
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

over de klacht van 

Golazo 

tegen 

Humo en Humo.be 

Met een mail van 31 oktober 2025 dient Gert Van Goolen namens Golazo een klacht in 
tegen Humo en Humo.be. De aanleiding zijn volgende publicaties:  

- een artikel van 21 september 2025 op Humo.be, onder de titel: WK Wielrennen in 
Rwanda en de hulp van het Belgische sportmarketingbedrijf Golazo: “Met dit WK 
steunen we een regime dat massale wreedheden begaat” 

- een artikel van 23 september 2025 in Humo, onder de titel: Duizend heuvels en 
granaten: de cynische waarheid achter het wereldkampioenschap wielrennen in 
Rwanda – “Met dit WK steunen we een regime dat massale wreedheden begaat” 

Redactievertegenwoordiger van Humo Edwin Ceulebroeck antwoordt met een brief op 
22 december 2025, waarop Gert Van Goolen namens Golazo een laatste repliek stuurt 
in een brief van 12 januari 2026. 
 
Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een fysieke 
hoorzitting gehouden op 14 april 2026. Gert Van Goolen woonde die bij voor Golazo, 
voor Humo was journalist Jan Antonissen aanwezig. Via videoverbinding woonden ook 
Pieter Dujardin voor Golazo en Edwin Ceulebroeck voor Humo de hoorzitting bij. 

DE FEITEN 

Het artikel in Humo en op Humo.be zijn identiek, op de titel na. Het gaat over het 
wereldkampioenschap wielrennen dat eind september 2025 voor het eerst op 
Afrikaanse bodem georganiseerd werd, met name in Rwanda. Humo schetst hoe 
Rwanda de organisatie van het WK toegewezen kreeg en hoe de president Paul Kagame 
het WK gebruikt in een bredere strategie van sportswashing. Via prestigieuze 
sportevenementen en door het sponsoren van topsportclubs probeert het regime zijn 
imago op te poetsen en kritiek weg te vegen, terwijl het massale wreedheden begaat in 
Oost-Congo. Volgens het artikel krijgt Kagame daarbij de hulp van het Belgische 
sportmarketingbedrijf Golazo. 

De journalist citeert daarvoor onder meer de Britse journalist Michela Wrong, die een 
kritisch boek over het Rwandese regime geschreven heeft. Dat het WK plaatsvindt in 
Rwanda zonder het te hebben over de oorlog in Oost-Congo en de rol van Rwanda 
daarin, is volgens haar een onverholen steunbetuiging aan het regime. Nochtans heeft 
het Europees Parlement opgeroepen om het WK elders te laten plaatsvinden. 



In het artikel komt ook Kimberly Coats aan het woord, die samen met haar partner 
Jonathan Boyer zich inzette voor het Rwandese wielrennen. Coats vertelt over 
wantoestanden bij de Rwandese wielerfederatie die zij signaleerde en die ophef 
veroorzaakten. Dat was slecht nieuws voor de WK-kandidatuur, maar uiteindelijk kreeg 
Rwanda toch het WK. Daarna waren er opnieuw problemen, toen de Fransman 
Grandjean die jarenlang de Ronde van Rwanda had georganiseerd, vertrok door 
onenigheid met de koersdirecteur. Daarmee zette Grandjean ook een punt achter zijn 
medewerking aan het WK in Rwanda.  

Rwanda moest op zoek naar een nieuwe organisator. Kagame stelde een duo aan, 
namelijk het Franse bedrijf ASO dat onder meer de Ronde van Frankrijk organiseert én 
het Belgische sportmarketingbedrijf Golazo dat al langer actief is in Oost-Afrika. Volgens 
woordvoerder Gert Van Goolen is Golazo geen co-organisator, wel “event delivery 
partner”. De CEO van Golazo Bob Verbeeck noemde het bedrijf eerder tegenover Belga 
en De Tijd wel uitdrukkelijk co-organisator, in de marge van een aankondiging van een 
ander akkoord dat hij met de Afrikaanse Wielerunie (CAC) gesloten had. Zo gaat Golazo 
tot 2031 de Afrikaanse wielerkampioenschappen organiseren en de nationale 
wielerfederaties in Afrika ondersteunen. Verbeeck tekende dat akkoord met de 
voorzitter van de CAC, Mohamed Wagih Azzam. Volgens Verbeeck stond het akkoord 
met de CAC los van het akkoord over het WK in Rwanda, maar volgens Azzam waren de 
deals wel aan elkaar verbonden. Het was “part of the deal”.  

