
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

 

over de klacht van 

 

Thibaud Deurwaerder en Kim Coppens 

 

tegen 

 

Belga 

 

 

Met een mail van 4 september 2015 dienen de heer Thibaud Deurwaerder en de heer Kim 

Coppens een klacht in tegen Belga. Aanleiding is een artikel van 26 augustus 2015 onder de 

titel ‘Heeft een 16-jarige een nieuw sociaal netwerk opgericht?’, dat Belga aanbiedt aan 

nieuwsredacties voor redactionele verwerking of publicatie. Hoofdredacteur Hans 

Vandendriessche  antwoordt met een brief van 30 september, waarop Thibaud Deurwaerder 

en Kim Coppens repliceren met een mail van 11 oktober 2015. 

Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting 

gehouden op 19 november 2015. Thibaud Deurwaerder, zijn vader Wally Deurwaerder en 

Kim Coppens waren aanwezig. Namens Belga woonden Hans Vandendriessche, journalist 

Bert Gyssels en ICT-consultant Charles Scholtens de hoorzitting bij.  

 

DE FEITEN 

 

Het artikel gaat over de zestienjarige Thibaud Deurwaerder, die tijdens de zomervakantie de 

website Burenonline.com lanceert. Naar aanleiding van de uitgebreide media-aandacht voor 

de site, stelt het artikel de vraag of een zestienjarige in enkele weken tijd zo’n website kan 

bouwen. Op basis van IP-adressen legt de journalist een verband met de volgens hem 

controversiële immosite Billionhomes, waarbij zowel de vader als de stiefbroer van Thibaud,  

Wally Deurwaerder en Kim Coppens, betrokken zijn. Het artikel ziet ook visuele 

gelijkenissen tussen Burenonline en Billionhomes en vraagt  zich af  of het verhaal van de 

zestienjarige site-ontwikkelaar niet te mooi is om waar te zijn. 

Thibaud Deurwaerder en Kim Coppens ontkennen in het artikel dat Thibaud hulp kreeg bij 

het ontwerp van de site of dat hij als uithangbord moest dienen om media-aandacht te krijgen 

voor de lancering ervan. 

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

 

Klagers verwijten de journalist vooringenomenheid en noemen het artikel niet objectief en 

niet  neutraal. De toon is negatief en het artikel heeft geen maatschappelijke waarde. De 

journalist baseert zich op veronderstellingen en suggesties en niet op feiten. In plaats van 

feiten te onderzoeken en te checken, gaat hij uit van gegevens die circuleren op internet. 

Verder bevat het artikel ook fouten.  

 

• Het artikel geeft het persbericht van Thibaud Deurwaerder over Burenonline en de 

interviews met hem en met Kim Coppens niet of onvoldoende weer, vinden klagers, en de 

journalist heeft ook Wally Deurwaerder niet gecontacteerd in verband met de passages over 

Billionhomes. 



Er was ook geen kans op wederwoord. Na afloop van het interview vroeg Kim Coppens om 

het artikel voor publicatie te mogen nalezen om wederwoord te kunnen geven, maar de 

journalist zei dat zijn wederwoord al in het interview zat.  

 

• Er bestaat volgens klagers geen link tussen Burenonline en Billionhomes. Burenonline.com 

en Billionhomes.com staan niet geregistreerd op hetzelfde IP-adres. Op het IP-adres van 

Burenonline staan evenmin tien websites van Billionhomes, zoals het artikel beweert. 

Burenonline staat op de server van Immovast, het bedrijf van de moeder van Thibaud 

Deurwaerder, en op die server staan geen sites van Billionhomes. Burenonline en 

Billionhomes gebruiken mogelijk wel een gezamenlijke provider, maar dat is iets anders dan 

wat Belga schrijft. 

