
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

over de klacht van 

Mark Martens 

tegen 

Het Nieuwsblad 

Met een brief van 21 mei 2017 dient de heer Mark Martens een klacht in tegen Het 

Nieuwsblad. Aanleiding is een artikel van 25 april 2017 onder de titel Belg hielp gevaren 

onkruidverdelger verdoezelen. Manager bij Monsanto zocht ‘geloofwaardige’ 

wetenschappers om te voorkomen dat glyfosaat verboden zou worden. Redactiemanager Toon 

Van den Meijdenberg van Mediahuis antwoordt met een brief van 15 september, waarop 

Mark Martens repliceert met een mail van 23 september en een brief van 5 oktober 2017.   

Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting 

gehouden op 16 november 2017. Mark Martens woonde de hoorzitting bij. Toon Van den 

Meijdenberg vertegenwoordigde Het Nieuwsblad.  

 

DE FEITEN 

Het artikel gaat over chemiebedrijf Monsanto, dat wil voorkomen dat de onkruidverdelger 

glyfosaat verboden zou worden. Daarvoor schreef Monsanto volgens de krant zelf 

wetenschappelijke studies en zocht het 'geloofwaardige' wetenschappers om glyfosaat te 

verdedigen en hun naam onder het onderzoek te zetten. De krant schrijft dat klager daarbij een 

cruciale rol speelde. Glyfosaat is het werkende bestanddeel van Roundup en zou mogelijk 

kankerverwekkend zijn. 

De werkwijze van Monsanto blijkt uit interne mails van het bedrijf, waarvan de krant er drie 

publiceert. Eén van de mails is van klager zelf, een andere is aan hem geadresseerd. Klager 

kreeg van Monsanto de opdracht om de vermaarde professor Parry te betalen om hem positief 

onderzoekswerk te laten doen over glyfosaat. 

Het artikel gaat verder in op de aanpak van Monsanto dat wetenschappelijk onderzoek stuurde 

en wetenschappers voor zijn kar spande.  

Monsanto zelf reageert in het artikel dat de mails uit hun context gerukt zijn en dat het nooit 

zelf studies geschreven heeft.  

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

KLAGER zegt Het Nieuwsblad het publiek misleidt door te insinueren dat hij een cruciale 

zou gespeeld hebben in het voorkomen dat het mogelijk kankerverwekkende Roundup zou 

verboden worden. Roundup is niet kankerverwekkend en klager speelde geen cruciale rol. 

 

De krant heeft een artikel van De Standaard kritiekloos overgenomen en er een aantal 

superlatieven aan toegevoegd die totaal uit de lucht gegrepen zijn. Ze heeft klager met naam 

en toenaam genoemd. 

 



De krant citeert drie interne mails, maar één van de drie dateert van 2015, lang na het vertrek 

van klager bij Monsanto in 2004. 

De titel beschuldigt klager van het verdoezelen van gegevens, maar daar is niets van aan. 

Klager was als directeur toxicologie in Europa-Afrika zeer onafhankelijk en het was zijn 

eerste verantwoordelijkheid om de veiligheid van de producten van Monsanto te garanderen. 

Elke twijfel werd onmiddellijk onderzocht en indien nodig werden de gepaste maatregelen 

genomen. 

Het is denigrerend om te spreken van ‘geloofwaardige’ wetenschappers. De wetenschappers 

die voor Monsanto en de andere glyfosaatbedrijven artikels schreven over de toxicologie van 

glyfosaat behoren tot de top in de wereld. Zij zijn niet te beïnvloeden. 

 

Ook de passage dat het met professor Parry helemaal fout liep is misleidend en denigrerend.  

Het klopt dat de eerste conclusie van Parry niet geapprecieerd werd door de Amerikaanse 

collega’s, maar dat heeft niet belet dat klager met hem is blijven doorwerken tot het bekomen 

van een resultaat dat zijn goedkeuring wegdroeg. Maar de zinssnede dat klager ‘de opdracht 

kreeg om de vermaarde professor Parry te betalen om hem positief onderzoekswerk te laten 

doen over glyfosaat’ laat uitschijnen dat hij de professor zou beïnvloed of omgekocht hebben 

om een gunstig advies te krijgen over glyfosaat. Dat is totaal niet waar en het woord positief 

is er te veel aan. 

 

De dag voor publicatie van het artikel gaf de woordvoerder van Monsanto een reactie aan De 

Standaard. Klager vindt dat Het Nieuwsblad die reactie veel te summier vermeldt en de 

essentie ervan negeert. De krant heeft dan ook geen loyale kans op wederhoor gegeven. 

