
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

 

over de klacht van 

 

Serge Simonart 

 

tegen 

 

Dag Allemaal 

 

 

Met twee mails van 21 en 28 januari 2016 dient de heer Serge Simonart een klacht in tegen 

Dag Allemaal. Aanleiding is een artikel van 19 januari 2016 onder de titel “‘En tóch ben ik 

eerlijk geweest op tv’. Journalist Serge Simonart over zijn ‘David Bowie-vriendschap’”.  

Hoofdredacteur Ditte Vandevelde antwoordt met een brief van 11 februari, waarop Serge 

Simonart repliceert met twee mails van 22 februari. 

Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting 

gehouden op 12 april 2016. Serge Simonart woonde de hoorzitting bij, en ook Ditte 

Vandevelde was aanwezig.  

 

DE FEITEN 

 

Aanleiding voor het artikel is een interview met muziekjournalist Serge Simonart in het TV-

programma Van Gils & Gasten op één, waarin Simonart zei dat David Bowie hem ooit vroeg 

om een setlist te maken voor een tournee. Dag Allemaal vertrekt van commentaren op dat 

interview op de satirische website De Raaskalderij en op sociale media die de uitspraken van 

Simonart in twijfel trekken. Het laat twee andere muziekjournalisten, de ene anoniem, de 

andere met naam, aan het woord over de uitspraken van Simonart over de setlist. Simonart 

zelf zegt in het artikel dat hij niet onder de indruk is van de commentaren op sociale media en 

dat wat hij gezegd heeft op TV eerlijk en oprecht was.  

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

 

Klager zegt dat het artikel zijn reputatie als journalist schaadt. Dag Allemaal wekt de indruk 

dat hij dingen verzint, terwijl hij al 35 jaar in 200 magazines in 40 landen publiceert zonder 

dat hij ooit een probleem heeft gehad. Hij heeft David Bowie acht keer geïnterviewd en voor 

iemand in zijn positie is het onmogelijk om te liegen.  

 

Dag Allemaal heeft de waarachtigheid van de feiten niet nagetrokken, zegt klager, terwijl 

hijzelf kan bewijzen dat hij de waarheid sprak. Hij bezorgt aan de rapporteringscommissie de 

opname en de transcriptie van het telefoongesprek waarin Bowie hem in 1997 vroeg om 

suggesties te doen voor de setlist van een van zijn tournees. Hij bezorgt ook de fax die hij naar 

Bowie stuurde met zijn suggesties.  

 

Klager vindt het uitgangspunt van het artikel ongehoord. Het vertrekt van lasterlijke roddel op 

sociale media of internet die journalisten van roddelbladen zelf verspreiden om er daarna een 

artikel over te schrijven. Deze tactiek is hier gebruikt. Klager heeft geen probleem met satire 

over hemzelf, maar satire is geen roddel en verschijnt niet anoniem. 

 

 



Het artikel hangt aaneen van gissingen en insinuaties en bevat geen enkel feit, bewijs of 

betrouwbare bron. Klager verwijst naar formuleringen als ‘krijgt wel vaker het verwijt’, 

‘worden vraagtekens geplaatst’, ‘beweert’ en ‘klinkt het’ en noemt zo’n taalgebruik een sluwe 

tactiek van roddelbladen. De bewering dat hij zou opscheppen over zijn vriendschappen met 

internationale rocksterren, wordt nergens gestaafd. 

Het artikel citeert  niet correct uit het interview in Van Gils & Gasten. Het geeft een groter 

belang aan sommige uitspraken  en heeft geen  oog voor de relativering die er ook in zat. 

 

Dag Allemaal maakt een lachertje van het recht op wederhoor. De journalist heeft klager 

gebeld, hij heeft niet gezegd dat het om een interview ging en heeft het gesprek opgenomen 

zonder het te melden. Klager heeft geen interview toegestaan en meteen gezegd dat hij geen 

commentaar wou geven. Dag Allemaal stelt die weigering voor als een interview en noemt dat 

wederhoor.  

 

Klager zegt dat Dag Allemaal het bronnengeheim misbruikt om collega-journalisten anoniem 

over hem aan het woord te laten,  terwijl bronnengeheim geldt voor ernstige dingen in politiek 

of economie, niet voor achterbakse roddels en leugens. Bovendien zijn de betrokken 

journalisten jaloerse concurrenten en dus allesbehalve objectief. 

 

Klager vindt het ook ongehoord dat geaccrediteerde journalisten roddelen en leugens vertellen 

over een collega, want dat tast zijn professionaliteit en menselijke waardigheid aan. Hij vindt  

dat de Raad voor de Journalistiek tegen hen moet optreden, aangezien hijzelf geen dossier kan 

samenstellen omdat ze anoniem zijn. 

 

Klager wijst er ten slotte op dat hoofdredacteur Ditte Vandevelde zich aanvankelijk 

persoonlijk verontschuldigd heeft voor het interview. Hij begrijpt niet waarom ze daar in haar 

repliek op de klacht op terugkomt en zegt dat er geen fout is gemaakt. 