 

Klagers geven toe dat Wally Deurwaerder Billionhomes destijds heeft opgericht en dat hij en 

Kim Coppens betrokken zijn of waren bij het project, maar zeggen dat Belga het onderscheid 

tussen Billionhomes in België, Belize en de Verenigde Staten over het hoofd ziet en 

onvoldoende gecheckt heeft. Dat Wally Deurwaerder op Linkedin nog stond als CEO van 

Billionhomes Belize, kwam doordat zijn profiel nog niet was aangepast.  

 

• De stelling dat Burenonline en Billionhomes visueel op elkaar lijken, houdt geen steek. De 

journalist zegt niet om welke gelijkenissen het gaat. Als er al  gelijkenissen zouden zijn, dan 

is het tussen Burenonline en de Amerikaanse site Nextdoor, waarop Thibaud Deurwaarder 

zich inderdaad geïnspireerd heeft.  

 

• Klagers vinden het onterecht dat het artikel Billionhomes een controversiële site noemt. 

Belga baseert zich daarvoor eenzijdig op de Confederatie van Immobiliënberoepen, waarmee 

Billionhomes in conflict ligt. Verder verwijst Belga naar procedures bij de FOD Economie en 

de privacycommissie, maar Billionhomes is in die procedures vrijgepleit. De  procedure bij de 

rechtbank van koophandel waarnaar Belga verwijst, heeft Billionhomes zelf ingeleid. Maar, 

zeggen Wally Deurwaerder en Kim Coppens, wie als IT-consultant werkt voor startups, weet 

dat die soms de grenzen van het wettelijke opzoeken en daardoor controversieel zijn. 

 

• Klagers vinden dat het artikel niet mag verwijzen naar IT-experts zonder hun naam te 

noemen.  

 

• Ook de twijfel die het artikel zaait op basis van de registratiedatum van Burenonline, vinden 

ze ongeoorloofd. De site is geregistreerd op 29 juni en Thibaud had vakantie sinds 19 juni. De 

registratie gebeurde dus wel degelijk tijdens zijn zomervakantie.  

 

• Klagers beklemtonen dat Thibaud Deurwaerder Burenonline zelf gemaakt heeft op basis van 

een template die hij kocht voor 50 dollar. De journalist stelde niet de relevante vragen om dat 

te checken. Thibaud geeft wel toe dat hij voor ontwikkeling en hosting hulp kreeg van zijn 

stiefbroer Kim Coppens, en dat zijn ouders hem financieel steunden. 

Dat hij in het interview met de journalist niet zelf antwoordde op vragen over Billionhomes is 

normaal, aangezien dat een  project van zijn vader en stiefbroer is.  

 

• Volgens klagers viseert Belga Billionhomes en wil het Wally Deurwaerder raken door 

kritiek op zijn zoon.  

 

• Door de negatieve toon stelt het artikel de minderjarige Thibaud Deurwaerder ten slotte in 

een slecht daglicht, wat voor negatieve reacties heeft gezorgd in zijn omgeving en op school. 



 

Belga contacteerde Thibaud Deurwaerder naar aanleiding van zijn persbericht over 

Burenonline. In eerste instantie besliste de redactie om er geen artikel over te maken omdat er 

na het gesprek te veel vragen onbeantwoord bleven. Na de ruime aandacht in andere media en 

op sociale media besliste Belga daags nadien om het onderwerp toch te behandelen en kritisch 

te belichten, zoals het journalistiek hoort. Vanuit die optiek werpt het artikel een aantal vragen 

en knipperlichten op, zoals de vraag of een  zestienjarige in enkele weken tijd een website als 

Burenonline kan ontwikkelen en lanceren. 

 

• Vooreerst had de journalist vragen bij het feit dat de domeinnaam van Burenonline 

geregistreerd werd op 29 juni, terwijl Thibaud Deurwaerder zei dat zijn idee groeide bij het 

begin van de zomervakantie. Het is terecht om dat op te merken, zegt Belga.   