 

HET NIEUWSBLAD zegt dat het artikel een correcte samenvatting is van twee langere 

artikels in zusterkrant De Standaard van dezelfde dag. De samenvatting is niet gemaakt door 

de betrokken journalisten, maar door de eindredactie. 

 

Klager neemt aanstoot aan de term verdoezelen en beweert dat er niets verdoezeld moest 

worden omdat glyfosaat en Roundup veilige producten zijn. Maar daarover bestaat tot op 

vandaag nog altijd geen consensus.  

 

Het artikel schrijft niet dat klager professor Parry heeft omgekocht, wel dat hij de opdracht 

kreeg om Parry te betalen om hem positief onderzoekswerk te laten doen. Klager interpreteert 

dat als omkoping, maar dat staat er niet. 

 

De reactie van de woordvoerder van Monsanto is correct en niet summier weergegeven. Ook 

zusterkrant De Standaard heeft de reactie van de woordvoerder samengevat. 

 

BESLISSING 

 

Het artikel in Het Nieuwsblad vat twee lange artikels in zusterkrant De Standaard samen. De 

Standaard schetst een beeld van de interne werking en communicatie van Monsanto met 

betrekking tot de verdediging van glyfosaat onder de titel Monsanto manipuleerde onderzoek 

naar Roundup (Cf. uitspraak RVDJ 2017-18). Het Nieuwsblad gaat daar ook op in, maar legt 

met de titel Belg hielp gevaren onkruidverdelger verdoezelen. Manager bij Monsanto zocht 

‘geloofwaardige’ wetenschappers om te voorkomen dat glyfosaat verboden zou worden meer 

klemtoon op de rol van klager. In Het Nieuwsblad is klager het onderwerp in de titel, in De 



Standaard is dat het bedrijf. Ook het artikel zelf besteedt proportioneel gezien meer aandacht 

aan klager dan aan de aanpak van Monsanto als bedrijf. 

 

De formulering in het artikel verschilt van die van de Standaard. Het Nieuwsblad vat twee 

passages uit De Standaard samen in één zin, waardoor die zin een meer expliciete en meer 

beschuldigende betekenis kan krijgen ten aanzien van klager. De Standaard schrijft in de 

inleiding dat ‘Monsanto er alles aan doet om te voorkomen dat glyfosaat verboden wordt. Het 

megabedrijf deinst er zelfs niet voor terug om wetenschappers te betalen om positieve studies 

te schrijven. En een Belg speelde jarenlang een belangrijke rol in die praktijken’, en vervolgt 

verderop dat ‘het bedrijf geloofwaardige wetenschappers zocht die glyfosaat wilden 

verdedigen en dat de Belg Mark Martens met die bedoeling James Parry aan boord had 

gehaald.’ 

Het Nieuwsblad trekt dat samen in één zin en schrijft dat klager ‘de opdracht kreeg om 

professor Parry te betalen om hem positief onderzoekswerk te laten doen over glyfosaat.’ 

 

Verder verschilt ook de formulering van de titel. Het woord verdoezelen uit de titel in Het 

Nieuwsblad komt niet voor in het artikel zelf en ook niet in het oorspronkelijke artikel van De 

Standaard. De titel in Het Nieuwsblad spreekt ook van gevaren, terwijl het artikel zelf het 

heeft over de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger en ook De Standaard spreekt in 

de voorwaardelijke wijs. 

 

Het staat Het Nieuwsblad vrij om een andere invalshoek te kiezen, andere klemtonen te 

leggen en dingen anders te formuleren als het een artikel van een zusterkrant samenvat. Maar 

de Raad is van oordeel dat in dit geval de formulering in één passage van het artikel en in de 

titel onvoldoende strookt met het oorspronkelijke artikel in De Standaard. Bovendien kan die 

die gewijzigde formulering, mee door de focus van het artikel, extra bezwarend zijn voor 

klager, terwijl de eindredactie van Het Nieuwsblad geen bijkomend journalistiek werk gedaan 

heeft dat die interpretatie kan staven.   

 

Wat wederhoor betreft, vat Het Nieuwsblad de reactie die Monsanto vóór publicatie van het 

artikel gaf aan De Standaard, summier maar correct samen.  

 

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 

De klacht is deels gegrond wat de formulering van één passage in het artikel en van de titel 

betreft.  

Brussel, 14 december 2017 

 


