rechten 
van de Mens heeft bovendien herhaaldelijk gesteld dat journalistieke opinies schokkend, 
kwetsend en zelfs beledigend kunnen zijn. 
 
De Raad voor Deontologie acht het niet zijn taak te oordelen over het eventuele 
lasterlijke karakter van de betrokken cartoons, in die zin die de strafwet hieraan geeft. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt op geen enkele manier een erkenning in 
van de juridische – het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke – 
aansprakelijkheid van de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 



 60

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
G.L.  c/  La Province 

 
29 maart 2001 

 
 
DOSSIER 
 
Op 26 oktober 1996 bracht La Province (zoals andere kranten) verslag uit over een 
afschuwelijke gebeurtenis in Quevaucamps (Beloeil). Daar werden in hun slaapkamer 
een man en een vrouw met messteken vermoord. De dader, de enige zoon van het 
echtpaar, had zich aan de schommel achteraan in de tuin verhangen. Bij gebrek aan 
getuigen en overlevenden kon het gerecht niet anders dan dit drama toeschrijven aan een 
vlaag van zinsverbijstering van de 16-jarige zoon, een drugsverslaafde. 
De grootmoeder van vaderskant verduidelijkt in haar klacht bij de AVBB dat zij niet 
begrijpt waarom La Province het nodig vond om drie jaar later, op datum van 7 oktober 
1999, op dit drama terug te komen. 
“Ik zie niet in,” schrijft de klaagster, “waarom het nodig was dat de krant deze 
gebeurtenissen oprakelde. U kan zich inbeelden dat de verschijning van zo’n artikel de 
lijdensweg die ik sinds drie jaar moet volgen, niet heeft verlicht (…). Heel wat mensen uit 
mijn buurt lezen La Province en sinds de verschijning van het artikel worden er 
opmerkingen gemaakt.” 
 
 
ANALYSE 
 
Het horen van de journalist door de Raad voor Deontologie was overbodig. De Raad 
beschikt over voldoende informatie uit het proces-verbaal dat de gerechtelijke politie na 
het verhoor van de journalist heeft opgesteld. Dat verhoor kwam er na een klacht van de 
grootmoeder bij het parket van Doornik. 
 
De journalist verklaart in het pv dat “het artikel werd geschreven in het kader van een 
reeks met de naam “La Province chez vous”, waarin alle aspecten van een bepaalde 
gemeente aan bod komen. Ik werd belast met de opdracht het verenigingsleven in de 
gemeente Beloeil te onderzoeken. Een van de personen die ik daarvoor heb ontmoet, 
sprak mij over de gebeurtenis (…). Na het nodige opzoekingswerk in onze archieven en in 
deze van de krant Le Soir, heb ik op basis van oude publicaties dit artikel geschreven.” 
 
 
ADVIES 
 
Mag een journalist een gebeurtenis van jaren geleden opnieuw ter sprake brengen, zonder 
dat er nieuwe feiten zijn ? 



 61

 
De Raad voor Deontologie, alsook het College, hebben zich al uitgesproken over het 
deontologische beginsel 'recht op vergeten' (1). In de huidige stand van de rechtspraak 
kunnen enkel personen die gerechtelijk veroordeeld zijn, hun schuld tegenover de 
samenleving hebben ingelost en zich opnieuw willen socialiseren zich hierop beroepen 
(2). In het voorliggende geval was de termijn voor een eventuele strafvordering 
verstreken en er waren geen vervolgingen en a fortiori dus ook geen veroordelingen. 
Blijven dus over: de slachtoffers, met name de grootouders. 
 
Het beginsel van 'recht op vergeten' is dus in dit geval niet strikt toepasbaar. De Raad is 
niettemin van oordeel dat er uit respect voor de slachtoffers voor een tweede 
openbaarmaking sprake moet zijn van een actueel belang. Het beginsel van 'plicht tot 
nauwlettendheid' mag daarbij niet verward worden met de beslissing van de uitgever om 
bepaalde gebeurtenissen te bespreken die het leven in een gemeente de afgelopen jaren 
hebben getekend. 
 
Als de journalist in dit geval meende dat het drama paste in de context van een 
“historisch overzicht” over de gemeente (waarvoor te discussiëren valt), dan volstond een 
eenvoudige vermelding van de belangrijkste feiten ruimschoots. 
 