Het akkoord van Golazo met de CAC botst op veel weerstand bij insiders, klinkt het. Zo 
moet een Afrikaans land dat het Afrikaanse kampioenschap wil organiseren, veel geld 
betalen aan Golazo, voor iets dat ze naar eigen zeggen ook zelf kunnen. De organisatie 
zou ook chaotisch en last minute verlopen. Volgens de nieuwe voorzitter van het CAC 
Kouamé moet een land 850.000 dollar betalen om het kampioenschap te houden. 
Golazo legt uit dat in dat bedrag alle kosten voor de organisatie vervat zitten en is het 
niet eens met de term wurgcontract. Het bedrag zou een tiende zijn van het 
totaalbudget voor een Europees kampioenschap. Golazo zegt ook dat door hen het 
kampioenschap veiliger wordt en dat de wedstrijd op televisie uitgezonden wordt.  

De vraag is welke Afrikaanse landen zoveel geld op tafel kunnen leggen. Volgens 
Kouamé was het niet duidelijk bij het sluiten van het akkoord dat ze 850.000 dollar 
zouden moeten betalen. Ze dachten dat Golazo het geld via sponsordeals bij elkaar zou 
krijgen. Daarnaast zijn er al 20 jaar geruchten van corruptie rond Azzam die als 
toenmalige voorzitter van de CAC mee de deal sloot. Al zijn er volgens het artikel geen 
bewijzen van malversaties bij de deal met Golazo. Toch uit Kimberly Coats vermoedens 
dat Azzam smeergeld gekregen moet hebben. Golazo reageert stellig dat het Azzam niet 
betaald heeft.  

Daarnaast zijn er ook vragen over het WK-parcours in Rwanda met 5.500 hoogtemeters, 
het zwaarste WK-parcours uit de geschiedenis en niet bepaald op maat van Afrikaanse 
renners. Het lijkt daarentegen wel een ideaal parcours voor Remco Evenepoel. Nog 
opmerkelijk volgens het artikel is dat de Fransman Grandjean het parcours bouwt in 
opdracht van Golazo, en dat Golazo een samenwerking heeft opgezet met de R.EV 
Academy van de familie Evenepoel.  



Voorts is Golazo ook als aandeelhouder in het productiehuis Bargoens van Eric Goens 
gestapt om samen sportdocumentaires te gaan maken. Een van de eerste programma’s 
in die samenwerking is “Regenbogen in Rwanda”, een documentairereeks over het WK 
in Rwanda. Volgens het artikel is het vooral een opwarmer voor het WK en ontbreekt een 
kritische insteek, bijvoorbeeld over de oorlog in Oost-Congo. De link wordt ook gelegd 
naar het feit dat Golazo reizen naar Rwanda verkoopt met speciale arrangementen 
tijdens het WK en er zo publiciteit gemaakt wordt voor een dubieuze trip.  

Op het einde van het artikel stelt de journalist de vraag of Golazo het Rwandese regime 
steunt. Gert Van Goolen antwoordt dat dat helemaal niet zo is.  

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

KLAGER 

Klager is sportmarketingbedrijf Golazo dat in het artikel in Humo een felle aanval op het 
bedrijf ziet. Klager is voor de publicatie gecontacteerd door journalist Jan Antonissen en 
woordvoerder Gert Van Goolen heeft een gesprek van ongeveer twee uur met hem 
gehad. Daarna heeft Van Goolen via mail aanvullingen en verduidelijkingen op de 
besproken onderwerpen gestuurd, maar alle verduidelijkingen of tegenargumenten zijn 
volgens Golazo niet of niet genoeg opgenomen in het artikel.  

Zo heeft klager aan de journalist laten weten dat Golazo geen co-organisator is van het 
WK in Rwanda, zoals geschreven in het artikel, maar wel “event delivery partner” 
waarbij het mensen en knowhow leverde op praktisch en organisatorisch vlak voor het 
WK.  

