
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

over de klacht van 

Wearevitae.org 

tegen 

HLN.be 

Met een mail van 20 oktober 2025 dienen Erik Bruyland, Lars Arnold, Anne-Louise d’Oultremont, 
Ine Pelzers, Jan Poffe, Karin Vandekerckhove en Theo Vander Zanden namens Wearevitae.org 
een klacht in tegen HLN.be. Aanleiding is een artikel van 2 oktober 2025 onder de titel Crypto-
oplichters uit ons land versluisden tientallen miljoenen van bedrogen investeerders via 
advocatenkantoor in Zwitserland. Redactievertegenwoordiger Edwin Ceulebroeck van HLN.be 
antwoordt met een brief van 3 november, waarop klagers reageren met een brief van 9 
november 2025. 
 
Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 9 januari 2026. Erik Bruyland woonde de hoorzitting bij namens Wearevitae.org. Voor HLN.be 
waren Edwin Ceulebroeck en journalist Hans Renier aanwezig. 

DE FEITEN 

Het artikel gaat over een bende crypto-oplichters waarnaar het Belgische gerecht een 
onderzoek voert. De journalist schrijft dat het om ponzifraude of een soort piramidespel gaat, 
waarbij de fraudeurs virtuele munten lanceerden en een website opzetten die eruitzag als een 
socialemediaplatform. Leden werden aangespoord om nieuwe leden aan te brengen. Die 
stortten dan echt geld in een virtuele portefeuille waar ze te zien kregen hoe ze “aanzienlijke 
winsten” maakten. Maar ze slaagden er nooit in hun geld terug te krijgen. 
 
Verwijzend naar de Zwitserse krant Zuger Zeitung schrijft de journalist dat de bende tientallen 
miljoenen euro’s doorsluisde via een advocatenkantoor in Zwitserland. De Belgische 
autoriteiten vroegen Zwitserland om bijstand bij hun onderzoek. 
 
Dan volgt de tussentitel Ponzifraudes in België. Daaronder schrijft de journalist: “Om welke 
crypto-oplichters het gaat, is in de Zwitserse pers niet bekendgemaakt. In ons land zijn 
meerdere zaken bekend van dergelijke fraude. In 2021 rolde het Antwerpse gerecht de fraude 
achter cryptomunt Vitae op. Wereldwijd waren er meer dan 223.000 gebruikers van het 
socialemediaplatform gelinkt aan het Vitae token.” Bij deze tekst staat een geblurde foto van 
twee mannen, met als ondertitel: “Betrokkenen bij de scam met cryptomunt Vitae”. 
 
Daarnaast verwijst het artikel nog naar een andere “grote fraudezaak” rond ex-wielrenner Stijn 
V. (46) en een “piramidesysteem met ‘halal’-beleggingen”, dat recent door het Brusselse 
gerecht werd blootgelegd. 
 
  



DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

KLAGER 

Wearevitae.org vertegenwoordigt naar eigen zeggen 20.000 oud-gebruikers van het 
socialemediaplatform Vitae, van wie de identiteit werd gecheckt door een advocatenkantoor. 
Wearevitae.org beklemtoont dat het onafhankelijk is en los staat van het bedrijf en de 
oprichters/managers van Vitae. Vitae werd in 2021 door de Belgische autoriteiten offline 
gehaald op verdenking van “een ponzi/piramide en criminele organisatie” te zijn. Als zou blijken 
dat Vitae iets mispeuterd heeft, zal Wearevitae.org zich tegen Vitae keren. 

Het artikel van HLN.be over het gerechtelijke onderzoek naar het advocatenkantoor is 
gebaseerd op een artikel in de Zwitserse krant Zuger Zeitung. Zuger Zeitung repte met geen 
woord over Vitae en het verhaal over het advocatenkantoor heeft niets te maken met Vitae. Ook 
al schrijft de journalist dat in de Zwitserse pers niet is bekendgemaakt om welke crypto-
oplichters het gaat, toch koppelt hij willekeurig een Zwitserse zaak aan Vitae en concludeert of 
suggereert hij dat het om Vitae zou gaan. Nochtans kan men in het artikel van Zuger Zeitung en 
in documenten van het Zwitsers Strafhof evenzeer gelijkenissen vinden om te veronderstellen 
dat het wel om Vitae zou kunnen gaan, als aanwijzingen dat het niet om Vitae zou gaan. Als het 
artikel zich had beperkt tot het verhaal over het Zwitserse advocatenkantoor, dan was er voor 
klager geen probleem geweest. Maar onder de tussentitel Ponzifraudes in België gaat het plots 
over Vitae en schrijft de journalist dat Vitae een voorbeeld is van dergelijke fraude.  