De Raad voor Deontologie heeft zich eveneens al uitgesproken over de speciale aandacht 
die slachtoffers verdienen bij de verslaggeving over zogenaamde faits divers of gemengd 
nieuws (advies van 25 maart 1999). Hij geeft aan journalisten de aanbeveling “het 
respect voor de familie van slachtoffers mee in overweging te nemen en geen details te 
vermelden die niets bijdragen tot het informeren van het publiek, maar kwetsend kunnen 
zijn voor die slachtoffers”. 
 
De Raad is van mening dat de journalist in dit dossier deze twee overwegingen heeft 
miskend en zonder geldige reden op een drama van een drietal jaar geleden is 
teruggekomen. 
 
Een uitspraak van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
gerechtelijke aansprakelijkheid - het weze burgerrechtelijk, het weze strafrechtelijk - van 
de betrokken journalist of van wie dan ook. 
 
 
------------------------- 
 
(1) Dit principe vinden we trouwens ook terug in een recente rechtspraak (cfr. Rb. 

Namen, 17 november 1997, A&M, 1998/3, 269.1). De bescherming van het privé-
leven omvat voor een veroordeelde persoon het daadwerkelijk recht op vergeten. Het 
naleven van dat recht, ook door journalisten die zich beroepen op de persvrijheid, 
moet worden beschouwd als het basisprincipe. Afwijkingen zijn mogelijk in twee 
gevallen: bij het verspreiden van elementen die vroeger reeds openbaar werden 
gemaakt en als er een actueel belang is voor een tweede openbaarmaking. De 
toegestane afwijkingen moeten strikt en zelfs restrictief worden geïnterpreteerd. 



 62

Het College voor Deontologie onderstreept hierbij dat de juridische formulering van het 
beginsel 'recht op vergeten' niet noodzakelijk overeenstemt met deze die in het kader van 
de deontologie wordt gebruikt, en waarbij ook rekening wordt gehouden met de plicht 
van nauwlettendheid van de journalisten. (advies van het College voor Deontologie, 23 
november 2000). 
 
(2)  Le droit de la presse, Hoebeke et Mouffe, Bruylandt academia, 2000, 733-736. 
 
 



 63

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
M.S.  c/  La Nouvelle Gazette 

 
29 maart 2001 

 
 
DOSSIER 
 
In haar editie van 8 juni 2000 wijdt La Nouvelle Gazette een dubbele pagina aan de finale 
van het Europese voetbalkampioenschap. Zich inspirerend op een van de teksten van zijn 
dossier wijst het dagblad op de eerste pagina op het gevaar van epidemieën, meer bepaald 
van maag-darmontstekingen en van meningitis. Dit alles "ten gevolge van de groepen 
supporters die elkaar zullen kruisen en die zich onderling zullen vermengen, … samen 
met hun microben…." Op het eerste blad staat onder de titel "Alerte aux épidémies" 
(Opgepast voor epidemieën) een grote kleurenfoto van supporters op de tribune van een 
(niet geïdentificeerd) stadium. 
 
Een lezer van de krant herkent er een grote panoramische foto in van Marokkaanse 
supporters die de finale om de beker van koning Hassan II bijwoonden. 
In zijn klacht die hij de volgende dag voorlegt aan de Raad voor Deontologie, stelt M.S. 
dat "men hier insinueerde dat wij, de Marokkanen, epidemieën in Europa 
binnenbrengen." 
 
 
ONDERZOEK 
 
De legende bij de foto van La Nouvelle Gazette situeert het document niet. 
Het bericht betreft een onderzoek dat een reeks van problemen herneemt, die ter sprake 
komen op de vooravond  van de opening van het tornooi, zoals dat van de 
kaartjesverkoop, de gevangeniscellen voor eventuele hooligans, of dus het risico op 
epidemies. 
De Raad voor Deontologie heeft aan La Nouvelle Gazette gevraagd om hem het dossier te 
bezorgen dat werd aangekondigd onder de omstreden foto. De titel bovenaan de foto ging 
terug op een tekst die het medische personeel aanzette tot waakzaamheid. Een uittreksel: 
"De Franse Gemeenschap (…) vraagt aan de huisartsen, aan de ziekenhuizen en aan de 
laboratoria  bijzonder waakzaam te zijn voor botulisme (vergiftiging door bedorven 
voedingsmiddelen), voor collectieve maag-darmontstekingen, voor salmonella-infecties, 
voor virale en bacteriële meningitis, voor legionella-infecties (douches, warm water), 
voor difterie maar ook voor kinkhoest (dat uit West-Europa zou hebben kunnen komen) 
en voor mazelen (die bij ons praktisch zijn verdwenen, maar die nog voorkomen in 
andere landen)." 
 



