Beslissing van de Raad voor de Journalistiek
over de klacht van

T.M.en T.A.

tegen

Het Laatste Nieuws

Met een mail van 9 augustus 2019 dienen de heer T. M. en mevrouw T. A. een klacht in tegen
Het Laatste Nieuws. Aanleiding is een artikel van 3 augustus 2019 onder de titel ViaVia
reiscafés. Stukje Belgié in de wijde wereld. Redactievertegenwoordiger Edwin Ceulebroeck
van Het Laatste Nieuws antwoordt met een brief van 23 september waarop T. M. repliceert
met een mail van 4 oktober, waarop Edwin Ceulebroeck opnieuw reageert met een mail van
21 oktober 2019.

Op vraag van beide partijen heeft de Raad voor de Journalistiek een beslissing genomen op
basis van de schriftelijke stukken, zonder een hoorzitting te houden.

DE FEITEN

Het artikel gaat over ViaVia cafés. Dat zijn Belgische reiscafés in Peru, Indonesié en
Oeganda, maar ook in onder meer Mechelen en Heverlee, die mikken op toeristen en de
lokale bevolking en de lokale bevolking vooruit helpen. Wereldwijd zijn er vijftien en er
zullen er nog enkele bijkomen. Het artikel beschrijft het concept en de eigenheid van de
ViaVia cafés en laat onder meer de uitbaatster van het café in Jogjakarta, Indonesié aan het
woord. Bij het artikel staat een sfeerfoto van het café in Jogjakarta.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
KLAGERS zeggen dat de foto van het café in Jogjakarta hun privacy schendt.

Klagers staan mee op de foto en zijn duidelijk herkenbaar. Ze waren met vakantie in
Indonesié en wilden om persoonlijke redenen niet dat bepaalde mensen op de hoogte waren
van hun verblijf daar. De foto beslaat ongeveer een derde van een krantenpagina.

Klagers zeggen dat ze op geen enkel ogenblik gemerkt hebben dat er een foto van hen werd
genomen. Er is hen nooit gevraagd of ze akkoord gingen met het maken van de foto, noch met
de publicatie ervan. De foto is gepubliceerd zonder hun toestemming en betekent een
schending van hun privacy.

Klagers hebben na publicatie contact genomen met de redactie maar werden naar eigen
zeggen beleefd afgewimpeld.

HET LAATSTE NIEUWS zegt dat de privacy niet geschonden is. De uitbaatster van het
café in Jogjakarta heeft de foto doorgegeven en de krant heeft ze met haar uitdrukkelijke
toestemming gepubliceerd.



De foto’s bij het artikel zijn niet genomen door de journalist/medewerker van de krant. Hij
heeft de uitbaters van de cafés gevraagd om foto's te mailen. Op die manier verkreeg hij ook
de foto van ViaVia Jogjakarta waarop klagers te zien zijn. De foto is genomen door de
uitbaatster. Zij wist dat het beeld mogelijk kon gepubliceerd worden in de krant en had daar
geen enkel bezwaar tegen, wel integendeel. Ze schreef in haar mail dat ze de foto leuk vond
als sfeerfoto. Door de foto te bezorgen, gaf ze meteen haar toestemming voor publicatie.
Nergens werd enige restrictie aangegeven. De journalist heeft op zijn beurt te goeder trouw
en met de goedkeuring van de uitbaatster de foto aangeboden aan de redactie.

De journalist wist niet dat er op de foto een Belgisch koppel stond tussen 11 andere
gasten/toeristen. Dat is hem ook niet gezegd door de uitbaatster. Hij kon dan ook geen
toestemming voor publicatie vragen aan klagers omdat hij hun nationaliteit, noch hun namen
kende.

De vermelding van de naam van de journalist bij de foto is louter boekhoudkundig. Daardoor
weet de boekhouding dat hij recht heeft op een fotovergoeding voor al het werk dat hij
geleverd heeft om illustraties op te vragen bij de uitbaters van de verschillende ViaVia-cafés.
Het betekent in dit geval niet dat hij de foto's zelf genomen heeft.

Naar aanleiding van de klacht bij de Raad voor de Journalistiek heeft de journalist de
uitbaatster van ViaVia Jogjakarta opnieuw gecontacteerd. Zij bevestigde dat ze altijd zelf de
foto’s neemt en dat niemand van de 13 gasten/toeristen op de foto enig bezwaar had toen zij
de betwiste foto nam. Klagers moeten zeker geweten hebben dat er foto's werden genomen in
de zaal, wat blijkt uit de vrouw achter hen die een foto aan het maken is. De uitbaatster zei
ook dat ze van niemand een klacht had ontvangen.

BESLISSING

De journalist heeft de foto gekregen van de uitbaatster van het café en kon er redelijkerwijs en
te goeder trouw van uitgaan dat hij ze als zodanig kon publiceren. Verder is een café een
publiek toegankelijke ruimte en zoomt de foto niet in op klagers. Ze geeft een algemeen beeld
met dertien mensen in het café. De inhoud van het artikel en de foto zijn ook niet
controversieel. Daarom is de Raad van oordeel dat de gepubliceerde foto niet in strijd is met
de principes zoals bepaald in de richtlijn bij artikel 23 van de Code over beelden op openbare
of voor de pers toegankelijke plaatsen.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:
De klacht is ongegrond.

Brussel, 28 mei 2020