In het artikel staat ook dat het wereldkampioenschap in Rwanda en de organisatie van 
de Afrikaanse kampioenschappen bij Golazo terechtgekomen zijn binnen een en 
dezelfde deal. CEO Bob Verbeeck had aan Belga gezegd dat het akkoord over het ene 
losstond van het andere, maar de voorzitter van de CAC Azzam spreekt dat tegen bij 
Humo en noemde het “part of the deal”. Klager zegt dat hij meermaals benadrukt heeft 
bij de journalist dat dat niet klopt en vindt het niet kunnen dat de versie van Azzam toch 
opgenomen is in het artikel. 

Klager spreekt tegen dat het tv-programma van Eric Goens een gunstig effect gehad zou 
hebben op de verkoop van Golazo-reispakketten naar Rwanda.  

In verband met de samenwerking tussen Golazo en de R.EV Academy heeft klager op 
voorhand aangegeven dat die volledig losstond van andere activiteiten van Golazo, 
zoals de mogelijke organisatie van het WK in Brussel in 2030 of het uittekenen van het 
parcours van het WK in Rwanda. Dat zijn insinuaties waar niets van aan is. Zo staat 
Rwanda erom bekend dat geen enkele meter er vlak is. Het zou sowieso een loodzwaar 
parcours worden met veel hoogtemeters, los van de deelname van Evenepoel.  

Volgens klager klopt ook de kritiek in het artikel niet dat de deal rond de organisatie van 
de Afrikaanse kampioenschappen nadelig zou zijn voor de Afrikaanse landen. Klager 
zegt dat ze duidelijk en transparant aan de wielerfederaties gecommuniceerd hebben 



hoeveel dat zou kosten (850.000 dollar) en wat ze voor dat bedrag allemaal mogen 
verwachten, zoals een professionelere organisatie en een veiligere koers voor de 
renners. De tegenargumenten zijn wel in het artikel opgenomen, maar volgens klager 
slechts gedeeltelijk waardoor de negatieve toon de bovenhand neemt.  

De cover van Humo en de bijhorende titels van het artikel, zowel in print als online, zijn 
tendentieus. Er wordt een teneur gezet dat Golazo president Kagame zou helpen. Op de 
cover van Humo staat “Sportswashing en corruptie: wie wordt rijk van het WK 
Wielrennen?” Dat Rwanda en Kagame aan sportswashing doen, spreekt klager niet 
tegen, maar hij pikt niet dat Golazo daaraan gekoppeld wordt. Te meer omdat er nergens 
in het artikel sprake is van corruptie in het kader van het WK.  

De titel van het artikel online is suggestief en schadelijk, en daarom problematisch voor 
klager. Het citaat ”Met dit WK steunen we een regime dat massale wreedheden begaat” 
volgt na “het Belgische sportmarketingbedrijf Golazo” en een dubbelpunt. Daarmee lijkt 
het citaat uit de mond van klager te komen, waardoor Golazo het Rwandese regime lijkt 
te steunen en rechtstreeks betrokken lijkt bij de wreedheden die er gepleegd worden. 
Klager heeft de redactie gevraagd om de titel aan te passen, maar de adjunct-
hoofdredacteur vond die correct en liet weten dat de titel het best scoorde in een 
lezerstest. Humo bevestigt zo dat het alleen uit is op clickbait en dat ronkende titels het 
blad moeten doen verkopen. 

Klager heeft veel zaken genuanceerd en weerlegd bij het gesprek en via mail op 
voorhand, maar die verklaringen zijn in het artikel niet of in een korte versie opgenomen 
waardoor er niet op een correcte manier wederhoor is gegeven, meent klager.  

Alle aspecten aan het WK samen in het artikel zetten een bepaalde teneur rond Golazo. 
Dat gevoel wordt volgens klager versterkt doordat sommige verklaringen niet volledig 
weergegeven zijn, dat sommige elementen niet waarachtig zijn en dat er suggestieve 
titels bijstaan. Dat alles doet uitschijnen dat klager er minder koosjere praktijken op na 
houdt in Afrika en zelfs een wreed regime steunt. Klager spreekt dat tegen en noemt het 
een kwalijke teneur.  