 64

In een brief die bij het dossier werd gevoegd, is de hoofdredacteur van de titels van de 
groep Sud-Presse van oordeel dat "De heer S. een intentie-proces maakt", en hij legt dit 
uit als volgt: "Wij wilden gewoon ons voornemen illustreren met een tribune van 
supporters, welke die ook waren. We hebben de foto in onze fototheek  gevonden en we 
hebben die zonder enige kwade bedoelingen gebruikt. Onze bedoelingen waren beslist 
niet diegene die de heer M.S. ons toedicht (…). Wij betreuren niettemin dat de 
Marokkaanse gemeenschap zich had kunnen geviseerd voelen." 
 
 
ADVIES 
 
De Raad voor Deontologie neemt akte van de verklaringen van de hoofdredacteur, maar 
niettemin wenst hij eraan te herinneren dat een illustratie voortvloeit uit journalistieke 
keuzes en dat zij bijgevolg het voorwerp hoort te zijn van dezelfde deontologische 
bekommernissen als degene die aan de redactionele stukken worden opgelegd. 
Deze conditio sine qua non is hier des te meer van toepassing, nu het gaat om een grote 
foto op de eerste pagina. De keuze van een illustratie van een tribune van supporters in 
het voetbalstadium van Rabat (Marokko) om de Belgische publieke opinie te 
waarschuwen tegen de risico's van epidemies die worden overgebracht tijdens sportieve 
ontmoetingen, is bedenkelijk. De foto laat inderdaad toe te zien, zelfs wanneer dit niet bij 
de eerste oogopslag is, dat het hier gaat om Marokkaanse supporters. Vlaggen en shirts 
zijn herkenbaar. 
 
Wanneer dit een bewuste keuze was geweest, zou dit een fout tegen de deontologie 
geweest zijn omwille van de aldus vrijwillig gecreëerde combinatie van Marokkaanse 
supporters en gevaren voor epidemieën. Inzoverre de hoofdredacteur verzekert dat er 
geen kwaad opzet mee is gemoeid, is de Raad voor Deontologie van oordeel dat het hier 
gaat om een onachtzaamheid, of minstens om een flater. 
De Raad wenst te herinneren aan de aanbevelingen die de werkgroep 'Media/Migranten' 
van de AVBB in juni 1994 geformuleerd heeft ter attentie van journalisten: "Vermeld 
nationaliteit, geboorteland, etnische afkomst, huidskleur, religie of cultuur alleen als deze 
informatie relevant is voor het bericht." En: "Aanbevolen wordt de de definitieve 
vormgeving van elk bericht, namelijk keuze van titels en beeldmateriaal, zo goed mogelijk 
op te volgen." 
De Raad voor Deontologie merkt op dat terwijl de redactionele tekst van pagina 4, die 
aanleiding gaf voor de eerste pagina, sober is en geen enkele aanduiding geeft van 
nationaliteit of ras, dit helemaal niet het geval is voor wat de illustratie op de eerste 
pagina betreft. 
 
Een uitspraak van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
gerechtelijke aansprakelijkheid - het weze burgerrechtelijk, het weze strafrechtelijk - van 
de betrokken journalist of van wie dan ook. 
 
 



 65

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
Van Weezendonk  c/  W. (Financieel-Economische Tijd) 

 
26 april 2001 

 
 
FEITEN EN PROCEDURE 
 
Op 22 mei 2000 dient de heer Jaap Van Weezendonk via zijn advocaat klacht in tegen 
een hele reeks artikelen die journalist W. gepubliceerd heeft over de Superclub-affaire en 
waarin ook Van Weezendonk voorkomt. De artikelen zijn verschenen tussen 1996 en 
2000 in de Financieel-Economische Tijd. 
Voorts ergert klager zich aan bepaalde passages in het boek 'De val van De Prins' van 
dezelfde journalist W. dat in 1992 verschenen is. 
 
 
KLACHT 
 
Volgens klager wordt hij sinds het boek "op de meest verregaande wijze door het slijk 
gehaald" in verband met zijn rol in de Superclub-zaak, zonder dat ooit zijn visie is 
gevraagd. 
De reden van deze stroom negatieve berichtgeving zou de vooringenomenheid van W. 
zijn: iedereen die iets bezwarend zegt over De Prins en Co, wordt beklad; De Prins zelf 
en Jozef Delcroix komen uitgebreid aan bod. Die vooringenomenheid is volgens klager te 
verklaren door het feit dat W. zich laat vergoeden voor het schrijven van tendentieuze 
berichten. Zo zou de journalist van De Prins een witte Opel gekregen hebben. Volgens 
klager bevestigen verschillende getuigen dit. 
 
