
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

over de klacht van 

Glaudis Home 

tegen 

Het Belang van Limburg en HBVL.be 

Met een mail van 21 november 2025 dienen de heer Karel Dullaers en de heer Eric 
Leemans namens Glaudis Home een klacht in tegen Het Belang van Limburg en 
HBVL.be. De aanleiding zijn volgende publicaties:  

- een artikel van 27 oktober 2025 op HBVL.be, onder de titel: “Ik ben ziek van wat 
hier gebeurt”: Lummenaren niet blij met appartementen in pastorij 

- een artikel van 28 oktober 2025 in Het Belang van Limburg, onder de titel: 
Lummense pastorij wordt deels gesloopt 

Redactiemanager Toon van den Meijdenberg van Het Belang van Limburg antwoordt met 
een brief op 13 februari 2026, waarop de heer Dullaers en de heer Leemans namens 
Glaudis Home een laatste repliek sturen in een brief op 18 februari 2026. Toon van den 
Meijdenberg antwoordt voor Het Belang van Limburg een laatste keer op 4 maart 2026.  

Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting 
gehouden op 27 april 2026. Voor Glaudis Home woonden bestuurders Karel Dullaers en 
Eric Leemans de hoorzitting bij. Voor Het Belang van Limburg waren redactiemanager 
Toon van den Meijdenberg en journalist Koen Luts aanwezig.  

DE FEITEN 

De artikels op Het Belang van Limburg en HBVL.be zijn inhoudelijk identiek, op de titel 
na. Het artikel gaat over een bouwproject bij een oude pastorij in Lummen, waarvoor het 
openbaar onderzoek voor de vergunningsaanvraag in de week na publicatie afloopt. 
Mensen kunnen dus nog enkele dagen bezwaren indienen. Volgens het artikel wordt de 
pastorij grotendeels gesloopt, op het midden- en rechterdeel na. De heemkring hoopt 
dat het volledige vooraanzicht behouden blijft, ook de glasramen, de voordeur en een 
gebouw links van de pastorij dat volgens de plannen zou verdwijnen. 

Eric Leemans van Glaudis legt in het artikel uit dat er in de voormalige pastorij een 
horecazaak komt. De gevel zal bewaard worden en het dak zal heropgebouwd worden in 
de huidige vorm. Daarnaast komen er ook 7 wooneenheden en een ondergrondse 
parkeergarage.  

Volgens het artikel zijn meerdere bezwaren ingediend tegen de eerste plannen. Er stapte 
ook iemand naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen, maar dat gebeurde te laat. De 
plannen zijn intussen aangepast, maar volgens de journalist “klinkt er nog steeds 
ongenoegen bij een aantal Lummenaren.” Een boze Lummenaar wordt geciteerd: 
“Triestig wat hier gebeurt, ik ben er ziek van.” Het citaat gaat dan anoniem verder met 
het feit dat er scheuren zijn in de kerkmuren, en dat de pastoor die de pastorij liet 
bouwen in 1928, zich omdraait in zijn graf omdat de voorgevel slechts gedeeltelijk 



bewaard blijft. Volgens datzelfde citaat zullen de glasramen in het vooraanzicht 
verdwijnen. Daarnaast zegt die persoon ook dat er een vijftiental bomen gekapt worden. 
Het citaat wordt afgesloten met “klinkt het nog misnoegd”. 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

KLAGER 

Klager is de projectontwikkelaar Glaudis Home achter het bouwproject in Lummen. Hij 
vindt dat het betwiste artikel niet waarheidsgetrouw bericht over het project. Zo spreekt 
het artikel van ongenoegen bij “de Lummenaren” over de plannen met de oude pastorij, 
terwijl er tegen de huidige plannen maar één bezwaar is ingediend. Tegen een eerder 
project op dezelfde site werden 17 bezwaren ingediend, maar het is niet relevant om 
naar die oude bezwaren te verwijzen aangezien het nu om nieuwe plannen gaat.  

Ook de informatie over de klacht bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen in het artikel 
is fout. De journalist schrijft dat de klacht te laat ingediend is waardoor er niets mee 
gebeurd is, maar volgens klager is er met die buurtbewoner een dading afgesloten. Over 
de inhoud van de dading mogen de partijen niet communiceren, maar de klacht bij de 
Raad voor Vergunningsbetwistingen was dus niet te laat ingediend.  

Voorts schrijft de journalist dat alle glasramen verdwijnen. Ook dat is fout, want de 
glasramen blijken geen authentieke glasramen. Het gaat om wit glas met gekleurde folie 
op gekleefd. Er verdwijnen dus geen glasramen.   

Het artikel insinueert dat er historisch erfgoed gesloopt wordt door de afbraak van een 
deel van de pastorij, maar klager geeft aan dat het gebouw niet geïnventariseerd staat 
als erfgoed. Bovendien is de pastorij bouwvallig en instabiel, en dringt vernieuwing zich 
op. Met het project van Glaudis Home komt die er ook.  

