

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

Tijs Ruyschaert

tegen

Het Nieuwsblad en Leo Brouwers

Met een mail van 19 mei 2014 dient de heer Tijs Ruyschaert een klacht in tegen Het Nieuwsblad en journalist Leo Brouwers. Aanleiding is een artikel in Het Nieuwsblad van 19 mei 2014 onder de titel ‘Op consultatie in een stukje Kempens erfgoed’. Redactiemanager Toon van den Meijdenberg antwoordt met een brief van 2 september 2014, Leo Brouwers antwoordt met een mail van 7 oktober 2014. Tijs Ruyschaert repliceert met een mail van 8 oktober 2014.

De Raad voor de Journalistiek spreekt zich, met akkoord van partijen, uit op basis van de schriftelijke stukken zonder een hoorzitting te houden.

DE FEITEN

Journalist Tijs Ruyschaert schrijft een artikel in het artsensblad Medi-Sfeer over een oude beschermde hoeve in Westerlo, die is gerenoveerd en omgebouwd tot dokterspraktijk. Een week later schrijft journalist Leo Brouwers een gelijkaardig artikel in Het Nieuwsblad.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager neemt het niet dat het artikel in Het Nieuwsblad veel informatie en een aantal passages nagenoeg ongewijzigd en zonder bronvermelding overneemt uit zijn artikel in Medi-Sfeer. Volgens klager is bijna het volledige artikel gekopieerd. Klager baseerde zijn artikel in Medi-Sfeer op een interview met de eigenaar van de gerenoveerde hoeve.

Journalist Leo Brouwers bevestigt dat hij het artikel in Medi-Sfeer gebruikt heeft als basis voor zijn artikel in Het Nieuwsblad. Hij deed dat op vraag van de eigenaar van de hoeve, nadat hij een rondleiding had gekregen en de eigenaar van de hoeve had geïnterviewd. Leo Brouwers zegt dat hij aanvankelijk Medi-Sfeer als bron vermeld had, maar dat die verwijzing is weggelaten omdat het artikel voor Het Nieuwsblad te lang was.

Het Nieuwsblad geeft toe dat het artikel zo goed als letterlijk is overgenomen uit Medi-Sfeer en dat er sprake is van plagiaat. De krant keurt dit af en stelt dat plagiaat ingaat tegen de eigen richtlijnen. Anderzijds stelt Het Nieuwsblad dat het plagiaat gebeurde buiten zijn weten om.

BESLISSING

Een vergelijking van het artikel in Het Nieuwsblad met het artikel in Medi-Sfeer maakt duidelijk dat grote delen van het artikel bijna letterlijk zijn overgenomen. Medi-Sfeer wordt nergens als bron vermeld. Artikel 18 van de code bepaalt: *‘De journalist pleegt geen plagiaat’*.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is gegrond

Brussel, 13 november 2014