 
VERWEER 
 
Journalist W. zegt dat hij Van Weezendonk ettelijke keren heeft ontmoet en dat deze ook 
uitgebreid aan het woord komt in zijn boek van 1992. Hij zegt voorts dat hij ernaar heeft 
gestreefd om met alle partijen te praten, dus ook met De Prins, wat hem niet in dank is 
afgenomen. W. ontkent dan ook dat hij vooringenomen zou zijn. 
Het verhaal van de auto is helemaal verzonnen. De getuigen zijn volgens W. volstrekt 
onbetrouwbaar. De fakturen van zijn garage bewijzen dat hij nooit met een witte Opel 
heeft gereden, maar met een grijze BX. 
 
 
ADVIES 
 



 66

Het dossier Superclub had in de jaren negentig een bijzondere maatschappelijke waarde 
omdat het ging om een onderzoek naar mogelijke fraude die in de miljarden liep. De 
mogelijke betrokkenheid van een groot internationaal bedrijf zoals Philips, vergrootte dit 
maatschappelijk belang nog. De hoofdrolspelers in deze zaak waren ook algemeen 
gekende personen. In die zin kan klager zich niet beroepen op een schending van de 
privacy omdat hij genoemd wordt in de artikelen van W. 
 
Dat journalisten zoals W. uitvoerig over de zaak hebben geschreven, is niet meer dan 
normaal. In een zo omvangrijk economisch-financieel dossier als Superclub is er nu 
eenmaal geen objectieve, vaststaande waarheid. De journalist heeft in zo'n zaken de plicht 
om de verschillende feiten te interpreteren en te duiden overeenkomstig de informatie 
waarover hij beschikt. Zo schrijft W. over de verschillende stappen in het onderzoek en 
beschrijft hij de rol van de verschillende hoofdrolspelers, Van Weezendonk incluis. Uit 
de artikelen van W., die klager aanvoert, blijkt volgens de Raad geen specifieke 
vooringenomenheid tegenover Van Weezendonk. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de - het 
weze strafrechtelijke, het weze burgerrechtelijke - aansprakelijkheid van de betrokken 
journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 
 
 



 67

AVBB 
RAAD VOOR DEONTOLOGIE 

 
D.  c/  W. (Financieel-Economische Tijd) 

 
26 april 2001 

 
 
 
 
FEITEN 
 
De Financieel-Economische Tijd publiceert op 29 augustus 2000 een artikel over het 
'dossier Lavithas'. In de laatste paragraaf wordt gesteld dat journalist D. in deze zaak 
werd verwezen naar de correctionele rechtbank voor heling en diefstal van documenten. 
 
 
PROCEDURE 
 
Op 18 september 2000 dient journalist D. klacht in tegen FET-journalist W., die het 
bewuste artikel heeft geschreven. 
De Raad hoort op zijn zitting van 22 februari 2001 journalist W. 
 
 
KLACHT 
 
Volgens D. is er nooit een verwijzing naar de correctionele rechtbank geweest, maar is hij 
voor de klacht buiten vervolging gesteld, en dat al op 20 juni 2000. Het Openbaar 
Ministerie is wel in beroep gegaan tegen deze beslissing omdat er procedurefouten waren 
gebeurd. 
D. neemt het de auteur van het artikel kwalijk dat hij nooit met hem contact opgenomen 
heeft over deze zaak. De auteur heeft voor zijn verhaal maar één bron, en dat is de man 
die klacht had ingediend tegen D. 
 
 
VERWEER 
 
Journalist W. stelt dat zijn artikel gebaseerd was op een officieel document, de 
dagvaarding voor de Kamer van Inbeschuldigingstelling, maar waarin de reden van de 
dagvaarding foutief was omschreven. Hij heeft deze omschrijving in het artikel 
overgenomen. Voorts was volgens verweerder de passage over D. in het hele artikel van 
secundair belang. De FET publiceerde op 31 augustus 2000 bovendien een recht van 
antwoord van D. 
 



