
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

over de klacht van 

Othman El Ballouti 

tegen 

De Morgen en De Coninck 

Met een brief van 6 november 2018 dient meester Jan Naulaerts namens zijn cliënt, de heer 

Othman El Ballouti, een klacht in tegen De Morgen en journalist Douglas De Coninck. 

Aanleiding is een artikel van 8 september 2018 onder de titel Othman El Ballouti. Coke-keizer 

op de vlucht. Van Borgerhoutse ‘uithaler’ tot multimiljonair in Dubai. 

Redactievertegenwoordiger Edwin Ceulebroeck van De Persgroep antwoordt met een brief 

van 15 januari 2019, waarop Jan Naulaerts repliceert met een mail van 13 februari 2019. 

Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting 

gehouden op 18 maart 2019. Meester Jan Naulaerts woonde de hoorzitting bij namens klager. 

Voor De Morgen waren Edwin Ceulebroeck en Douglas De Coninck aanwezig.  

 

DE FEITEN 

 

Het artikel schetst een portret van klager Othman El Ballouti en omschrijft hem als 

drugsbaron en drugskeizer. Het verwijst naar de Dubaï’s Golden Sands, een datalek met 

54.000 vastgoedtransacties in Dubai, dat werd onderzocht door het OCCRP (Organized Crime 

and Corruption Reporting Project). 

 

De krant schrijft dat OCCRP vijftien figuren selecteerde van wie aannemelijk kan worden 

gemaakt dat ze have en goed (en zichzelf) onderbrachten in Dubai, omdat ze in hun land van 

herkomst een strafrechtelijke vervolging en verbeurdverklaring van hun bezittingen riskeren. 

Een van de vijftien op de lijst is Othman El Ballouti. 

 

Aan de hand van een bron in Borgerhout beschrijft de journalist hoe El Ballouti begon als 

uithaler van cocaïne in de Antwerpse haven, zijn eigen netwerk van uithalers en dealers 

opzette en naar Dubai trok, waar hij een vastgoedimperium uitbouwde.  

 

Hij schrijft ook dat het Antwerpse parket een witwasonderzoek voerde tegen El Ballouti en 

zijn jongere neef, waarbij er geen bewijzen waren van actieve betrokkenheid bij drugshandel, 

maar wel van onverklaarbare mega-rijkdommen. 

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

KLAGER zegt via zijn advocaat dat de krant zijn naam niet had mogen noemen, dat de foto 

bij het artikel niet loyaal verkregen is en dat het artikel zijn eer en goede naam schendt. 

Klager zou geen klacht hebben ingediend als het artikel zijn volledige naam niet had vermeld, 

maar alleen zijn voornaam en initialen van zijn familienaam. Dan had niemand geweten dat 

het over hem ging en had het hem niets kunnen schelen. Andere kranten hebben eerder al op 

die manier over hem geschreven. Volledige identificatie strookt niet met de deontologische 



code. Klager is geen publiek figuur, hij is niet voortvluchtig, er zijn geen ernstige misdrijven 

waarvoor de schuld aannemelijk is gemaakt en er is geen sprake van potentiële nieuwe 

slachtoffers. Daarbovenop publiceert De Morgen ook een foto van klager, die niet loyaal 

bekomen is omdat ze komt uit een politiedossier. 

Klager kwam voor het eerst in de media in 2015, toen het gerecht een onderzoek opende naar 

een gift van 100.000 euro cash aan een islamschool in Mechelen. Volgens sommige media, 

waaronder De Morgen, zou de gift komen van klager. Dat is niet bewezen en het onderzoek 

loopt nog. Klager is daar recent nog over ondervraagd. 

Enkele maanden later werd hij opgepakt op de luchthaven van Zaventem, omdat er nog een 

aanhoudingsbevel open stond in het kader van het onderzoek naar de gift. Hij werd meteen 

vrijgelaten onder voorwaarden, maar mocht naar het buitenland reizen. Hij is dus niet naar het 

buitenland gevlucht, zoals de krant schrijft. 

Een jaar na de gift werd de jongere broer van klager ontvoerd, wellicht omdat de ontvoerders 

op basis van de mediaberichten over de gift dachten dat klager rijk is, en niet vanwege een 

afrekening in het drugsmilieu, zoals wordt gesuggereerd. 

Het parket heeft de afgelopen jaren onderzoeken tegen klager gevoerd naar drugshandel en 

witwassen van misdaadgeld, maar daar is nooit iets uit voortgekomen. Een onderzoek naar 

witwassen is geseponeerd, op zijn strafblad staan twee veroordelingen van de politierechtbank 

en klager is ooit gekend geweest bij de jeugdrechtbank, meer niet. Politie en gerecht zitten al 

jaren achter hem aan, maar dat heeft nog nooit tot een veroordeling geleid. Toch omschrijft 

het artikel hem als uithaler van coke, coke-keizer en drugsbaron.  

Klager heeft vragen bij het rapport van OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting 

Project). De Morgen verwijst naar het rapport, maar OCCRP verwijst zelf naar Gazet van 

Antwerpen om te schrijven dat de vermoedelijke drugsbaron El Ballouti een crimineel 

vermogen van 100 miljoen euro in onroerend goed zou hebben. OCCRP grijpt dus terug naar 

Belgische kranten om een buitenlands verslag te schrijven. Dat is een cirkelbeweging waarbij 

OCCRP en Belgische media elkaar als bewijs gebruiken.  