Klager vraagt zich af waarop de journalist zich baseert om het te hebben over dergelijke fraude. 
Klager wacht al vierenhalf jaar op het eerste bewijs van fraude. Tot nu toe is niemand van Vitae 
in verdenking gesteld. En niemand van de 230.000 oud-gebruikers van Vitae heeft een klacht 
ingediend of zich burgerlijke partij gesteld. Schrijven dat Vitae een voorbeeld is van een 
dergelijke fraude is een pertinente leugen. Er is geen enkele gerechtelijke uitspraak en de 
journalist heeft geen enkel bewijs. Hij had over Vitae op zijn minst in de voorwaardelijke wijs 
moeten schrijven en het moeten hebben over vermoedelijke, mogelijke of vermeende fraude. Hij 
had moeten melden dat de zaak nog in behandeling is en dat er na bijna vijf jaar gerechtelijk 
onderzoek nog geen enkel bewijs van fraude is geleverd. In zijn communiqué van 2021, waar 
HLN.be in haar repliek naar verwijst, spreekt het parket van vermoedelijke fraude. 

Daarom is ook de foto bij de passage over Vitae overbodig. Op de foto staan de twee stichters 
van Vitae. Ze is geblurd, maar voor mensen die hen kennen zijn ze perfect herkenbaar, want het 
zijn twee orthodoxe joden. Een van hen houdt een boekje van Vitae vast.  

Klager heeft in 2024 een persconferentie gegeven om verduidelijking te vragen over de 
vermeende oplichting en om te melden dat 20.000 oud-gebruikers een klacht hadden ingediend 
tegen de Belgische staat. Ze deden dat vanwege het opdoeken van het Vitae-platform en om 
compensatie te vragen. Het Laatste Nieuws was uitgenodigd voor die persconferentie, maar is 
er niet naartoe gekomen. 

Klager heeft op de dag van publicatie van het artikel via mail een verzoek tot rechtzetting naar 
het redactieadres van HLN.be gestuurd. Omdat daarop geen reactie kwam, stuurde hij vijf 
dagen later een tweede mail naar hetzelfde adres, maar nu met de vermelding: “ter attentie van 
de heer Hans Renier” met opnieuw een verzoek tot rechtzetting en een uitnodiging tot gesprek. 
Ook daarop volgde geen enkele reactie. In beide mails meldde klager onder meer dat de 
Belgische justitie nog geen begin van bewijs heeft geleverd dat Vitae een frauduleuze organisatie 
zou zijn geweest. 



HLN.BE 

Het artikel bestaat uit twee delen. Het eerste gaat over een nieuw gerechtelijk onderzoek 
waarbij een advocatenkantoor in Zwitserland Belgische oplichters zou hebben geholpen. Het 
tweede biedt context en duiding bij eerdere Belgische gevallen van cryptofraude. Daarin noemt 
de journalist drie gekende Belgische dossiers, waaronder Vitae. Die opsomming staat volledig 
los van het onderzoek in Zwitserland. De onafhankelijkheid van beide delen blijkt 
ondubbelzinnig uit de inhoud, de structuur en de formulering. 

Volgens klager zou het artikel Vitae in verband brengen met het nieuwe onderzoek naar 
cryptofraude. Daar is absoluut niets van aan. Het eerste deel legt geen enkel feitelijk verband 
tussen het nieuwe onderzoek en het vroegere Belgische onderzoek naar Vitae en insinueert dat 
ook niet. Vitae wordt in dit deel geen enkele keer bij naam genoemd en er wordt ook niet op een 
verdoken manier naar verwezen. Klager ziet een link met Vitae en beschuldigt op die manier de 
journalist van iets dat hij níet heeft geschreven. Door de klacht verraadt klager zelf dat de 
Zwitserse case over Vitae zou gaan of gaat, wat niet af te leiden valt uit het artikel.  

Het tweede deel van het artikel, onder de tussentitel Ponzifraudes in België, staat volledig los 
van het eerste. Daarin geeft de journalist – louter ter informatie – een opsomming van een aantal 
grote cryptofraudes in België, zonder die te linken aan de Zwitserse case. Dat gebeurt om het 
bredere fenomeen van cryptofraude te duiden en om de schaal en impact van dit type fraude te 
illustreren. Voor de lezer is het duidelijk dat het gaat over bekende Belgische oplichtingdossiers 
uit het verleden.  