 68

 
ADVIES 
 
Journalisten moeten voor hun berichtgeving beschikken over voldoende betrouwbare 
bronnen. Een officieel document van de Kamer van Inbeschuldigingstelling, zoals een 
dagvaarding, kan worden beschouwd als een voldoende betrouwbare basis voor 
berichtgeving, zelfs indien daarin een feitelijke fout is opgenomen. 
Het medium dat een fout in zo'n officieel document heeft overgenomen, heeft dan wel de 
plicht dit recht te zetten na ontdekking van de fout. De FET heeft aan deze verplichting 
voldaan door op 31 augustus 2000 een recht van antwoord te publiceren van D., die het 
slachtoffer was van deze fout. 
 
Een advies van de Raad voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 
juridische - het weze burgerrechtelijke, het weze strafrechtelijke - aansprakelijkheid van 
de betrokken journalist(en) of van wie dan ook. 
 
 
 
 
 
 



 69

AVBB 
COLLEGE VOOR DEONTOLOGIE 

 
José Happart  c/  X (Le Soir Illustré) 

(beroep van journalist X tegen 
advies van de Raad voor Deontologie van 25 mei 2000) 

 
23 november 2000 

 
 

 
 
 
DOSSIER 
 
Op 30 mei 2000 informeert de journalist van Le Soir Illustré per brief de voorzitter van 
het College voor Deontologie dat hij in beroep wil gaan tegen het advies van de Raad dat 
op 24 mei 2000 aan de partijen is medegedeeld. Zijn argumentatie: “Deze uitspraak is op 
meerdere punten onjuist”. 
 
Na een eerste analyse van het dossier beslist het College de twee partijen op 10 augustus 
2000 te horen, te weten José Happart en de journalist in kwestie. Het College wenst op 
dezelfde datum ook de hoofdredacteur van Le Soir Illustré te horen. Deze drie verhoren 
vinden uiteindelijk plaats op 13 september 2000. 
 
Het advies van het College werd na deliberatie op 23 november 2000 goedgekeurd. 
 
 
HOORZITTINGEN MET DE PARTIJEN 
 
• De journalist 
 
De journalist verduidelijkt tegenover het College dat hij beroep aantekent tegen drie 
punten uit het advies van de Raad voor Deontologie. 
1. Hij betwist de passage die laat doorschemeren dat hij niet gehaast was om op de 

uitnodigingen voor de hoorzitting bij de Raad in te gaan. Volgens de journalist had hij 
bij elke oproep in december 1999, januari en februari 2000 een geldige professionele 
reden die zijn afwezigheid rechtvaardigde. Zo vlug mogelijk, te weten in maart 2000, 
heeft hij zich aangeboden. 

2. De journalist betwist verder de passage over de scheiding van feiten en commentaar 
en over de vermenging van onderzoeksjournalistiek en satire. Hij weerlegt deze 
beweringen en vergelijkt zijn journalistieke stijl met een genre zoals Le Canard 
Enchaîné vertegenwoordigt, en waarbij ironie en satire mogelijk zijn. 

3. Hij betwist tot slot de passage over het 'recht op vergeten'. De Raad antwoordt met 
juridische argumenten op een politiek probleem. José Happart wil zich een links 



 70

imago aanmeten, onder meer door te refereren aan het verleden van zijn vader. De 
journalist verklaart dat hij niet zou zijn teruggekomen op het verleden van de vader, 
indien José Happart dat zelf niet had gedaan. Voor de journalist is hier veeleer sprake 
van een 'plicht tot nauwlettendheid' in plaats van een 'recht op vergeten'. 

 
• De hoofdredacteur 
 
De hoofdredacteur verklaart dat hij achter de gepubliceerde artikels staat. De gebruikte 
toon is spottend, maar al bij al niet storend. Hij ziet niet in waarom de gebruikte toon 
bekritiseerbaar zou zijn, als de feitelijke informatie niet verkeerd is. De artikels zijn 
politiek geëngageerd en de toon is soms schertsend, wat op zich geen deontologische fout 
is. 
Wat het aanhalen van het verleden van de vader betreft meent de hoofdredacteur dat deze 
informatie belangrijk was, aangezien ze meer duidelijkheid geeft over de vroegere 
omgeving van José Happart, ook al geeft de hoofdredacteur toe dat men bij dat aspect 
misschien te lang is blijven stilstaan. 
 