 

• Verder bleek uit een technisch onderzoek, waarvoor de journalist zich liet bijstaan door een 

ICT-collega, dat Burenonline op dezelfde server staat en hetzelfde IP-adres heeft als een 

aantal websites van Billionhomes. Het artikel schrijft niet dat het om Billionhomes.com zelf 

gaat, maar wel om websites van Billionhomes, met name twee websites die geregistreerd zijn 

door Billionhomes, en één website waarvoor de extra informatie op de domeintoollijst 

verwijst naar het adres van Billionhomes in de Verenigde Staten. Daarnaast  liggen volgens 

Belga ook de bèta-sites van Burenonline en Billionhomes dicht bij elkaar. 

Die gegevens zetten de journalist op het spoor van de familie Deurwaerder en van de 

mogelijke link tussen Billionhomes en Burenonline. Linkedin vermeldde op dat moment 

Wally Deurwaerder als CEO van Billionhomes, zonder expliciete verwijzing naar Belize. 

 

• Wat de bronnen betreft, ziet Belga geen probleem in de verwijzing naar IT-experts zonder 

hun naam te noemen. Belga beklemtoont ook dat de journalist zelf op zoek ging naar 

mogelijke links tussen Burenonline en Billionhomes en ontkent dat hij getipt werd door de 

Confederatie van Immobiliënberoepen of het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars, 

waarmee Billionhomes in conflict ligt.  

 

• Verder vindt Belga het gerechtvaardigd om Billionhomes controversieel te noemen, gezien 

het geschil met het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars, de lopende procedure voor de 

rechtbank van koophandel, en de procedures bij de FOD Economie en de privacycommissie. 

De laatste twee deden overigens geen uitspraak ten gronde, maar verklaarden zich onbevoegd 

omdat Billionhomes zijn hoofdzetel in het buitenland had.  

 

• Belga vindt ten slotte dat de journalist ruim voldoende wederwoord heeft gegeven. Twee 

journalisten hebben Thibaud Deurwaerder en/of Kim Coppens samen drie keer geïnterviewd. 

Klagers hebben hun standpunt duidelijk kunnen maken, en dat standpunt is in verschillende 

citaten weergegeven. Het was volgens Belga ook niet nodig om Wally Deurwaerder te 

contacteren, aangezien in het verleden Kim Coppens altijd optrad als woordvoerder van 

Billionhomes in België. Het artikel uit volgens Belga geen beschuldigingen, maar wel een 

aantal hypothesen waarop klager heeft kunnen antwoorden. 

 

BESLISSING 

 

Dat Belga naar aanleiding van de grote media-aandacht voor Burenonline kritische vragen 

stelt bij het project, is journalistiek relevant. De toon van het artikel is bevragend en kritisch, 

maar de Raad ziet geen aanwijzingen dat de journalist vooringenomen heeft gehandeld.  

 



Op basis van het onderzoek naar de websites Burenonline.com en Billionhomes.com en naar 

de relaties tussen Thibaud Deurwaerder, Kim Coppens en Wally Deurwaerder, stelt de 

journalist in het artikel terechte vragen.  Hij maakt aannemelijk dat hij over voldoende bronnen 

en informatie beschikt die de essentie van zijn artikel staven. De passage over de IP-adressen, 

meer bepaald over het aantal websites van Billionhomes op hetzelfde IP-adres als 

Burenonline, is onnauwkeurig geformuleerd, maar dat is niet van die aard dat het de essentie 

van het artikel in twijfel trekt of onderuit haalt. 

 

De journalist is niet verplicht om de namen van de IT-experts waarnaar hij verwijst, in zijn artikel 

te vermelden. 

 

Twee journalisten hebben samen drie interviews afgenomen van klagers, en hun standpunt 

wordt in het artikel verschillende keren geciteerd. Belga heeft op die manier loyaal kans op 

wederwoord gegeven. 

 

Ten slotte is de Raad van oordeel dat het artikel de rechten van Thibaud Deurwaerder als 

minderjarige niet schendt, aangezien hij zelf een persbericht naar een groot aantal media 

stuurde en met medeweten van zijn ouders verschillende interviews gaf aan nationale media. 

 

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 

 

De klacht is ongegrond. 

 

Brussel, 10 december 2015 

 

 