HUMO 

Humo heeft met het artikel willen aantonen dat Rwanda grote sportevenementen 
gebruikt om zijn imago op te poetsen, terwijl het verantwoordelijk is voor grove 
mensenrechtenschendingen. Dat is sportswashing. Sportmarketingbedrijf Golazo helpt 
hoe dan ook mee aan die imago-opbouw van het regime van Kagame door zijn rol in de 
organisatie van het WK in dat land. Dat heeft de journalist willen aantonen door 
verschillende zaken rond het WK te belichten. Hij heeft daarvoor in de eerste plaats met 
veel betrokken partijen gesproken en bronnen geraadpleegd en die samengebracht in 
het artikel. 

Humo en de journalist zijn stellig dat er in het hele artikel wél waarheidsgetrouw bericht 
is. De journalist mocht Golazo wel degelijk co-organisator van het WK noemen. Begin 
mei 2023 hadden Belga en De Tijd het al zo geschreven na een gesprek met CEO Bob 



Verbeeck. Golazo heeft dat nooit in twijfel getrokken of aangeklaagd, dus mocht Humo 
het zo overnemen in zijn berichtgeving.  

In de voornoemde artikels van Belga en De Tijd benadrukte Golazo “dat de WK-
organisatie losstaat van deze nieuwe deal”, waarmee de deal rond de Afrikaanse 
kampioenschappen bedoeld werd die met wielerunie CAC gesloten werd. De journalist 
heeft met de toenmalige voorzitter van de CAC Azzam gesproken en die sprak Verbeeck 
tegen. Azzam is op dat vlak een gezaghebbende bron, omdat hij mee aan tafel zat. Drie 
bronnen bevestigden aan de journalist dat de deal nadelig was voor de Afrikaanse 
landen. Door de deal betalen Afrikaanse landen 850.000 dollar voor de organisatie wat 
veel geld is. Bovendien valt de wedstrijd te laat op het jaar en de federaties konden zich 
niet goed voorbereiden. De journalist stelt de deal bijgevolg terecht in vraag. 

Humo vindt dat ook de samenwerking tussen Golazo en productiehuis Bargoens 
relevant was om te vermelden, zeker wanneer dat productiehuis als eerste productie in 
de samenwerking een programma rond het WK in Rwanda maakt. De constructie roept 
vragen op en maakt deel uit van het ruimere plaatje dat de journalist schetst. 

Hetzelfde geldt voor de samenwerking tussen Golazo en de R.EV Academy, een 
constructie die ook vragen oproept. De journalist moest die vermelden, gezien de 
kansen van Evenepoel op het WK in Rwanda en het meedingen van Golazo om het WK in 
Brussel te mogen organiseren. Golazo hoopte met Evenepoel meer kans te maken om 
die organisatie naar zich toe te trekken, maar dat plan mislukte waarna de interesse van 
Golazo in de R.EV Academy taande. Meerdere bronnen hebben dat bevestigd aan Humo 
wat het geoorloofd maakte om het op te nemen in het artikel.   

De cover bevat volgens Humo drie aspecten die het artikel samenvatten, namelijk dat 
het over sportswashing, corruptie en het economisch belang van het WK gaat. Vandaar 
de toevoeging van “de kassa rinkelt in Rwanda” en “wie wordt rijk van het WK 
wielrennen?”. De titel op de cover is samenvattend voor het hele artikel dat met feiten 
en externe bronnen de drie aspecten op de cover samenvat. Golazo wordt daarbij niet 
vermeld.  

De online titel bestaat uit twee delen. Enerzijds is er een feitelijk, informerend deel: “WK 
wielrennen in Rwanda en de hulp van het Belgische sportmarketingbedrijf Golazo”. 
Daarna volgt een citaat uit het artikel van auteur Michela Wrong: “Met dit WK steunen 
we een regime dat massale wreedheden begaat”. De redactie mag twee aspecten uit 
het artikel samenbrengen in de titel. De titel is correct, dekt de inhoud van het artikel en 
moet de lezer overtuigen het volledige verhaal te lezen. Daarbij is geen sprake van 
misleiding. Volgens Humo is het duidelijk voor de lezer dat het citaat nooit uit de mond 
van Golazo zou komen. Een titel mag prikkelend zijn. Humo weigerde dan ook om die 
aan te passen.  