• De advocaat van José Happart (Michèle Hirsch) 
 
Mevrouw Hirsch verduidelijkt dat haar cliënt gevraagd heeft hem voor het College te 
vertegenwoordigen. 
Ze herhaalt dat het geschil vier artikelen betreft, geschreven in een verkiezingsperiode, 
waarvan twee met de titel ‘Happart, ex-futur Ministre'. De raadsman wijst verder op de 
gebruikte terminologie, bij voorbeeld 'Dom José'. 
De raadsvrouw is van mening dat de journalist te ver is gegaan: hij maakt er een 
amalgaam van. Zo zijn de twee bladzijden over het zogenaamde verleden van vader 
Happart als collaborateur geïllustreerd met een foto van iemand die de Hitlergroet brengt. 
De man op de foto is niet de vader van Happart. Dat soort amalgaam leidt tot 
desinformatie. 
Mevrouw Hirsch beklemtoont dat dit geen informatie is, maar sensatie die op emotie 
mikt: kan Happart met het verleden van zijn vader wel minister worden ?… Feiten die 
niets met elkaar te maken hebben, worden toch met elkaar in verband gebracht. Op 
democratisch vlak is dit een gevaarlijke werkwijze. Wat de stijl van de artikels betreft is 
de raadsvrouw van mening dat het gewenste evenwicht verbroken is, de grenzen zijn 
overschreden. 
 
 
ADVIES 
 
1. Het College wil vooropstellen dat het niet zijn taak is de gegrondheid van de 

vermelde feiten op zijn beurt te gaan controleren. Het komt niet aan het College toe 
om de kwalificaties “leugenachtige verklaringen” en “beledigende, lasterlijke en 
smadelijke woorden” te behandelen, zoals gevraagd in de klacht van de heer Happart. 

 
2. Het is daarentegen wel zijn taak te bepalen of volgens de aangebrachte elementen de 

deontologische regels in de verwerking van de informatie werden nageleefd. 



 71

In het voorliggende geval, en na akte te hebben genomen: 
- van de verklaringen van de auteur van de artikels en de hoofdredacteur over de 

veelheid van de informatiebronnen en de nauwkeurigheid van de weergegeven feiten; 
van het feit dat zij het recht eisen op geëngageerde kritiek die de informatie verwerkt 
op een ironische, sarcastische en schertsende manier; 

- van de verklaringen van de tegenpartij over desinformatie (in verkiezingsperiode), het 
gebrek aan relevante verbanden, de sensatiezucht en de publicatie van een foto van 
een Hitlergroet; 

is het College van de hierna volgende mening: 
 
- Vrijheid van commentaar is één van de fundamenten is van de journalistiek, maar het 

uiteenzetten van de feiten moet duidelijk van het eigenlijke commentaar gescheiden 
worden. Het naleven van deze regel is allesbehalve overbodig geworden met de 
ontwikkeling van nieuwe journalistieke stijlen, waarbij nauwkeurigheid niet altijd het 
belangrijkste criterium is. Het College stelt vast dat in de betwiste artikels het 
onderzoeksverslag met satire en de feiten met insinuaties worden vermengd. 

Het College deelt de mening dat de deontologie geen statisch gegeven is, maar zich moet 
inschakelen in de sociologische, morele en ethische evolutie van de samenleving. Het 
College is dan ook van oordeel dat het mengen van onderzoek en satire niet noodzakelijk 
fout is, als het geheel van het dossier getuigt van evenwicht. 
In het voorliggende geval besluit het College dat dit evenwicht in meerdere passages van 
het onderzoek afwezig is en dat het onderzoek op bepaalde plaatsen getuigt van media-
intimidatie, wat niet in overeenstemming is met de deontologische regels. 
 
- Wat het verleden van de vader betreft wil het College duidelijk verwijzen naar het 

beginsel van het 'recht op vergeten'. Deze regel werd trouwens opgenomen in recente 
rechtspraak: "De bescherming van het privé-leven omvat voor een veroordeelde 
persoon een daadwerkelijk recht op vergeten. Het naleven van dat recht, ook door 
journalisten die zich beroepen op de persvrijheid, moet worden beschouwd als het 
basisprincipe. Afwijkingen hierop zijn mogelijk in twee gevallen: bij het verspreiden 
van elementen die vroeger reeds werden openbaar gemaakt of als er een actueel 
belang is voor een tweede openbaarmaking." (Cfr. Burg. Rechtb. Namen, 17 
november 1997, A&M, 1998/3, 269). Het vonnis besluit nog dat wat de 
uitzonderingen betreft de alszodanig toegelaten afwijkingen strikt, en zelfs onder 
voorbehoud, moeten worden geïnterpreteerd. 