 

Dag Allemaal zegt dat voldaan is aan de vereiste om waarheidsgetrouw te berichten. Het 

begrip ‘waarheidsgetrouw’ betekent niet dat een journalist alleen mag schrijven over dingen 

waarover materieel, vaststaand en onbetwist bewijs bestaat. De journalist laat het TV-

optreden van klager becommentariëren door bronnen die hij zorgvuldig gekozen heeft en 

betrouwbaar acht, en baseert zich op de manier waarop andere media over het optreden 

bericht hebben en op zijn kennis van de loopbaan en reputatie van klager.  

 

Wat de bronnen die aan het woord komen zeggen is hun verantwoordelijkheid, maar de 

gesprekken zijn correct weergegeven. Om dat aan te tonen bezorgt Dag Allemaal aan de 

rapporteringscommissie de opname van het gesprek met de anonieme bron. Dag Allemaal 

zegt dat de journalist over het hele verhaal gebeld heeft met de twee bronnen en met Simonart 

zelf, maar erkent dat hij het feit over de setlist die Bowie aan Simonart gevraagd zou hebben, 

niet verder gecheckt heeft. 

 

Klager zegt dat het artikel zich baseerde op anonieme roddels op internet en bedoelt wellicht 

de satirische website De Raaskalderij, maar dat was niet het enige. De directe aanleiding was 

het TV-optreden van klager. Dag Allemaal heeft het recht om daarover te berichten zoals ook 

andere media gedaan hebben, en ziet geen reden waarom het daarvoor aan klager 

toestemming zou moeten vragen.  

De journalistieke beroepsethiek zegt nergens dat anonieme bronnen alleen opgevoerd mogen 

worden bij grote politieke of economische schandalen, zoals klager beweert. Elke journalist 

heeft het recht om een bron anoniem te houden. 



Dag Allemaal vindt ook dat voor dit verhaal twee bronnen volstonden. Overigens liet één van 

de twee zich veeleer positief uit over klager en dat wordt ook zo geciteerd. 

 

Klager ergert zich over het feit dat een collega-journalist anoniem zijn mening geeft over 

hem, maar dat is niet de verantwoordelijkheid van Dag Allemaal. 

 

Dag Allemaal spreekt tegen dat zijn journalist klager niet geïnterviewd zou hebben. Klager, 

die als journalist weet wat een interview is, zei in het telefoongesprek dat wat hij op TV 

gezegd had eerlijk en oprecht was en dat hij verder geen commentaar wilde geven, behalve 

dan dat hij het gedrag van de journalist en Dag Allemaal ongehoord vond. De citaten in het 

artikel tonen aan dat de journalistieke plicht van hoor en wederhoor is nageleefd. 

 

De hoofdredacteur zegt ten slotte dat ze zich tegenover klager niet verontschuldigd heeft voor 

beroepsethische fouten, maar wel voor het feit dat het artikel niet paste in de redactionele lijn 

die ze met Dag Allemaal wil volgen. 

 

BESLISSING 

 

Aanleiding tot het artikel waren commentaren in klassieke en op sociale media over de 

uitspraak van klager dat David Bowie hem gevraagd zou hebben om een setlist samen te 

stellen. Het hoort tot de redactionele vrijheid van Dag Allemaal om daarover een artikel te 

publiceren. 

 

De journalist van Dag Allemaal heeft klager gecontacteerd voor een reactie op de 

commentaren op zijn TV-optreden en zijn uitspraken over de setlist van Bowie. Klager heeft 

geantwoord dat zijn uitspraken op TV eerlijk en oprecht waren en verder commentaar 

geweigerd. Daarop heeft de journalist niet verder doorgevraagd of klager zijn uitspraken kon 

bewijzen. Omgekeerd heeft klager, die zelf journalist is en ervaring heeft met interviews, niet 

aangegeven dat hij dat wel degelijk kon, wat hij voor de Raad wel gedaan heeft. Uit de 

opname die klager heeft laten horen, blijkt dat zijn gesprek met Bowie over de setlist wel 

degelijk heeft plaatsgevonden.  

Verder ging het gesprek tussen klager en de journalist van Dag Allemaal meer over de vraag 

of Dag Allemaal wel iets mocht publiceren dan over de kwestie van de setlist. Maar wat 

klager gezegd heeft over de setlist, namelijk dat zijn uitspraken op TV eerlijk en oprecht 

waren, heeft Dag Allemaal correct weergegeven en vormt de titel van het artikel. De Raad is 

van oordeel dat de reactie van klager correct weergegeven is en dat het recht op wederhoor 

voldoende is nageleefd. 

 

Verder citeert het artikel een anonieme collega van klager, die zijn twijfels uit over de setlist. 

Een journalist die gebruik maakt van verklaringen van een bron die anoniem wenst te blijven, 

zeker in een context die de reputatie kan schaden, dient extra voorzichtig te zijn met citaten, 

aangezien die door de anonimiteit oncontroleerbaar zijn. Op basis van de opname van het 

gesprek is de Raad van oordeel dat Dag Allemaal de geest van het interview met de bron 

gerespecteerd heeft.  

 

Het anonimiseren van een bron is niet beperkt tot bepaalde journalistieke domeinen. Over de 

journalist die als bron anoniem getuigt kan de Raad geen uitspraak doen, aangezien hij niet 

het voorwerp is van de klacht.  

 

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 



 

De klacht is ongegrond. 

 

Brussel, 16 juni 2016 

 

 