De advocaat van klager besluit dat zijn cliënt handelt in onroerend goed en luxehorloges, 

waarmee men in Dubai snel een vermogen kan opbouwen.  

DE MORGEN zegt dat het gaat over een crimineel milieu waar klager deel van uitmaakt en 

beklemtoont de ernst van het rapport van OCCRP, dat gebaseerd is op een bestand met 54.000 

verdachte vastgoedtransacties in Dubai.   

De journalist schreef zijn artikel naar aanleiding van een interview van de burgemeester van 

Antwerpen over de drugsmaffia, die sprak over iemand van nog geen 30 die miljoenen aan 

vastgoed bezit in Dubai, moskeeverenigingen financiert en politieke invloed probeert in te 

kopen. Dat ging duidelijk over klager. 

De code van de Raad voor de Journalistiek zegt dat men een verdachte volledig mag 

identificeren als er een gewichtig maatschappelijk belang is en als er een gevaar bestaat voor 

de samenleving. Dat is het geval bij zware drugstrafiek. Klager werd steenrijk met het 

uitbouwen van een eigen netwerk en het binnenhalen van ladingen cocaïne uit Zuid-Amerika. 

Hij is een exponent van alles wat de burgemeester van Antwerpen aanklaagt. Klager is niet 



langer een figuur uit de Antwerpse onderwereld, maar een mondiale speler. Vandaar de keuze 

om hem bij naam te noemen en zijn foto te publiceren. 

De code zegt ook dat volledige identificatie geoorloofd is als de schuld aannemelijk is 

gemaakt. Ook aan die voorwaarde is voldaan. De belastende informatie uit het datalek van de 

Dubaï’s Golden Sands maakt de schuld van klager op zijn minst aannemelijk. Het 

onafhankelijke consortium van onderzoeksjournalisten OCCRP noemt klager bij naam en 

spreekt van een spilfiguur in de drugswereld, die zijn geld belegde in Dubai. 

Naast het OCCRP baseert de journalist zich op drie andere bronnen, onder wie een ex-uithaler 

van drugs, die hij niet bekend kan maken. Alle bronnen bij politie, parket en mensen in de 

buurt waar hij opgroeide, benoemen klager als drugsbaron en uithaler van coke.  

Ook artikels in Gazet van Antwerpen en De Volkskrant en het boek Borgerokko maffia van 

wijlen journalist Raf Sauviller, waarop de journalist zich baseerde, laten geen twijfel. Het is 

dan ook niet excessief om te schrijven over een coke-keizer of drugsbaron. 

De advocaat van klager verwijst naar het vermoeden van onschuld, maar een journalist mag 

schuld vermoeden als hij daar gegronde redenen of bewijzen voor heeft. Dat is het geval, ook 

al is klager in het verleden buitenvervolging gesteld in onderzoeken naar handel in 

verdovende middelen en witwassen. Dat hij nog niet veroordeeld is, betekent niet dat hij 

onschuldig is, maar wel dat politie en gerecht de bewijzen nog aan het verzamelen zijn. Het 

onderzoek loopt en op een bepaald moment zal het net zich sluiten. Bovendien vermeldt de 

journalist de buitenvervolgingstelling expliciet in zijn artikel.  

Een recent artikel van maart 2019 in Het Laatste Nieuws bevestigt de grote rol van klager in 

het drugsmilieu. Het is gebaseerd op gesprekken met een informant uit het Antwerpse 

drugsmilieu en met infiltranten en speurders. De gerechtelijk directeur van de federale politie 

noemt de ontvoering van de broer van klager het begin van een ongeziene golf van geweld in 

het Antwerpse drugsmilieu.  

Wat de herkomst van de foto van klager betreft, beroept de krant zich op het bronnengeheim. 

Maar de advocaat van klager zegt dat de foto uit politiebestanden ter herkenning van 

potentiële daders komt. Daarmee geeft hij zelf aan dat zijn cliënt een gevaarlijk individu is. 

De krant schrijft niet dat klager gevlucht is voor politie of gerecht, wel dat hij België 

ontvluchtte. Dat kan ook uit schrik voor een afrekening in het milieu geweest zijn. 

BESLISSING 

Rekening houdend met eerdere artikels in de pers, met het rapport van het OCCRP 

(Organized Crime and Corruption Reporting Project) en met de bronnen in Borgerhout en bij 

politie en parket waarnaar de journalist verwijst, zijn er voldoende elementen die aannemelijk 

maken dat klager een belangrijke rol zou spelen in de nationale en internationale drugshandel, 

die een problematiek van gewichtig maatschappelijk belang is. Het is ook duidelijk dat politie 

en gerecht onderzoek voeren naar zijn betrokkenheid daarbij. Zijn advocaat zou overigens 

geen bezwaar maken tegen de omschrijving ‘drugsbaas’ als de naam van klager niet volledig 

vermeld had gestaan, maar enkel zijn voornaam en initialen van zijn familienaam, zoals bij 

talrijke eerdere publicaties. Daarom is de Raad van oordeel dat het in dit geval journalistiek 

geoorloofd is om klager met naam en voornaam te noemen en zijn foto te publiceren en dat 



het artikel niet strijdig is met de richtlijn bij artikel 23 van de code over identificatie van 

verdachten. 

 

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 

 

De klacht is ongegrond. 

Brussel, 25 april 2019 

 