Het College onderstreept hierbij dat de juridische formulering van het beginsel 'recht op 
vergeten' niet noodzakelijk overeenstemt met deze van de deontologie, die ook de 
aandacht vestigt op de plicht van nauwlettendheid van de journalisten. 
Toch meent het College dat de uitzonderlijk goed gedocumenteerde openbaarmaking van 
het verleden van de vader, die wordt gebruikt om aan te tonen dat de zoon een leugenaar 
is en een aanhanger van bepaalde politieke ideeën die hij van zijn vader heeft “geërfd”, 
hetzelfde gebrek aan evenwicht vertoont en dus in strijd is met de deontologische regels. 
In die context overschrijdt de publicatie van een foto van de Hitlergroet ruimschoots de 
grenzen van de journalistiek, ook al is die satirisch. Deze klacht kan men evenwel alleen 
ten laste leggen van diegene die verantwoordelijk is voor de keuze van de illustraties. 
 



 72

- Tot besluit is het College van oordeel dat een gebrek aan evenwicht het geheel van 
het onderzoek kenmerkt en het insinuerende en suggestieve karakter van de artikels 
verder gaat dan het verstrekken van informatie. 

 
3. Een advies van het College voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van de 

gerechtelijke - het weze strafrechterlijke, het weze burgerrechtelijke - 
aansprakelijkheid van de betrokken journalist of van wie dan ook. 

 
 
 
 
 
 
 



 73

AVBB 
COLLEGE VOOR DEONTOLOGIE 

 
Pierre Dejemeppe c/ RTBF 
(beroep van de RTBF tegen 

advies van de Raad voor Deontologie van 27 april 2000) 
 

16 januari 2001 
 
 
 
DOSSIER 
 
Op 7 juni 2000 informeert de directeur Informatie van de RTBF het College voor 
Deontologie over de intentie van de journalist en zijn hoofdredacteur om in beroep te 
gaan tegen de uitspraak van de Raad voor Deontologie in het dossier Pierre Dejemeppe c/ 
RTBF (uitspraak van de Raad op 27 april 2000). 
Het College voor Deontologie kwam bijeen op 10 augustus 2000 en besliste de 
verschillende partijen te verhoren: de journalist, de hoofdredacteur, de heer Pierre 
Dejemeppe en ook de directeur Informatie. 
De verhoren werden uitgesteld van 13 tot 25 september, om uiteindelijk plaats te vinden 
op 16 oktober. 
Het College voor Deontologie heeft na deliberatie op 24 november 2000 een advies 
gegeven. 
 
 
HOREN VAN DE PARTIJEN 
 
De partijen werden gehoord en het College heeft kennis genomen van de mededeling 
neergelegd door de advocaat van de RTBF. 
 
 
ADVIES 
 
1. Omtrent de keuze om dit onderwerp te behandelen: het is niet de taak van het College 

zich uit te spreken over de keuze van een medium om een onderwerp al dan niet te 
behandelen. Het College kan dus niet ingaan op de wens van de heer Dejemeppe om 
te verklaren dat “zelfs in de voorwaardelijke wijs dit soort informatie niet verspreid 
mag worden”. 

Het College is van mening dat het feit dat enkel de journalist van de RTBF het nuttig 
achtte dit gedeelte van de persconferentie over te nemen (in tegenstelling tot alle andere 
media), niet afdoende bewijst dat de RTBF zich “vergist” heeft. 
Het College wenst te verduidelijken dat de redactionele keuze om verslag uit te brengen 
over publiek geuite beschuldigingen die weinig of geen grond hebben, vergezeld moet 
gaan van een duidelijke waarschuwing voor de kijkers en een uitermate voorzichtige 



 74

behandeling. In het voorliggende geval is het College van mening dat de RTBF 
behoedzamer en afstandelijker te werk had moeten gaan (hierna, 4). 
 
2. Het College is van mening dat de complexiteit van de zaak van de Bende van Nijvel 

en de zwaarwichtige beschuldigingen van de heer Mahieu tijdens zijn 
persconferentie, rechtvaardigden dat de hoofdredacteur dat onderwerp toevertrouwde 
aan een journalist van de RTBF die vertrouwd is met deze dossiers. 

Het College is evenwel van oordeel dat als de reportage zich beperkt tot een bepaalde 
invalshoek (met name de verslaggeving van een persconferentie van een persoon die door 
zijn “verduidelijkende hypothese” openlijk de procureur des Konings Dejemeppe 
beschuldigt), de journalist niet kan worden verweten zich onvoldoende te hebben 
gedocumenteerd of geen advies van collega’s te hebben ingewonnen. 
 