Volgens klager wordt er een negatieve teneur gezet in het artikel, terwijl er ook positieve 
zaken over het project te vertellen zijn. Zo hebben ze alle buurtbewoners met 
bezorgdheden intussen kunnen geruststellen tijdens buurtvergaderingen, en is er dus 
maar één bezwaar ingediend. De negatieve teneur schaadt Glaudis Home, ook voor 
toekomstige projecten. Klager vermoedt dat die teneur en de timing van het artikel – een 
week voor het openbaar onderzoek afloopt – bedoeld zijn om nog buurtbewoners van de 
pastorij in Lummen te overtuigen om een bezwaar in te dienen.  

Klager vermoedt daarom ook belangenvermenging bij de journalist Koen Luts van Het 
Belang van Limburg. Luts is naast regiojournalist ook bestuurslid van de heemkundige 
kring van Lummen. Net die heemkundige kring heeft het enige bezwaar ingediend tegen 
het bouwproject aan de pastorij. In het artikel wordt ook verwezen naar de heemkring. 
Die hoopt “dat het volledige vooraanzicht behouden blijft, ook de glasramen, de 
voordeur en het linkse gebouwtje dat volgens de huidige plannen verdwijnt.” Klager 
meent dat journalist Koen Luts niet onpartijdig kan zijn in een artikel over het 
bouwproject. Luts had in zijn artikel minstens open kaart moeten spelen over zijn rol en 
zijn betrokkenheid in het project.  

Volgens klager is de berichtgeving over zijn projecten door Het Belang van Limburg al 
veel langer negatief. Hij vindt dat journalist Koen Luts niet meer over zijn projecten zou 
mogen schrijven. 



Daarnaast wordt er ook stevige anonieme kritiek geuit op het project, waarvan het niet 
duidelijk is of die ook vanuit de heemkundige kring of van anderen komt. Klager meent 
ook dat hij geen loyale kans op wederhoor gekregen heeft op die kritiek. De journalist 
spreekt van “ongenoegen bij een aantal Lummenaren”, waarbij één boze Lummenaar 
anoniem geciteerd wordt. Die zegt dat het triestig is wat hier gebeurt, dat hij er nog 
steeds ziek van is en dat de pastoor zich omdraait in zijn graf. Dat zijn scherpe 
uitlatingen, meent klager.  

HET BELANG VAN LIMBURG 

Volgens Het Belang van Limburg gaat het in het betwiste artikel om evenwichtige 
verslaggeving, waarbij de journalist zijn werk correct gedaan heeft. In de berichtgeving 
staan geen feitelijke onjuistheden, en klager kan die ook niet aantonen, vindt Het Belang 
van Limburg. Er zijn wel degelijk meerdere bezwaren geuit tegen eerdere plannen binnen 
het bouwproject, dat is geen fout. De omwonende die naar de Raad voor 
Vergunningsbetwistingen gestapt is, heeft aan journalist Koen Luts meermaals gezegd 
dat de klacht laattijdig ingediend werd. Ook daar ziet Het Belang van Limburg geen fout. 

Bovendien blijft de journalist erbij dat de glasramen echt zijn, wat volgens hem op foto’s 
die hij zelf gemaakt heeft, te zien is. Hij meent ook dat de pastorij wel een belangrijke 
erfgoedwaarde heeft, gezien het historische karakter.  

Het Belang van Limburg noemt het zijn opdracht om te berichten over een bouwproject 
van zo’n omvang, zeker wanneer er vroeger en nu onvrede daarover leeft bij 
buurtbewoners en het project omstreden blijkt. Er is dan ook geen sprake van een 
negatieve teneur die de journalist wil zetten. Hij registreert ongenoegen over het project 
en geeft dat weer.  

Officieel is er maar één bezwaar ingediend, maar de journalist heeft met veel mensen 
gesproken en hoorde dat er heel wat ongenoegen is in de buurt. Sommige 
buurtbewoners durfden in het verleden wel met naam en toenaam over de zorgen rond 
het bouwproject te getuigen in de krant. Nu willen ze alleen nog anoniem iets zeggen, 
volgens de journalist zijn ze bang voor intimidatie. Het Belang van Limburg wilde de 
buurtbewoners beschermen door hen anoniem te laten getuigen. 

De journalist heeft aan de rapporteringscommissie meer uitleg gegeven over zijn 
anonieme bronnen, weliswaar nadat klager de zitting verlaten heeft om het 
bronnengeheim te respecteren. Daaruit blijkt dat het anonieme citaat op het einde van 
het artikel toegeschreven kan worden aan twee mensen, waarbij de journalist die twee 
in één citaat verweven heeft omdat hij ze anoniem wilde houden. Het gaat om twee 
omwonenden van de pastorij, niet om leden van de heemkundige kring.  

Het Belang van Limburg is bovendien van mening dat het klager vaak aan het woord 
gelaten heeft, in eerdere berichtgeving maar ook in het betwiste artikel, dus het is niet zo 
dat klager zijn versie van de feiten niet mag geven. In het betwiste artikel worden geen 
nieuwe beschuldigingen geuit aan het adres van klager, het gaat alleen om 
bezorgdheden van buurtbewoners. Daarom was wederhoor hier niet nodig.  