Dat de journalist Vitae opnam in de lijst van ponzifraudes, is volkomen verantwoord. Vitae kwam 
in 2021 in opspraak. Het gerecht deed toen zeventien huiszoekingen, vijf mensen werden 
opgepakt en in verdenking gesteld van lidmaatschap van een criminele organisatie, oplichting 
en witwassen van gelden. Het socialemediaplatform werd offline gehaald. Bijna 40% van de in 
omloop zijnde cryptomunt Vitae werd in beslag genomen, naast 1,1 miljoen euro cash, 
luxevoertuigen, luxehorloges en goud. Het federaal parket verklaarde dat het ging om een geval 
van “ponzi- en piramidefraude”. De zin: “In 2021 rolde het Antwerpse gerecht de fraude achter 
cryptomunt Vitae op” is volledig terecht en waarheidsgetrouw. En ook met de formulering 
“dergelijke fraude” is niets fout, aangezien het bij het advocatenkantoor in Zwitserland ook gaat 
om een onderzoek naar ponzi- en piramidefraude. Klager heeft problemen met het woord 
dergelijke, maar dergelijke fraude betekent niet hetzelfde als bewezen fraude. 

Klager wijst erop dat het gerechtelijk onderzoek nog loopt en dat Vitae nog niet is veroordeeld. 
Dat klopt en de journalist schrijft noch beweert het tegendeel. Maar in het artikel weidt hij daar 
niet verder over uit omdat het dossier Vitae niet het onderwerp van de berichtgeving is. Vitae 
wordt in het tweede, contextuele deel van het artikel enkel vermeld als voorbeeld. Het doel van 
die passage is niet om specifiek over het onderzoek tegen Vitae te berichten. Daarom heeft de 
journalist de stand van het onderzoek tegen Vitae niet vermeld, ook al omdat er in deze zaak nog 
geen uitspraak is. Het behoort tot de redactionele vrijheid om Vitae, naast nog twee andere 
cases, als voorbeeld van eerdere onderzoeken naar cryptofraude te vermelden.  

Klager zegt dat hij een verzoek tot rechtzetting naar het adres redactie@hln.be heeft gestuurd, 
een eerste keer algemeen en een tweede keer “ter attentie van de heer Hans Renier”. De 
journalist heeft die mails nooit gekregen. Ze zijn nooit bij hem geraakt en hij heeft geen toegang 
tot de mailbox redactie@hln.be.  



Maar er bestond ook geen enkele aanleiding of plicht tot rechtzetting, aangezien het artikel 
correct, zorgvuldig en evenwichtig is, zonder foutieve, misleidende of onvolledige informatie en 
zonder beschuldigingen die de reputatie van betrokkenen zouden schaden. Er wordt nergens 
geïnsinueerd dat Vitae iets met het nieuwe gerechtelijke onderzoek in Zwitserland te maken zou 
hebben. De redactie had klager wel een antwoord moeten bezorgen op zijn vragen. 

BESLISSING 

De journalist schrijft of insinueert niet dat het gerechtelijke onderzoek naar het 
advocatenkantoor in Zwitserland over het socialemediaplatform Vitae zou gaan. Hij vergelijkt 
wel het onderzoek naar het advocatenkantoor met de zaak-Vitae. Dat hij die vergelijking maakt 
met de formulering dergelijke fraude is journalistiek verantwoord en geoorloofd. 
 
Maar onder de tussentitel Ponzifraudes in België schrijft de journalist stellig over de fraude 
achter cryptomunt Vitae en in het onderschrift bij de foto staat stellig Betrokkenen bij de scam 
met cryptomunt Vitae. Klager heeft daarover in twee mails aan de redactie zijn bezwaren geuit. 
De eerste naar het algemene redactieadres op de dag van publicatie, de tweede vijf dagen later 
naar hetzelfde adres, met vermelding van de naam van de journalist. Naast toelichting over het 
Vitae-dossier meldde hij dat het onderzoek naar Vitae nog loopt en dat er vierenhalf jaar na het 
opdoeken van het Vitae-platform nog geen gerechtelijke uitspraak is. Dat is in de context van de 
paragraaf over Vitae relevante feitelijke informatie. De redactie en de journalist hebben die 
paragraaf niet aangepast of de informatie niet toegevoegd aan het artikel. Ze voeren geen 
ernstige redenen aan waarom ze dat niet hebben gedaan en waarom ze de vraag tot rechtzetting 
of aanvulling niet hebben gehonoreerd of hebben afgewezen. Dat strookt niet met artikel 7 van 
de Code over wederwoord. 
 
Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
 
De klacht is gegrond wat gebrek aan het verlenen van loyaal wederwoord betreft. 
De klacht is ongegrond wat de vergelijking van het dossier-Vitae met het onderzoek naar het 
advocatenkantoor in Zwitserland betreft. 
 
Brussel, 5 februari 2026 
 

 