3. Het College kan alleen maar een blijvende tegenstrijdigheid vaststellen tussen de 

verklaringen van de verschillende partijen over een contact vóór de uitzending tussen 
de heer Pierre Dejemeppe en de RTBF, op initiatief van deze laatste. 

Het College neemt eveneens akte van het feit dat de RTBF vanaf de volgende dag de 
rectificerende tekst heeft uitgezonden. 
 
4. Wat betreft het “afstand nemen van”, het gebruik van de voorwaardelijke wijs en de 

kracht van de beelden om de woorden van Albert Mahieu te versterken bij het 
publiek: 

- Het College bevestigt het advies van de Raad voor Deontologie dat het aangewezen 
was om te vermelden dat de persconferentie plaatsvond in de context van de 
verkiezingscampagne van Albert Mahieu. Daardoor had men de woorden van Mahieu 
ook beter kunnen relativeren. 

- Het College is van mening dat de reportage na een eerste visie de indruk geeft van 
een “gebrek aan afstand” van de journalist tegenover de woorden van Mahieu. Na 
herhaalde analyse van het item is een aantal retorische wendingen vast te stellen 
(meermaals gebruik van de voorwaardelijke wijs, gebruik van “volgens Mahieu”, 
enz.) in de reportage. Het College vestigt evenwel de aandacht op het oneigenlijke 
gebruik van de term “verduidelijken” (“Mahieu verduidelijkt dat” in plaats van 
“Mahieu verklaart dat”), wat een zekere geloofwaardigheid geeft aan de 
verklaringen van de betrokkene. 
Onder vermeld voorbehoud is het College van mening dat de journalist moeilijk meer 
voorzorgen inzake stijl had kunnen nemen, eenmaal de keuze gemaakt om dit 
gedeelte van de persconferentie te vermelden. 
Blijft het feit dat voor het publiek geen semantische herlezing achteraf mogelijk is, 
wat wel kan bij een gedrukt artikel. Bij audiovisuele journalistiek is het dan ook 
belangrijk erover te waken dat de retorische wendingen, de beelden en de grond zelf 
van het gegeven commentaar bijdragen tot een evenwichtig geheel, en dit al na een 
eerste beluistering. 

- Het College is van mening dat als men de RTBF geen keuze van sensationele beelden 
kan verwijten (de beelden van de slachtpartij zoals deze in de Aarschotstraat zijn 
sober), de reportage alsnog een bijzonder suggestief karakter krijgt door het plaatsen 



 75

van de beelden naast de beschuldigingen van Mahieu, zelfs in de voorwaardelijke 
wijs. 

Het College besluit dat de retorische wendingen vergezeld hadden moeten zijn van een 
commentaar dat de “verduidelijkende hypotheses” van de heer Mahieu expliciet 
relativeerde. 
 
5. Wat betreft de identiteit van de minderjarige: op dat punt wil het College het advies 

van de Raad voor Deontologie bijsturen, waar dit melding maakte van “belknoppen”, 
terwijl deze niet te zien waren. De identiteit van de minderjarige verschijnt steels 
achteraan op het scherm bij het inzoomen op een familieorganigram, waardoor men 
de banden tussen de familie Dejemeppe en De Menegali wou duidelijk maken. 

Het College is van mening dat zelfs als de RTBF niet de bedoeling had om op het scherm 
de identiteit van de minderjarige te onthullen, het een taak is van de RTBF om de 
inzoomtechniek correct te hanteren, waardoor de identiteit van een minderjarige niet kan 
worden onthuld. 
 
6. Een uitspraak van het College voor Deontologie houdt geen enkele erkenning in van 

de gerechtelijke aansprakelijkheid - het weze burgerrechtelijk, het weze strafrechtelijk 
- van de betrokken journalist of van wie dan ook. 

 
 
 
 
 



 76

 
 
 
Achtercover: colofon 
 
 
 
 
Cahiers van De Journalist 
 
Informatiemagazine van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) en de Algemene 

Vereniging van Beroepsjournalisten in België (AVBB) 
Steenkoolkaai 9b - 1000 Brussel 

T: 02-229.14.70    F: 02-223.02.72 
E-mail: avbb@belgian-journalist.be 

Coördinatie: Pol Deltour en Martine Simonis 
Tekeningen: ??? 

Vormgeving: Laurence Diericks 
Verantwoordelijke uitgever: Pol Deltour, Steenkoolkaai 9b - 1000 Brussel 

 
 
 

mailto:avbb@belgian-journalist.be