Humo benadrukt dat het WK wielrennen in Rwanda een voorbeeld bij uitstek is van 
sportswashing. De journalist is dan punt per punt gaan kijken hoe alles rond het WK 
verlopen is, voor en achter de schermen, en hij laat stemmen aan het woord (o.a. uit de 
Afrikaanse wielerwereld) die je anders niet hoort. Daarbij heeft hij niet aan 
sfeerschepping gedaan, maar het is gebaseerd op feiten en uitspraken van externe 



bronnen. Die informatie is telkens ook toegeschreven aan een bron. Het zijn niet de 
woorden van de journalist zelf. Bovendien moet wederhoor niet letterlijk weergegeven 
worden, zoals klager het voor ogen had. De journalist is geen doorgeefluik zonder meer, 
maar moet ook de informatie uit wederhoor inschatten en in de juiste context plaatsen.  

BESLISSING 

Dat een regime zoals dat van Kagame in Rwanda grote sportevenementen gebruikt om 
zijn imago op te poetsen en zo aan sportswashing doet, betwisten partijen niet. Een 
journalist mag het gegeven van sportswashing en alles wat daarin een rol heeft 
gespeeld, kritisch doorlichten. Als een groot Belgisch sportmarketingbedrijf een rol 
speelt in de organisatie van wedstrijden die ingezet worden als sportswashing, mag de 
journalist daarover uiteraard ook berichten.   
 
Golazo en de journalist geven beiden aan dat ze lang gesproken hebben en heel wat 
informatie via mail uitgewisseld. De journalist heeft Golazo laten reageren op ernstige 
beschuldigingen en dus wederhoor gegeven, zoals bepaald in artikel 20 in de Code van 
de Raad voor de Journalistiek. Wanneer meerdere bronnen aan een journalist een 
andere versie van het verhaal bevestigen, mag de journalist die versie ook opnemen in 
het artikel.  
 
De journalist heeft die versie ook telkens gekaderd en toegeschreven aan de bron, net 
zoals de versie van Golazo ook aan de woordvoerder van het bedrijf wordt 
toegeschreven. Het is niet omdat Golazo een andere versie van de feiten op tafel legt, 
dat de journalist die voor de enige, juiste waarheid moet aannemen.  
 
Dat geldt bijvoorbeeld voor de deal rond de Afrikaanse wielerkampioenschappen die 
volgens verschillende bronnen in het artikel nadelig is voor de Afrikaanse landen die een 
kampioenschap willen organiseren, maar ook voor het feit dat het WK en de Afrikaanse 
wielerkampioenschappen allebei “part of the deal” waren toen die in handen van 
Golazo kwamen en dat Golazo meer belangen had bij de samenwerking met de R.EV 
Academy van Remco Evenepoel. De reactie van Golazo is op al die punten telkens ook 
weergegeven. Misschien niet zo uitgebreid als Golazo zelf gewild had, maar de essentie 
van het standpunt van Golazo is telkens loyaal weergegeven. Dat die reactie wordt 
ingekort, is geen fout. De Raad heeft op dat vlak dan ook geen beroepsethische fouten 
kunnen vaststellen.  
 
Ook in de titel op de cover van Humo over het betwiste artikel stelt de Raad geen 
inhoudelijke fout vast. De titel mag prikkelend en teasend zijn. Het is een titel die het 
artikel samenvat op drie punten, namelijk sportswashing, corruptie en de economische 
belangen rond een WK wielrennen.  
 
De titel van het online artikel strookt in de letterlijke zin met de inhoud van het artikel. Er 
zitten twee delen in, namelijk feitelijk gaat het over het WK wielrennen en de rol van 
Golazo bij het WK in Rwanda en daarna volgt een citaat om de aandacht van lezers te 
wekken. Het feitelijke deel en het citaat komen allebei uit het artikel. De redactie mag in 
een titel ook meerdere aspecten uit een artikel samenbrengen. Een titel mag de lezer 



prikkelen en teasen om verder te willen lezen. De titel komt in dit geval overeen met het 
artikel. Binnen de context van het artikel is het ook duidelijk dat het citaat nooit uit de 
mond van de Golazo-woordvoerder kan komen, wel van auteur Michela Wrong zoals 
letterlijk in het artikel staat.  
 
Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
 
De klacht is ongegrond.  
 
Brussel, 7 mei 2026  
 

 