Het Belang van Limburg wijst op het belang van regiojournalisten. Om aan goede 
regiojournalistiek te kunnen doen en de juiste lokale verhalen te kunnen oppikken, 
moeten die journalisten lokaal verankerd zijn en zijn ze ook lid van verschillende 
verenigingen. Het is niet omdat een correspondent bestuurslid is van de plaatselijke 



afdeling van Natuurpunt, dat hij niet mag schrijven over het verdwijnen van een groene 
ruimte. Hetzelfde geldt voor iemand die zich inzet voor het erfgoed van de gemeente en 
die bestuurslid is van de heemkundige kring. Journalist Koen Luts heeft geen enkel 
persoonlijk belang bij de verslaggeving over het project in Lummen. Er is dan ook geen 
sprake van belangenvermenging.  

Het artikel is gepubliceerd op het einde van het openbaar onderzoek, dat een aantal 
dagen later afgesloten werd. Journalist Koen Luts had twee maanden eerder uitgebreid 
samengezeten met klager om informatie te vergaren voor het betwiste artikel. Als hij van 
slechte wil geweest zou zijn, had hij zijn artikel bij de start van het openbaar onderzoek 
gepubliceerd met de bedoeling om nog mensen aan te zetten om bezwaar in te dienen. 

Het Belang van Limburg vindt het dan ook onaanvaardbaar dat Koen Luts niet meer over 
de zaak zou mogen schrijven. Alleen al de vraag stellen, raakt aan de onafhankelijkheid 
van de redactie. 

BESLISSING 

Klager wijst op verschillende zaken die onjuist weergegeven zouden zijn in het artikel 
van Het Belang van Limburg. Of de glasramen in de pastorij al dan niet echt zijn, kan de 
Raad niet vaststellen. Dat er meerdere bezwaren ingediend zijn tegen eerdere plannen, 
is niet fout om te zeggen aangezien er eerder wel degelijk protest was en er ook meer 
bezwaren ingediend waren dan bij het project rond de pastorij.  

De journalist heeft de vrijheid om te wijzen op de erfgoedwaarde, ook al is de pastorij 
geen officieel beschermd monument. Dat is geen fout. Daarnaast kwam de informatie 
over de laattijdige klacht bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen van de indiener van 
de klacht zelf. Die persoon heeft een dading gesloten met klager, waarover niet 
gecommuniceerd mag worden. Het is geen beroepsethische fout, wanneer de journalist 
niet weet van een dading en de versie van een betrokken persoon weergegeven heeft. 

De berichtgeving focust op bezwaren en ongenoegen rond een bouwproject dat eerder 
al negatieve reacties uitlokte bij buurtbewoners. Dat is een logische opvolging van 
eerdere berichtgeving en eigen aan nieuwsgaring. De redactie heeft daarbij de vrijheid 
om de invalshoek te kiezen die ze wil. De journalist maakt aannemelijk dat verschillende 
omwonenden hem aangesproken hebben over hun ongenoegen over de bouwplannen, 
dat zij hun bezwaren niet meer vrijuit durven uit te spreken waarbij het volgens hem 
aangewezen was om hen anoniem aan het woord te laten.  

De journalist maakt daarbij niet duidelijk dat het citaat gebaseerd is op twee misnoegde 
omwonenden, ook al was er geen reden om dat niet duidelijk te maken en zou het de 
passage kracht bijzetten wanneer de lezer weet dat er meer omwonenden met 
bezorgdheden zijn. De Raad stelt evenwel geen beroepsethische fout vast in het 
samengevoegde citaat.  

De titel bij het online artikel op HBVL.be “Ik ben ziek van wat hier gebeurt”: Lummenaren 
niet blij met appartementen in pastorij suggereert niet dat het zou gaan over alle 
Lummenaren, wat ook blijkt uit de inleiding en de rest van het artikel. De Raad stelt 
daarom geen inbreuk vast op het principe van waarheidsgetrouwe berichtgeving.  

Het anonieme citaat bevat forse, misnoegde uitspraken, maar het gaat niet om ernstige 
beschuldigingen die de eer en goede naam van klager betreffen. Wederhoor zoals 
bepaald in artikel 20 van de Code was daarom niet nodig.  



Een regiojournalist die lid is van de plaatselijke heemkundige kring, kan op die manier op 
de hoogte blijven van nieuwswaardige feiten en daarover berichten. In dit geval is de 
regiojournalist bestuurslid van de heemkundige kring die zelf betrokken is in een conflict 
rond het bouwproject waarover de berichtgeving gaat en die als enige officieel bezwaar 
heeft ingediend in het openbaar onderzoek voor de vergunningsaanvraag. Klager maakt 
niet aannemelijk dat er effectief sprake is van belangenvermenging, maar om de schijn 
ervan te vermijden, had de journalist transparant moeten zijn over zijn mandaat als 
bestuurslid van de heemkring, zoals bepaald in artikel 12 van de Code.  

 

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
De klacht is gegrond wat betreft transparantie. 
De klacht is ongegrond wat betreft waarheidsgetrouwe berichtgeving en wederhoor.  

 

Brussel, 4 juni 2026  

 


